Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Uuden ajan hybridibussi tulee Lappeenrannasta

Vihreämpi liikenne, sähköajoneuvot ja energiatehokkuus tekevät vääjäämättä tuloaan. Tuloillaan on nyt muun muassa uuden ajan hybridibussi, joka haastaa nykyisen teknologian ja jopa puolittaa kaupunkiliikenteen päästöt.

Hybridibussit tulivat Suomessa kaupunkiliikenteeseen muutama vuosi sitten. Kokemusten mukaan saavutettu polttoainesäästö perinteiseen dieseliin verrattuna on 30 prosenttia. Samassa suhteessa ovat alentuneet hiilidioksidipäästöt, mutta hiukkaspäästöissä ja typpioksideissa lukemat ovat vieläkin paremmat.

Nyt täysin uudenlainen, joukkoliikenteeseen soveltuva hybridibussin prototyyppi, CAMBUS, on valmistumassa Lappeenrannassa.

— Bussiin asennetaan kehittämämme uusi hybridijärjestelmä, joka on nykyisiä kaupallisia versioita huomattavasti energiatehokkaampi. Tehokkuus perustuu aiempaa radikaalisti pienempään polttomoottoriin ja tehokkaampaan akkukapasiteettiin, projektipäällikkö Marko Kasurinen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta kertoo.

Jopa päästövapaata ajoa

Nykyisissä hybridilinja-autoissa on yleensä iskutilavuudeltaan noin 10 litran dieselmoottori. CAMBUS-järjestelmän pohjana toimii 2,5-litrainen moottori, joka on täysin riittävä linja-auton voimalähteeksi, kun se yhdistetään tehokkaaseen akkujärjestelmään. Muutosten jälkeen linja-autoa voidaan ajaa tarvittaessa sähkömoottorin tai polttomoottorin voimalla tai näiden yhdistelmällä.

Olemassa oleviin hybridibusseihin verrattuna CAMBUSin etuna onkin Kasurisen mukaan sen monipuolisuus. Nykyiset hybridijärjestelmät toimivat siten, että sähkömoottori avustaa dieseliä, mutta CAMBUS-versiossa tilanne on päinvastoin.

— CAMBUS toimii enemmän sähköajoneuvon tavoin. Sähkömoottori on mitoitettu siten, että se riittää bussin käyttämiseen myös ilman dieselin avustusta. Suuren akkukapasiteetin ansiosta CAMBUS voi ajaa kaupunkialueella puhtaasti sähköllä eli juuri siellä, jossa päästöt ovat suurimmat. Kun ajetaan taajaman ulkopuolella, liikkumisen apuna ja sähkön tuotannossa voidaan käyttää dieselmoottoria. Dieselin avulla toimintasäde kasvaa ja lataustarve puhtaaseen sähköbussiin verrattuna pienenee.

— Kun lataaminen pystytään tekemään uusiutuvien energialähteiden avulla, kuten aurinkosähköllä, CAMBUS-bussin käyttäminen on lähes päästövapaata, Kasurinen kuvailee.

Sopii myös työkoneisiin

Uuden ajan bussi on vielä työn alla. Bussialusta on hankittu ja tarpeellisilta osin purettu. Uuden voimalinjan suunnittelu on loppuvaiheessa ja komponenttien valmistusta aloitettu. Varsinaisiin asennustöihin päästään tämän vuoden syksyllä, ja testiajoon ensi vuoden puolella.

— CAMBUS-järjestelmää voidaan tarvittaessa muuntaa erilaisiin ja erimerkkisiin busseihin sekä työkoneisiin sopivaksi. Nykyisistä kaupallisista sähköajoneuvoista poikkeavan hybridibussin lisäksi tavoitteena on kehittää tuotekehitykseen soveltuvia työkoneiden sähkökoneita ja taajuusmuuttajia, Kasurinen kuvailee.

Tavoitteena on myös osoittaa kyseisenkaltaisen hybridisoinnin sekä akkujen toimivuus Suomen olosuhteissa. Tulevaisuus näyttää lupaavalta, ja kulkuneuvojen sähkökäytöt yleistyvät koko ajan.

— Jo nyt hybridisoinnilla saavutetaan suuria säästöjä sekä päästöissä että rahallisesti. Akkutekniikan kehittyessä perinteiset polttomoottorit jäävät kehityksessä ja alati kiristyvissä päästörajoissa vääjäämättä sähkökäyttöjen jalkoihin. Kilpailu alalla on kovaa, kunhan myös isot valmistajat heräävät sähköistyksen etuihin kunnolla.

[rivi korkeus=1]

CAMBUS-hankkeessa ovat mukana Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Saimaan ammatti-korkeakoulu ja Etelä-Karjalan Ammattiopisto.

Projektia rahoittavat Euroopan aluekehitysra-hasto (EAKR) sekä Lappeenrannan kaupunki.
http://www.lut.fi/green-campus/sahkoiset-kulkuneuvot/cambus

[rivi korkeus=2]
Lähde: Goodnewsfinland.fi

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi