Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

EU-asetus: Hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus määritettävä uusille raskaille hyötyajoneuvoille

27. kesäkuuta 2019

Heinäkuun alusta lähtien raskaille ajoneuvoille on ilmoitettava hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää. Muutoksella pyritään auttamaan liikennöitsijöitä ajoneuvojen vertailussa ja valitsemaan pienempipäästöisiä ja vähemmän kuluttavia ajoneuvoja. VECTO-simuloinnilla voidaan todentaa tyyppihyväksynnässä ilmoitetut päästöt.

Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien polttoaineenkulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin vaikuttavat ajosuorite, sen vaatimat päällirakenteet ja varusteet, ajo-olosuhteet, ajoneuvon tekniset ominaisuudet sekä ajotapa. Euroopan komission asetuksen (EU) 2017/2400 mukaisesti uusille raskaille hyötyajoneuvoille on määritettävä hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää.

 Euroopan komission asetuksen (EU) 2017/2400 mukaisesti uusille raskaille hyötyajoneuvoille on määritettävä hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää. Maastokuorma-autot (G-luokka) on kuitenkin vapautettu CO2-päästölukemien määrittelystä.

 Säädöksen ensimmäinen vaihe tulee voimaan 1.7.2019, ja se koskee lähinnä yli 16 tonnin kuorma-autoja varustettuna enintään 3 akselilla. Tällaisen auton akseleista vain yksi saa olla vetävä. Säädöksen soveltaminen laajenee vuoden 2020 aikana koskemaan myös tiettyyn osaan tätä suurempiakin raskaita kuorma-autoja.

 ”Uusien vaatimusten myötä raskaassa kalustossa päästään vertailemaan automallikohtaisia CO2-päästöjä samalta lainsäädännön määrittämältä pohjalta. Tavoitteena on tukea liikennöitsijöitä kiinnittämään ostotilanteessa huomiota CO2-päästöihin ja polttoaineen kulutukseen sekä tekemään vertailuja eri vaihtoehtojen välillä. Nämä CO2-arvojen määritykset toimivat myös pohjana autonvalmistajille asetettaville päästötavoitteille”, sanoo erityisasiantuntija Keijo Kuikka.

VECTO:n CO2-päästöjen simulointi todentaa päästöjä

Autonvalmistajat käyttävät CO2-päästöjen määrittämiseen VECTO-simulointia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uudessa tutkimuksessa on tarkasteltu, kuinka hyvin menetelmä pystyy todentamaan Suomessa tyypillisten ajoneuvoyhdistelmien päästöjä. Menetelmä yhdistää mittausta ja simulointia: näin voidaan huomioida ajoneuvon teknisten ominaisuuksien ja päällirakenteen vaikutukset päästöihin ja polttoaineenkulutukseen.

Traficomin julkaiseman tutkimuksen mukaan VECTO-menetelmällä määritetyt polttoaineenkulutukset ovat hyvä arvio todellisesta kulutuksesta hyvissä ajo-olosuhteissa ja hyväkuntoisella maantiellä.

Raskaan kaluston VECTO-simulointi Suomessa


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
 

Yhteistyössä

    Navigate 2020 – Turun Messukeskus Honda Mönkijät Lempisana Käännöspalvelut ADR Koulutus Timo Kallionpää Turun Satama – Port of Turku Kiho – Tiedonkeräyksen mestari Tapaturva