Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Mullistava uutinen: Orlacon ansiosta kuorma-autoissa ei enää tarvita etu- ja sivupeilejä

3. helmikuuta 2017

BARNEVELD, ALANKOMAAT – Valmistajien ei enää tarvitse varustaa kuorma-autojaan peileillä. Orlaco on ensimmäinen yhtiö, jonka kamera/näyttöjärjestelmälle on myönnetty RDW-hyväksyntä käytettäväksi luokan V ja VI (etu- ja sivu-) peilien sijasta. Järjestelmän nimi on CornerEye. Innovaationsa avulla Orlaco pyrkii parantamaan turvallisuutta ja vähentämään vaurioita kuljetusalalla.

Aiemmin kamera- ja näyttöjärjestelmiä sai käyttää kuorma-autoissa vain yhdessä peilien kanssa. CornerEye on ensimmäinen järjestelmä, jolla voidaan hyväksytysti korvata kuorma-auton etu- ja sivupeilit. RDW on testannut järjestelmän epäsuoraa näkyvyyttä koskevien R46-ohjeiden mukaisesti ja antanut hyväksyntänsä sen käytölle. Ensimmäiset pelkästään tätä järjestelmää hyödyntävät kuorma-autot on nyt otettu käyttöön.

Erittäin laaja näkyvyys

CornerEye koostuu kamerasta ja näytöstä, jotka ovat teräväpiirtolaatuisia. Laajakulmaobjektiivilla varustettu kamera asennetaan ohjaamon oikealle puolelle, ja se tuottaa suuren, 270 asteen näkökentän. Reaaliaikaista kuvaa näyttävä 10,1 tuuman näyttö asennetaan ohjaamoon matkustajan puolelle. Kuljettaja näkökenttä on jopa pakollista (luokat V ja VI) laajempi!

Turvallinen ja käytännöllinen

CornerEye tarjoaa useita erilaisia etuja. Tärkein näistä on liikenneturvallisuuden parantuminen. Kameroiden tarjoama näkyvyys ja kuvanlaatu on parempi kuin tavanomaisten peilien. Näkyvyys ja kuvanlaatu pysyvät hyvinä myös epäsuotuisissa olosuhteissa, kuten sateessa, sumussa, lumisateessa ja kirkkaassa auringonpaisteessa. Valoherkkä kamera toimii hyvin pimeällä, ja vankka kotelo (IP69K) suojaa sitä tehokkaasti vedeltä ja kemikaaleilta. Nämä tekniset ominaisuudet pienentävät onnettomuus- ja vaurioriskiä huomattavasti, mikä puolestaan pienentää vakuutusmaksuja ja välillisistä vahingoista aiheutuvien korvausten määrää.

Toinen tärkeä etu on se, ettei peilejä enää tarvitse säätää kuljettajan vaihtuessa. Asennetun järjestelmän osien sijainti sopii kaikille kuljettajille. Lisäksi Orlaco olettaa, että peilien poisjättäminen vähentää vastusta ja säästää näin polttoainetta.

EMC-hyväksytty

RDW:n vaatimusten täyttämisen lisäksi CornerEye on saanut myös EMC-hyväksynnän sähkömagneettista yhteensopivuutta koskevan R10-ohjeen mukaisesti. Järjestelmän toiminta ei siis häiriinny muun elektroniikan, kuten radion, navigointijärjestelmien ja matkapuhelinten, käytöstä kuorma-autossa eikä häiritse näiden laitteiden toimintaa.

Asennustuki

Orlaco toimittaa CornerEye-järjestelmää pääasiassa kuorma-autovalmistajille ja -jälleenmyyjille, mutta järjestelmä sopii myös raskaisiin työkoneisiin (valvonta). Kamera ja näyttö on sijoitettava tarkasti, ja niiden asennuspaikka vaihtelee kuorma-auton tyypin mukaan. Tämän vuoksi kuorma-autojen alkuperäisvalmistajat, jotka haluavat asentaa CornerEye-järjestelmän osaksi vakiovarustusta, saavat Orlacolta asiantuntijatukea.


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Yhteistyössä

    Navigate 2020 – Turun Messukeskus Honda Mönkijät Lempisana Käännöspalvelut ADR Koulutus Timo Kallionpää Turun Satama – Port of Turku Kiho – Tiedonkeräyksen mestari Tapaturva