Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Jäteöljystä jopa kolmannes jää kierrättämättä

21. maaliskuuta 2016

jateoljySuomeen vuosittain tuotavasta 30 000 tonnista öljyä päätyy kiertoon vain 20 000 tonnia. Kolmannes jäteöljystä ohjautuu yhä enenevässä määrin pienpolttimiin korvaamaan kevyttä polttoöljyä. Tämä aiheuttaa valtiolle verotulojen menetyksiä ja lisää hiilidioksidipäästöjä.

 

 

Jäteöljy luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi, joka on ohjattava asianmukaiseen kierrätyspisteeseen. Silti Suomeen vuosittain tuotavasta öljystä ja voiteluöljytuotteista kolmannes eli 10 000 tonnia jää kierrättämättä.

– Paljolti on kyse tietämättömyydestä. Öljyjätteen kierrättämistä pidetään hankalana ja kalliina, vaikka todellisuudessa kotitalouksien öljyjätteen saa jättää maksutta kunnan vaarallisen jätteen vastaanottopisteeseen. Yritykset saavat tilata maksuttoman noudon yli 200 litran jäteöljyerille valtakunnallisen öljyjätehuollon järjestämisessä mukana olevalta yritykseltä, ympäristöministeriön neuvotteleva virkamies Else Peuranen kertoo.

Laittomat pienpolttimet vievät vero- ja myyntituloja

Kierrättämättä jäävä jäteöljy päätyy yhä useammin kevyen polttoöljyn korvikkeeksi pienpolttimiin, joilla lämmitetään esimerkiksi varastohalleja tai puutarhojen lämpimiä tiloja. Laittomuuteen ryhdytään säästämisen vuoksi – ympäristön kustannuksella.

– Pienpolttimet ovat yleistyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi. Vaikka käytetyn voiteluöljyn polttaminen alle viiden megawatin laitoksissa on laitonta, sitä tehdään, jotta säästetään kevyen polttoöljyn hankinnassa, palvelupäällikkö Henri Liukkunen Lassila & Tikanojalta sanoo.

Pienpolttimien yleistyminen käy valtion kukkarolle: valtio menettää suorina verotuloina noin kuusi miljoonaa euroa vuodessa ja polttoaineyritykset suorina myyntituloina noin 14 miljoonaa euroa vuosittain. – Luvut on laskettu hyvin maltillisella vuositasoarviolla suhteutettuna markkinoilla olevien polttimien määrään ja millaisella asteella niissä jäteöljyä käytetään, Liukkunen täsmentää.

 

>> Lue koko artikkeli ilmaiseksi uusimmasta Kuljetus & Logistiikka -lehdestä


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Yhteistyössä

    Lempisana Käännöspalvelut FinnFreight Oy ADR Koulutus Timo Kallionpää Rausteel Turun Satama – Port of Turku Tapaturva Viking Line