Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Bussiala hermostunut virkamiesten tahdosta tuhota seutulippujärjestelmä

Näin tapahtuu, jos matkustajille edulliset seutuliput ajetaan alas. Joukkoliikennemalli, jossa isot kaupungit järjestäisivät suljetusti alueensa liikenteen omine lippujärjestelmineen, johtaisi linja-autoliikenteen kuihtumiseen kannattamattomana muualla maassa. Samanaikaisesti kaupunkiseutujen ulkopuolelle toimivien bussiyritysten elinmahdollisuudet tuhoutuisivat ja bussiyritykset menettäisivät arvonsa.

– Jos seutuliput eivät joukkoliikennelain siirtymäaikojen jälkeen kelpaa yritysvetoisesti hoidetussa bussiliikenteessä, ajautuu bussiliikenne järjestäminen ja rahoitus julkisen vallan syliin. Jo pelkkä aikataulu-, lippujärjestelmä- ja asemapalvelujen siirtyminen viranomaisten vastuulle merkitsisi 100 miljoonan euron lisälaskua vuodessa julkiselle vallalle, toimitusjohtaja Heikki Kääriäinen Linja-autoliitosta sanoo.

Suomen bussiliikennejärjestelmä on Euroopan tehokkain. Julkisen rahoituksen määrä on pienin Euroopassa. Syrjäisimmätkin seudut mukaan lukien pääkaupunkiseudun ulkopuolella noin 80 % bussiliikenteestä hoidetaan lipputuloilla.

– On käsittämätöntä, jos yleisiä matkalippuja ei saada kelpaamaan kaikissa bussivuoroissa liikenteen järjestämistavasta riippumatta. Jos seutulippujärjestelmä alas ajetaan, valtakunnallinen bussiverkosto romutetaan ja yritysaloitteinen bussijärjestelmä muuttuu viranomaisten hallinnoimaksi ja verovaroilla ylläpidettäväksi. Tarvitaan mittava julkista rahaa nielevä suunnittelu- ja hallintobyrokratian lisäys ilman että matkustajat hyötyvät siitä palvelutason paranemisena ja lipun hintojen alenemisena. Valtion ja kunnan ”kassanpohjan” tietäen en usko siihen kenelläkään olevan varaa, Kääriäinen jatkaa.

Kääriäisen mukaan linja-autotyöryhmän työn jatkoksi käynnistyvä Liikenneviraston jatkoselvitys lippu- ja maksujärjestelmistä on hyvä asia. Toivon, että löytyy vielä ratkaisu julkisesti tuettujen lippujen kelpoisuuteen kaikissa bussivuoroissa. Tällöin toimivaltaiset viranomaiset valitessaan yritysaloitteisen liikenteen hoitomallin voivat varmistua seutulippujen kelpoisuudesta. Kyse on ennen kaikkea matkustajan ja veronmaksajan edusta.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi