Virtuaalikeskus tehosti Greencarrierin asiakaspalvelua
Tiukka taloustilanne ajaa yritykset hakemaan entistä parempia palveluita edullisilla hinnoilla. Tämä näkyy kireänä kilpailuna myös logistiikka-alalla. Kustannustehokkuuden lisäksi on myös asiakaspalvelun laadulla suuri merkitys tällä luottamukseen ja nopeuteen perustuvalla alalla.
[rivi korkeus=1]
”Hyvä palvelu jää asiakkaan mieleen. Tämä on ratkaisevaa, kun asiakas miettii, minkä yrityksen kanssa jatkossa toimii”, sanoo talousjohtaja Pekka Kock Greencarrier Freight Service Finlandista.
Greencarrier on kansainvälinen huolinta- ja kuljetusyritys, jonka Suomen tytäryhtiöt lähtivät muuton yhteydessä laajemminkin hiomaan toimintaansa. Muutoksen kärkenä oli nimenomaan asiakaspalvelun parantaminen. Olennainen tekijä muutoksessa oli puhelinkeskuksen uudistaminen.
”Meillä oli aiemmin perinteinen oma puhelinkeskus vajaan 10 henkilön firmassa, ja vaihteenhoito oli ulkoistettu. Keskuksen kunnossa pitäminen vaati uusien osien hankintoja, ja se vei myös runsaasti tilaa”, kertoo Kock.
Yritys pohti laajennetaanko keskusta uusilla osilla kasvavan yrityksen tarpeisiin, vai etsitäänkö jokin muu vaihtoehto. Ratkaisuksi valikoitui tarjouskilpailun kautta Sonera VIP. ”Ilman lisäinvestointeja ja asennuksia saimme uuden virtuaalikeskuksen, jonka toiminta joustaa tarpeidemme mukaan. Ratkaisu säästää tilaa, rahaa ja vaivaa – enää meidän ei tarvitse hankkia lisäosia”, listaa Kock uudistuksen etuja.
Parempaa sisäistä viestintää
Myös yrityksen sisäinen tiedonkulku on parantunut uuden keskuksen myötä. Keskukseen on helppo ilmoittaa, milloin on poissa toimistolta, milloin palaa ja miten on tavoitettavissa. Ilmaiset sisäpuhelut ovat osaltaan innostaneet Greencarrierin väkeä viestimään tehokkaammin keskenään.
Lisäksi Greencarrier Freight Service Finlandin ja sen sisaryritys Greencarrier Liner Agency Finlandin puhelinkeskukset pystyttiin yhdistämään. Samoin uusi tytäryhtiö Rahtihuolinta Suomi saatiin helposti liitettyä mukaan Sonera VIPiin.
Muutosten myötä sisaryritykset palkkasivat myös oman yhteisen vaihteenhoitajan. ”Tämä on suuri etu. Oma vaihteenhoitaja tuntee henkilöstön vastuualueet ja tietää, ketkä ovat kulloinkin tavoitettavissa. Kun osaa lukea asiakasta ja yhdistää puhelut oikealle ihmiselle, vältetään asiakkaan pallottelu henkilöltä toiselle. Tämä on tärkeä osa asiakaspalveluamme”, kuvaa Pekka Kock.
Arkiset muutokset onnistuvat
Greencarrierin tekemä puhelinvaihteen muutos on hyvä esimerkki siitä, että teknologiaa ei kannata hankkia teknologian vuoksi, vaan ratkaisuna toimintatavan muutostarpeisiin.
”Konkreettisten ja arkisten asioiden muuttaminen vie asioita eteenpäin. Muutos toteutuu, kun se on helppo toteuttaa ja helppo ymmärtää jokapäiväisessä työnteossa”, listaa Soneran yritysmarkkinoinnin johtaja Mika Hyötyläinen.
Hyötyläinen korostaa teknologian soveltamisen merkitystä yritysten kasvun ja kehityksen moottorina. ”Onnistuminen tässä auttaa rakentamaan yrityksille kestävää menestystä. Parinkin vuoden etumatka on merkittävä etu.”
[rivi korkeus=1]
Greencarrier on perustettu Ruotsissa vuonna 1994. Suomeen yritys tuli vuonna 2008 ja sillä on täällä n. 30 työntekijää, kun mukaan lasketaan tytäryhtiö Rahtihuolinta Suomen henkilöstö. Yhtiön laaja palvelutarjonta mahdollistaa kuljetukset minne/mistä vain, millä kuljetusmuodolla tahansa.