Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Scanialta kaasukäyttöinen vaihtoehto pitkän matkan kuljetuksiin

22. marraskuuta 2017

Scania 13 litre gas engine. Photo: Göran Wink 2017

Scania julkistaa mullistavan EURO6 kaasumoottorin, jonka suurin teho on 410 hv. Uusi moottori soveltuu erinomaisesti pidemmän matkan kuljetuksiin ja esimerkiksi rakennusalan kuljetuksiin. Moottorin suorituskyky on verrattavissa samankokoiseen dieselmoottoriin. Nyt kehitetty moottori on viimeisin lisäys Scanian kestävän kehityksen kuljetusratkaisuihin, joiden avulla CO2-päästöjä voidaan pienentää aina 15 prosentista jopa 90 prosenttiin.

  • Scania esittelee kuusisylinterisen 410 hv:n OC13 moottorin
  • Moottori tarjoaa samat ominaisuudet kuin vastaava dieselmoottori. Yhdellä tankkauksella jopa 1100 km:n toimintasäde

”Euroopassa on huomattava tarve kaasukäyttöisille, pitkien etäisyyksien kuljetusratkaisuille” kertoo Henrik Eng, Scanian kaupunkisegmentin tuotejohtaja. ”Uusi moottori tarjoaa ratkaisun juuri tähän tarpeeseen. Kokonaistaloudellinen, kaasukäyttöinen ratkaisu, ilman haittapuolia.”

Uusi moottori tuottaa 410 hevosvoimaa tehoa ja 2000 Nm:n vääntömomentti saavutetaan 1100-1400 rpm kierroslukualueella. Nämä lukuarvot ovat täysin vertailukelpoisia samankokoisen dieselmoottorin kanssa. 40 tonnin kokonaispainoisella puoliperävaunuyhdistelmällä saavutetaan 1100 km:n toimintasäde, kun käytetään LNG-tankkausta (Liquid Natural Gas). Tietyissä alustaratkaisuissa voidaan käyttää kahta LNG-tankkia, jolloin toimintasäde voi olla jopa 1600 km.

”Tähän saakka kaasumoottoriratkaisut ovat joko olleet liian heikkoja, tai autojen toimintasäde on ollut liian alhainen käytettäväksi raskaammissa kuljetustehtävissä. Scania on nyt ratkaissut nämä ongelmat tämän moottorin avulla. Nyt voimme tarjota asiakkaalle kokonaistaloudellisen ja CO2 -päästöjä vähentävän ratkaisun.” kertoo Johan Muhlbach, Scanian kaasutuotteiden tuotepäällikkö.

 

Scanian uusi 13-litran kaasumoottori esiteltiin ensimmäistä kertaa Italiassa Ecomondo-ympäristötekniikan messuilla. 410 hevosvoiman teholla, jo 1100 rpm kierrosluvulla saavutettavalla 2000 Nm:n väännöllä ja riittävällä tankkauskapasiteetilla (LNG), moottori tarjoaa mahdollisuuden useisiin hyödyntämismahdollisuuksiin voimaa ja käyttökapasiteettia tarvitsevissa kuljetustehtävissä.


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Yhteistyössä

    Lempisana Käännöspalvelut FinnFreight Oy ADR Koulutus Timo Kallionpää Rausteel Turun Satama – Port of Turku Tapaturva Viking Line