JAMES BOND -AUTON LASIT SUOMESTA
Lasinteko on tarkkaa ja hellää käsittelyä vaativaa toimintaa, jossa myös
trukeilla on tärkeä osa. – Tulisi rumaa jälkeä, jos kuorma kaatuisi,
toteaa Pilkington Lahden Lasitehtaan trukinkuljettaja Kim Salomaa
nostaessaan varovasti jatkokäsittelyyn menevää muutaman tonnin painoista
raakalasilevytelinettä.
Vuonna 1922 perheyrityksenä aloittanut Pilkington Lahden Lasitehdas on
osa kansainvälistä NSG Groupia. NSG puolestaan on yksi maailman
suurimmista lasi- ja lasituotteiden valmistajista, jolla on Lahden
lisäksi toimintaa Suomessa kuudella eri paikkakunnalla.
Lahden Lasitehdas valmistaa vuodessa 60 000 tonnia 1 – 6 millimetrin
paksuista tasolasia ajoneuvoteollisuuden ja rakennusteollisuuden
käyttöön. Kaksi kolmasosaa tuotannosta jatkojalostetaan konsernin muissa
Suomen tehtaissa.
– Tästä raakalasista olemme esimerkiksi Ylöjärven autolasitehtaassamme
valmistaneet mm. James Bond -elokuvissa olleiden Aston Martinien laseja,
kertoo Pilkington Automotive Finland Oy:n ostopäällikkö Jukka Halme.
Ajonvakautus vakiona
Kaikkiaan Pilkington Automotiven Suomen tehtailla käytetään kymmeniä
vastapainotrukkeja tehtaiden tuotantoprosessien eri vaiheissa aina
raakalasitelineiden nostelusta valmislasilaatikoiden siirtoon.
– Trukeilta vaadimme helppokäyttöisyyttä, tarkkuutta ja luotettavuutta.
Vastapainotrukkimme päätoimittaja on viimeiset vuodet ollut Toyota,
jonka trukkien hinta-laatusuhde on kohdallaan ja huolto hyvin toimiva.
Ylöjärven tehtaalla käytämme uusimpia kaasukäyttöisiä
Tonero-vastapainotrukkeja valmiiden tuotteiden lastaukseen ja raakalasin
purkuun ulkotiloissa, Jukka Halme sanoo.
Pilkington Automotive panostaa maailmanlaajuisesti tarmokkaasti
työturvallisuuteen, ja myös tässä suhteessa Toyotan vastapainotrukit
ovat Halmeen mukaan hyvä vaihtoehto.
– Trukkien käyttöturvallisuutta edistävä järjestelmä (SAS eli System of
Active Stability) parantaa trukin ajo-ominaisuuksia tehden näin
tavarankäsittelyn turvallisemmaksi, hän sanoo.
Turvallisuusjärjestelmä toimii kuljettajan huomaamatta, samaan tapaan
kuin autojen ajonvakautusjärjestelmät.
– En voi muuta sanoa kuin että trukkia on helppo ohjata ja että
työskentelyolosuhteet ovat kaikin puolin kohdallaan, trukinkuljettaja
Kim Salomaa toteaa.
Lasia moneksi tuotteeksi
Tasolasia valmistetaan Lahden Lasitehtaalla Pilkingtonin kehittämällä
float-menetelmällä, joka on nykyään korkealaatuisen lasinvalmistuksen
standardimenetelmä kaikkialla maailmassa.
– Uunissa sulatettu lasimassa virtaa uunista jatkuvana nauhana
tinakylpyyn, jossa se leviää sulan tinan päälle tasaiseksi pinnaksi.
Lasin paksuus määrätään säätelemällä vetonopeutta. Kontrolloidun
jäähdytyksen jälkeen lasi on käytännöllisesti katsoen yhtä tasaista
kummaltakin puolelta, tehtaan alihankintateknikko Jukka Koskinen kertoo.
Tinakylvystä lasi kulkee jäähdytykseen ja edelleen katkaistavaksi
isoiksi levyiksi. Lasi jalostetaan yleensä edelleen Pilkington
Automotiven omien tai muiden asiakkaiden tehtaissa ennen kuin se
asennusvalmiina tuotteena asennetaan rakennuksiin ja ajoneuvoihin.
– Leikkaamme levyt täällä valmiiksi niin, että jatkokäsittelyssä syntyy
niin vähän hukkaa kuin mahdollista. Koska joudumme siirtämään suuria
määriä lasia tuotantoketjun eri vaiheissa, ovat trukit tärkeä osa
tuotantoprosessiamme, Jukka Koskinen kertoo./ins