Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Liikenneviraston uusi pääjohtaja: Tiet kurjistuvat entisestään

sample_trafiSuomen tiestön kunto heikkenee tukevaisuudessa vääjäämättä edelleen, jos sen ylläpitoon ei saada lisää rahaa, arvioi Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen tuoreessa Locus-lehdessä.

Suomen tiestön kunto on heikentynyt nopeasti viime vuosikymmeninä. Teiden ylläpidon määrärahoja on leikattu ja inflaatio on nakertanut niistä osansa.

Hallituksen kehysriihessä luvattiin teiden ylläpitoon 100 miljoonaa euroa vuodessa vuodesta 2016 alkaen.

– Se riittää vain tekohengitykseen, pahimpien reikien paikkaamisen ja akuuttien ongelmien hoitamiseen, Vehviläinen sanoo.

Liikennevirastolla on käytettävissään teiden ylläpitoon noin 400 miljoonaa euroa vuodessa.

– Rakennuskustannusten nousun vuoksi määrärahojen ostovoima on tällä hallituskaudella pienentynyt 15 prosentilla. Vaikka kehitysriihessä myönnetty lisäraha lasketaan mukaan, tiestön ylläpidon rahoitus on nyt alemmalla tasolla kuin hallituskauden alussa, Vehviläinen laskee.

Suomen teille tarvittaisiin 4 000 kilometriä asvalttia vuodessa. Tänä vuonna rahat riittävät Vehviläisen mukaan vain puoleen siitä.

Koska teitä ei pystytä päällystämään, toinen vaihtoehto on Vehviläisen mukaan päällysteen poisto . Sorateiden kunnossapito on helpompaa ja halvempaa kuin asvalttiteiden. Vehviläisen mukaan useissa ELY-keskuksissa on suunnitelmia alemman tason teiden osuuksien muuttamisesta sorateiksi.

– Tänä vuonna pari sataa kilometriä asvalttitietä saatetaan muuttaa soratieksi. Sama jatkunee tulevina vuosina, sillä lisärahaa on tuskin saatavissa. Kymmenen vuoden kuluttua Suomen tiestö on samassa kunnossa kuin se oli 1960-luvulla, Vehviläinen sanoo.

Vehviläinen sanoo olevansa erittäin huolestunut tieverkoston kunnosta ja synkistä tulevaisuuden näkymistä. Hänen mielestään tilanne on kohtuuton kansalaisten kannalta.

– Hyväkuntoiset ja turvalliset tiet kuuluvat perusinfrastruktuuriin ja ovat laajassa maassa kansalaisoikeus. Ihmiset ja tavarat liikkuvat ja niiden pitää päästä liikkumaan kaikkialla maassa, Vehviläinen sanoo.

Lisää aiheesta Locus-lehden tuoreimmassa numerossa 2/2013.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi