Hämmentävätkö auton rekisteriotteen rengasmerkinnät? Näin tulkitset niitä oikein
Kertooko numerosarja 205/55 R 16 94 V XLsinulle mitään?Auton rekisteriotteesta mahdollisesti löytyvä lukuhirviö kertoo sen, millainen kesärengas soveltuu autoosi. Usein rekisteriotteesta löytyy kuitenkin monia rengasvaihtoehtoja, joista autoilija voi valita mieleisensä sen mukaan arvostaako esimerkiksi ajomukavuutta vai herkkää ohjaustuntumaa. Lue, mitä rengasmerkinnöissä tulee ottaa huomioon, jotta löydät juuri sinulle sopivat renkaat.
Auton rekisteriotteesta kenties löytyvä numerosarja 205/55 R 16 94 V XL kertoo, että juuri tämän kokoinen ja mallinen kesärengas soveltuu autoosi. Mutta rekisteriotteesta voi löytää myös toisen vain hieman luvuiltaan poikkeavan rengasmerkinnän. Kummat renkaat autoon kannattaa sitten valita? Valinta helpottuu, jos merkintöjä osaa tulkita oikein.
Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen, mistä rengasmerkinnän 205/55 R 16 94 V XL kaksi ensimmäistä lukua kertovat?
Ne kertovat renkaan leveyden ja rengasprofiilin. Tässä tapauksessa autoon käy siis 205 millimetriä leveä rengas. Rengasprofiili puolestaan tarkoittaa renkaan korkeuden ja leveyden suhdetta. Tässä tapauksessa renkaan korkeus on siis 55 prosenttia poikkileikkausleveydestä.
Rekisteriotteessa tarjotaan myös rengasta, jonka leveys ja profiili ovat 225/45. Kumpi rengas kannattaa valita?
Tässä vaihtoehdossa rengas on 20 millimetriä ensimmäistä esimerkkiämme leveämpi ja sen profiili on huomattavasti matalampi.
Leveän ja matalaprofiilisen renkaan ohjaustuntuma on kapeaa ja korkeaprofiilista rengasta parempi. Rengas siis reagoi kuljettajan liikkeisiin herkemmin. Tällainen rengas soveltuu erityisesti nopeaa ohjattavuutta ja urheilullisuutta kaipaavalle kuskille.
Toisaalta leveä rengas reagoi herkemmin tien uriin, joten ajomukavuutta hakevalle kapea ja korkeaprofiilinen rengas voi olla parempi vaihtoehto. Kapeampi rengas on myös turvallisempi märillä teillä, sillä se syrjäyttää vettä altaan paremmin kuin leveä rengas.
Mitä leveyden ja rengasprofiilin jälkeen tuleva kirjain R kertoo renkaasta?
Se kertoo renkaan rakenteen. R tarkoittaa vyörengasta, joka on edeltäjäänsä ristikudosrengasta huomattavasti vakaampi ajaa ja tarkempi ohjautuvuudeltaan.
Suomessa nykyisin kaikki henkilöauton renkaat ovat vyörenkaita, joten tähän merkintään autoilijan ei tarvitse kiinnittää suurta huomiota.
Neljäntenä tuleva luku 16 kertoo vanteen halkaisijan tuumina. Mitä vanteen koossa tulee ottaa huomioon?
On tärkeää noudattaa autonvalmistajan ohjeita vannekoossa. Esimerkiksi urheilullisemmissa autoissa vaaditaan usein 17–19 tuumaisia renkaita, koska jarrujärjestelmään eivät sovi pienemmät vanteet.
Erityisesti, jos itse vaihtaa autoon vanteet ja renkaat, tulee olla tarkkana, että asentaa oikeanlevyiset renkaat vanteisiin. Suurelle vanteelle täytyy valita matalaprofiilinen rengas ja pienemmälle korkeaprofiilinen rengas. Jos auto siis vaatii yli 16 tuumaisen vanteen, autoilija ei voi enää valita korkeaprofiilista rengasta, vaikka arvostaisikin ajomukavuutta tehokasta ajotuntumaa enemmän.
Mistä viimeinen rengasmerkinnässä oleva numero kertoo?
Viimeinen numero kertoo renkaan kuormitusluokan. Esimerkissämme kuormitusluokka on 94, joka tarkoittaa, että yksi rengas voi kantaa 670 kilon kuorman. Jos kuormitusluokka olisi 91, yhtä rengasta kohden saisi tulla 615 kilon kuorma. Autoon tulee valita juuri oikean kuormitusluokan renkaat, sillä muuten renkaat kuluvat tavallista nopeammin ja voivat vaurioitua ajettaessa.
Toiseksi viimeinen kirjain V kertoo renkaan nopeusluokan eli suurimman renkaalle sallitun nopeuden. Mitä merkitystä nopeusluokalla on Suomessa, sillä eihän täällä saa ajaa yli 120 km/h?
V tarkoittaa, että renkaalla saa ajaa korkeintaan 240 kilometriä tunnissa. Suomessahan ei tosiaan tällaisella nopeudella saa ajaa, mutta EU-direktiivi määrää, että renkaan nopeusluokan on vastattava auton huippunopeutta. Näin renkaat ovat turvalliset myös esimerkiksi lomamatkalla Saksan moottoriteillä.
Renkaan nopeusluokka kannattaa valita autonvalmistajan suosituksen mukaisesti myös siksi, että suositeltua alempi nopeusluokka voi huonontaa auton ajo-ominaisuuksia, kuten ohjattavuutta. Korkeampi nopeusluokka puolestaan saattaa vähentää ajomukavuutta.
Viimeistä kirjainyhdistelmää XL ei kaikissa rengasmerkinnöissä ole, miksi?
XL tarkoittaa, että autoon sopii korotetun kuormitusluokan rengas. Esimerkiksi käyttämässämme esimerkissä kuormitusluokka on 94. Jos kuormitusluokka olisi normaali 91, viimeistä XL-merkintää ei tarvittaisi.
Usein rengasmalleissa on valittavana sekä korkean kuormitusluokan että normaalin kuormitusluokan rengas. Korkeamman kuormitusluokan rengas kantaa painavamman kuorman autossa, joten kesälomareissullakaan ei tarvitse huolehtia, että rengas rikkoutuisi liian suuren kuorman takia tai se kuluisi tavallista nopeammin. Korkeamman kuormitusluokan renkaan jämäkämpi rakenne merkitsee pienempää lämmönkehitystä, minkä ansiosta se kestää paremmin kulutusta. XL-renkaat tulevat yleistymään kun autojen kokonaispainot kasvavat tulevaisuudessa.
Vielä lopuksi, mitä renkaan sivussakin näkyvä DOT-merkintä tarkoittaa?
Merkinnästä on helppo tarkistaa renkaan valmistuspaikka ja ikä. Kaksi ensimmäistä merkintää kertovat, missä tehtaassa rengas on valmistettu. Neljä viimeistä numeroa puolestaan kertovat renkaan valmistusviikon ja vuoden. Esimerkiksi numerosarja 1314 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 13 vuonna 2014.
Suositus on, että samoilla renkailla ajetaan enintään kuusi vuotta. Jos ajat autolla kesäisin vähän ja renkaat näyttävät hyväkuntoisilta, renkaat on silti syytä vaihtaa uusiin viimeistään kymmenen vuoden kuluttua renkaiden valmistamisesta. Vuosien kuluessa renkaiden kumiseos kovenee ja pito heikkenee, vaikka renkaat eivät muuten kuluisi käytössä.
FAKTA: Näitä asioita rengasmerkinnät tarkoittavat
- 205: Renkaan leveys millimetreinä
- 55: Renkaan profiilisuhde. Renkaan korkeus on 55 prosenttia poikkileikkausleveydestä.
- R: Renkaan rakenne, eli vyörengas.
- 16: Vanteen koko, eli halkaisija tuumissa.
- 94: Kuormitusluokka
- V: Nopeusluokka, eli maksiminopeus. V=240 km/h
- XL: Extra load, eli korotettu kuormitusluokka.
Uusista myytävistä renkaista on jo reilun vuoden löytynyt renkaiden vertailtavuutta helpottava EU-rengasmerkintä. Merkintä on kuitenkin edelleen monelle autoilijalle täysin tuntematon. Kodinkoneiden energiatehokkuusmerkintää muistuttava tarra kannattaa kuitenkin lukea huolella, sillä se auttaa niin renkaiden turvallisuuden kuin taloudellisuudenkin vertailussa.
Marraskuusta 2012 lähtien uusista renkaista löytynyt EU-rengasmerkintä kertoo renkaan märkäpidosta, ohiajomelusta ja polttoainetaloudellisuudesta.
Suomen kesäteillä renkaiden märkäpito nousee erityisen tärkeään asemaan, ja siihen kannattaakin kiinnittää erityistä huomiota kesärenkaita valitessa. EU-rengasmerkinnän luokituksessa A tarkoittaa parasta pitoa ja F heikointa.
– On huomioitava, että merkinnästä ei voi päätellä mitään vesiliirrosta tai renkaiden käsiteltävyydestä märällä pinnalla. Se mittaa vain jarrutusmatkaa märällä tiellä, muistuttaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Renkaan polttoainetehokkuutta mitataan EU-rengasmerkinnässä vierintävastuksen avulla. Mitä parempi luokka, sitä vähemmän polttoainetta kuluu.
– Laadukkaalla renkaalla polttoainekuluissa voi säästää merkittävästi. Esimerkiksi yhden luokan ero polttoainetehokkuudessa merkitsee noin 0,1 litran polttoaineen kulutuseroa sadalla kilometrillä, Morri kertoo.
Vuodessa polttoainetta säästää luokituksen parhaimmalla renkaalla noin 90 litraa verrattuna huonoimman luokituksen saaneeseen renkaaseen.
Renkaiden melua koskeva merkintä kertoo puolestaan sen, kuinka voimakas ääni renkaasta lähtee ulkona liikkuvien korviin. Merkintä ei siis kerro mitään auton sisään kuuluvasta äänestä. Renkaiden aiheuttama ohiajomelu ilmoitetaan desibeleinä kolmen luokan avulla. Mitä useampi musta palkki tarrassa on, sitä voimakkaampana ohiajomelu kuuluu.
EU-rengasmerkintä: www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/eu-uudet-rengasmerkinnat
[rivi korkeus=2]
Lähde: Mynewsdesk.com