Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Renkaisiin liittyvät onnettomuudet vähenemässä – Rengasriskit korostuvat vaativissa kelioloissa

2. syyskuuta 2015

kuva 1

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä joka seitsemännessä (14,3 %) henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Viime vuosina rengasonnettomuudet ovat kuitenkin vähentyneet sekä määrällisesti että suhteellisesti. Vuonna 2013 tapahtui vain 13 renkaisiin liittyvää kuolonkolaria, kun niitä on ollut 2000-luvulla keskimäärin yli 30 tapausta vuosittain.

 

 

Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamat kuolonkolarit 2000-2013.

Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamat kuolonkolarit 2000-2013.

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta yllättyy tuoreesta tilastokäänteestä. ”Rengasturvallisuus näyttäisi kohentuneen onnettomuustilastojen valossa, mutta liikenteessä on edelleen paljon huonokuntoisia renkaita. Parina viime vuonna rengasriskien osuus on vähentynyt erityisesti talvikelillä sattuneissa onnettomuuksissa. Ilmeisesti autoilijat ovat ennakoineet kelejä entistä paremmin”, Keskiruokanen arvelee.

Henkilö- ja pakettiautoilla on aiheutettu 2000-luvulla yhteensä 3 004 kuolonkolaria, joista 429 tapaukseen arvioidaan liittyvän jokin rengasriski. Rengasonnettomuuksissa kuoli 511 ja vammautui vakavasti 168 henkilöä. Tiedot ilmenevät Liikennevakuutuskeskuksen ylläpitämästä onnettomuustietokannasta vuosilta 2000-2013.

 

Onnettomuuden aiheuttajilla todetut rengasriskit 2000-2013.

Onnettomuuden aiheuttajilla todetut rengasriskit 2000-2013.

Ainutlaatuinen tutkintajärjestelmä

Suomessa on käytössä kansainvälisesti ainutlaatuinen tutkintajärjestelmä liikenneonnettomuuksien syiden selvittämiseksi ja liikenneturvallisuuden edistämiseksi. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat lakisääteisesti kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet Manner-Suomessa.

Onnettomuuksiin liittyy lähes aina inhimilliseen käyttäytymiseen, ajoneuvoon tai liikenneympäristöön liittyviä riskejä. Jokin inhimillinen tekijä on joko välittömänä tai taustariskinä 99 prosentissa kuolonkolareista. Renkaisiin liittyvä puute ei automaattisesti kirjaudu rengasriskiksi onnettomuustutkinnassa. Riskitekijäksi se arvioidaan vain silloin, jos sen katsotaan osaltaan vaikuttaneen onnettomuuden syntyyn.

Yksittäisistä rengasriskeistä 46 prosenttia lukeutuu huonokuntoisiin renkaisiin, 31 prosenttia sopimattomaan rengastukseen ja 13 prosenttia vääriin rengaspaineisiin. Muiden rengasriskien osuus on vajaat 10 prosenttia.

 

 

 Kuolemaan johtaneiden rengasonnettomuuksien määrän kehitys.

Kuolemaan johtaneiden rengasonnettomuuksien määrän kehitys.

Aika tarkistaa kesärenkaiden syyskunto

Autoilijat ajavat renkaansa useimmiten huomaamattaan kehnoon kuntoon. Viime syksyn rengasratsioissa vain joka neljäs huonoilla renkailla ajavista tiedosti renkaidensa kunnon. Keskiruokanen kantaa huolta välinpitämättömyydestä: ”Vain autonsa ja renkaansa tunteva kuljettaja pystyy säätämään tilannenopeuden ja turvavälin vallitsevan kelin mukaiseksi.”

Tämän syksyn Rengasratsia-kampanja järjestetään ensi viikolla tiedotuspainotteisesti. Autoilijan oma vastuu renkaiden kuntoseurannassa korostuu, sillä tällä kertaa rengasratsioita järjestetään vain muutamalla paikkakunnalla. Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi ovat kampanjoineet rengasturvallisuuden puolesta jo syksystä 1997 lähtien.

Lähde: STT


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Yhteistyössä

    FinnFreight Oy ADR Koulutus Timo Kallionpää Rausteel Turun Satama – Port of Turku Tapaturva Viking Line