Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Joka neljännes suomalainen ajaa autolla, jonka tuulilasi on vaurioitunut

12. huhtikuuta 2018

Kiveniskemät tuulilasissa ovat tuttu näky Suomen teillä. Vauriokorjaukseen erikoistuneen Autoklinikan teettämästä kyselystä käy ilmi, että joka neljännen suomalaisen autossa on kiveniskemä. Vauriot tuulilasissa aiheuttavat merkittävän turvallisuusriskin. 

Autoilijan kannattaa tarkkailla tuulilasinsa kuntoa aiempaa tarkemmin ensi toukokuusta alkaen, jolloin katsastusmääräyksiä tiukennetaan. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan tuulilasin liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava vaurio voi 20.5.2018 eteenpäin johtaa myös ajokieltoon hylkäyksen sijaan.*

Autoklinikan helmikuussa teettämään kyselyyn vastanneista kaksi kolmasosaa ei ollut vielä kuullut tästä auton katsastukseen vaikuttavasta muutoksesta. Autoklinikan aluepäällikkö Markus Helkamäki uskoo, että autokorjaamojen jonot pysyvät toukokuussa maltillisina tiukennuksesta huolimatta.

– Vaurioitunut tuulilasi on huomioitu ennenkin katsastuksessa, ja meille on tuotu jonkin verran autoja korjattavaksi tuulilasivaurioista johtuvien hylkäysten vuoksi. Vaurion ei tarvitse olla edes kovin suuri. Kiveniskemä kuljettajan näkökentän alueella riittää katsastuksen hylkäyspäätöksen perusteeksi.

Kiveniskemä voi tulla kaskossa säästävälle kalliiksi

Kiveniskemän saa korjautettua jopa ilmaiseksi, mikäli auton kaskoon kuuluu lasivakuutus. Sellaisen kertoo hankkineensa jo lähes puolet vastaajista. Reilu kolmasosa ei sen sijaan ole varautunut tuulilasin vaurioitumiseen laajalla kaskolla, ja joka viides ei tiedä, kattaako hänen autonsa kasko tuulilasivaurioita.

Alle kahden euron kolikon kokoiset kiveniskemät saadaan korjattua useimmissa tapauksissa edullisesti ilman vakuutustakin. Iskujäljen täyttäminen hartsilla kustantaa muutamia kymppejä. Sen sijaan halkeamat vaativat aina tuulilasin vaihdon, mikä tulee auton omistajalle huomattavasti kalliimmaksi. Hintataso nousee ilman vakuutusta satoihin euroihin tai jopa yli tuhanteen euroon.

– Kiveniskemä kannattaa aina korjata, sillä ennemmin tai myöhemmin se laajenee lämpötilavaihtelun, korin liikkeen ja tärinän seurauksena koko tuulilasin alueelle ulottuvaksi halkeamaksi. Tuulilasin korjaaminen ja vaihtaminen eivät vaikuta autovakuutuksen bonuksiin, mikäli lasivakuutus on käytössä. Lasinkorjaus on ilmaista, mutta vaihtaessa omavastuuosuus saattaa vakuutusyhtiöstä riippuen olla useita satoja euroja. Tästä syystä korjauttaminen kannattaa myös lasivakuutetuissa autoissa, Helkamäki vinkkaa.

Autoklinikan kyselyn mukaan parhaiten tuulilasiin tuleviin vaurioihin ovat varautuneet yli 65-vuotiaat autoilijat. Heistä 65 prosentilla on jo tuulilasivakuutus. Heikoin tilanne on alle 35-vuotiailla, joilla tuulilasin korjauksen kattava vakuutus löytyy vain kolmasosalta.

Ehjä tuulilasi on yhtä tärkeä kuin ehjät silmälasit

Kaskon kattavuus näkyy korjaamattomien kiveniskemien yleisyydessä: alle 35-vuotiaiden omistamissa autoissa peräti 40 prosentissa on kiveniskemä tuulilasissa. Yli 65-vuotiaiden kohdalla samanlainen tilanne on vain neljäsosalla.

Autoklinikan Markus Helkamäki arvelee, että todellinen lukema saattaa olla suurempikin.

– Kaikkein pienimmät tuulilasin vauriot jäävät usein alkuvaiheessa huomaamatta. Tällaisia paikkoja on esimerkiksi taustapeilin takana ja pyyhkimien alla. Siksi autoilijan kannattaa tarkistaa tuulilasin kunto ainakin auton ikkunoiden pesun yhteydessä.

Kiveniskemien riski kasvaa lyhyellä turvavälillä, kesänopeuksien tullessa voimaan ja sorateillä ajaessa. Vaikka tuulilasin vaurioitumista ei voi takuuvarmasti välttää, omalla ajotavalla on vaikutusta vaurioiden syntyyn.

– Kiveniskemiä tulee kaikkiin autoihin, mutta maltillisella nopeudella ja riittävällä turvavälillä vaurioiden määrää ja kokoa pystyy hillitsemään. Moottoritiellä suurella nopeudella lasiin iskeytyvä pikkukivikin voi aiheuttaa mittavan halkeaman, mikäli se osuu aivan tuulilasin reunaan. Kiviä ja soraa riittää maanteillä etenkin loppukeväästä. Niitä kerääntyy myös renkaiden uriin ja irtoaa sieltä vauhdin kasvaessa. Talvirenkaiden nastat on sen sijaan pyritty suunnittelemaan sellaisiksi, etteivät ne irrottuaan vaurioita tuulilasia, Helkamäki selittää.

Tuulilasin halkeamat ovat ennen kaikkea turvallisuusriski. Ne heikentävät ajonäkyvyyttä, sillä vaurioitunut lasi häikäisee kuljettajaa ja saattaa aiheuttaa heijastumia ja vääristymiä. Tuulilasi on myös etenkin eräissä uusissa automalleissa merkittävä osa kantavaa rakennetta.

– Harva meistä jättää korjaamatta tai vaihtamatta rikkinäisiä silmälaseja. Vaurioitunut tuulilasi vaikeuttaa näkemistä samaan tapaan kuin rikkinäiset silmälasitkin. Korjaamalla lasin kestävyys saadaan palautettua ennalleen. Aina korjaaminen ei kuitenkaan ole mahdollista iskun sijainnin tai laajuuden vuoksi, jolloin tuulilasi vaihdetaan kokonaan uuteen turvallisuussyistä, Helkamäki sanoo.

*Lähde: https://www.trafi.fi/trafi/ajankohtaista/5671/uusi_maarays_ajoneuvojen_maaraaikaiskatsastuksen_arvosteluperusteet

Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1064 mannersuomalaista ja otos kerättiin viikoilla 5-7 internet-pohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse. 


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Yhteistyössä

    FinnFreight Oy ADR Koulutus Timo Kallionpää Rausteel Turun Satama – Port of Turku Tapaturva Viking Line