Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Vito ja Sprinter näyttävät kykynsä vaativassa ammattikäytössä

19. marraskuuta 2018

Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossa

Mercedes-Benzin yli 16-tonnisten kuorma-autojen menekki ja markkinaosuus Suomessa kehittyy myönteisesti. Tammi-lokakuussa autoja on myyty yhteensä 467 kappaletta, ja markkinaosuus on 19,2 prosenttia eli 0,3 prosenttiyksikkö viime vuotta edellä. Kevyemmissä painoluokissa 6–16-tonnisia on toimitettu 10 kuukaudessa 77 kappaletta (mo. 34,2 %) ja 3,5–6-tonnisia 138 kappaletta (mo. 23,8 %).

Kajon Oy laajentaa Vantaalle ja Tampereelle Mercedes-Benz-kalustolla 

Taksialan vapautuminen on tuonut suuria mahdollisuuksia Espoossa toimivalle Kajon Oy:lle. Vuonna 1997 perustettu taksiyritys sai syyskuun lopussa käyttöönsä 21 uutta 1+8-paikkaista Mercedes-Benz Vito Tourer-tila-autoa, jotka on varustellut Carsport Design Oy Ylöjärvellä. Uusi kalusto tulee käyttöön paitsi yrityksen kotikaupungissa Espoossa, myös Vantaalla ja Tampereella. Lisäksi Lappeenrannassa toimii 40 autoa. Kajon Oy:llä on vuoden loppuun mennessä jo 300 auton kanta, mutta tavoitteena on lähivuosina rakentaa jopa 2000 taksin verkosto.

”Mercedes-Benzin autot ovat hyviä, ja myös huoltopalvelut toimivat todella hyvin. Vehon Lommilan toimipisteestä on löytynyt erinomainen yhteistyö henkilökunnan kanssa viime vuonna käynnistetyn Kajon Exclusive -konseptin osalta. Tuolloin meille toimitettiin kahdeksan Sprinter-pienoislinja-autoa. Hyvä kumppanuus autotoimittajan kanssa näkyy asiakkaan suuntaan toimintavarmuutena”, Kajonin toimitusjohtaja Tapani Eronen kiittää.

Sprinterin kestävyys vakuutti Jokilaaksojen pelastuslaitoksen

Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevalle Jokilaaksojen pelastuslaitokselle on toimitettu kolme ensimmäistä uuden korimallin Mercedes-Benz Sprinter -ambulanssia. ”Uusi malli on tuonut selkeän muutoksen henkilöautomaisempaan suuntaan. Autojen käyttö on hyvin vaihtelevaa, ja meidän pitää pystyä toimimaan kelissä kuin kelissä. Sprintereiden kestävyys on merkittävin syy, miksi käytämme Mercedes-Benzejä”, ensihoitomestari Marko Jämsen kertoo. Jokilaaksojen alueella suoritetaan vuodessa 28 000 ensihoitotehtävää, ja käyttöaikana Sprinter-ambulanssin mittariin kertyy jopa 400 000 kilometriä.

Ambulanssit pohjautuvat Sprinter-umpipakettiautoon 190-hevosvoimaisella V6-moottorilla ja 7G-Tronic-automaattivaihteistolla. Varustelun autoihin on toteuttanut Profile Vehicles Iisalmessa. Jokilaakson pelastuslaitoksen ambulansseissa on jo usean vuoden ajan ollut Veho Huolenpitosopimukset. Nyt uuden Mercedes PRO -sovelluksen avulla kalustovastaava pystyy myös seuraamaan autojen huoltotervatta omalta työpisteeltään tai älypuhelinsovelluksen kautta.

Joka 8. uuden pakettiauton keulalta löytyy Mercedes-Benzin tähtilogo

Kymmenen kuukauden jälkeen Mercedes-Benzin pakettiautot nousivat Suomen myyntitilastoissa 3. sijalle ohi Toyotan. Lokakuun loppuun mennessä pakettiautoja toimitettiin asiakkaille yhteensä 1646 kappaletta. Markkinaosuus oli 12,5 prosenttia eli joka 8. uusi pakettiauto on tänä vuonna ollut Mercedes-Benz-merkkinen.

Täyssähköisen eActrosin käyttötestit laajenevat nopeasti Euroopassa

Mercedes-Benzin eActros-sähkökuorma-auton käyttötestit laajenevat nopeasti Keski-Euroopassa. Auton uusiin käyttäjiin lukeutuu esimerkiksi Meyer-Logistik, joka toimittaa sähköautolla elintarviketäydennyksiä Hampurin keskustan supermarketeille. Saksalainen EDEKA testaa autoa vastaavassa käytössä Berliinissä ja sen ympäristössä. Mannheimissa toimiva TBS Transportbeton puolestaan kokeilee eActrosin sopivuutta rakennustyömaiden märkäbetonikuljetuksiin. Täyssähköisen eActrosin toimintamatka latauksella on noin 200 kilometriä, ja auton litiumioniakkujen kapasiteetti on 240 kWh. Lataus kestää virtalähteestä riippuen 2–11 tuntiin. Autojen pilotointi kestää kaksi vuotta, ja siihen osallistuu yhteensä 20 kuljetusalan yritystä eri toimialoilta. Testattavat autot ovat sekä 18- että 25-tonnisia.

”Testiaika on tärkeä virstanpylväs matkalla kohti eActrosin sarjatuotantoa ja sen hyödyntämiseen kaupunkien sisäisessä jakeluliikenteessä dieselkuorma-auton kustannustasolla vuodesta 2021 alkaen”, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Stefan Buchner määrittää. Uusien eActrosin ja eCitaro-linja-auton suorituskykyä ja ominaisuuksia on hiljattain esitelty myös EU-päättäjille Mannheimissa järjestetyssä kuljetusalan kongressissa.

Econicin turvateknologia suojelee jalankulkijoita ja pyöräilijöitä Lontoossa

”Turvattomien tienkäyttäjien kuten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden suojeleminen liikenteessä on tärkein tavoitteemme”, sanoo brittiläisen Moriarty Haulage -kuljetusyrityksen johtaja John Moriarty. Yritys on vastikään hankkinut 15 uutta Mercedes-Benz Econicia betonikuljetuksiin Lontoon hektisessä liikenteessä. ”Kuorma-auton ajaminen on nykyisin taitoa vaativa ammattitehtävä, erityisesti Lontoon keskustassa. Econicin esteetön näkyvyys takaa kuljettajilleni turvallisuudentunteen jokapäiväisessä työssään.”

Econicin erinomaisen näkyväisyyden varmistavat korkea panoraama-tuulilasi ja apukuljettajan puoleinen kokolasitettu taitto-ovi. Kuljettaja istuu matalammalla kuin kuorma-autossa normaalisti, joten hän pystyy helposti havainnoimaan samalla korkeudella auton ympäristössä liikkuvat kävelijät ja pyöräilijät. Kaluston korkea turvallisuustaso on valtti tai usein jopa edellytys urakointisopimusten solmimiselle suur-Lontoon alueella. Vaatimukset täyttäville yrityksille myönnetään CLOCS-tunnus (Construction Logistics and Community Safety), ja sen on saanut myös Moriarty Haulage.

Mercedes-Benzin markkinaosuus linja-autoissa lähes 40 prosenttia

Marraskuulle tultaessa Suomessa oli myyty 163 uutta Mercedes-Benz-linja-autoa, mikä toi huiman 38,3 prosentin markkinaosuuden ja alan selkeän markkinajohtajuuden. Setra-linja-autoja on ensirekisteröity tänä vuonna 15 kappaletta (mo. 3,5 %).


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Yhteistyössä

    FinnFreight Oy ADR Koulutus Timo Kallionpää Rausteel Turun Satama – Port of Turku Tapaturva Viking Line