Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Wasaline on siirtymässä hybridiaikaan

4. heinäkuuta 2019

Vaasan ja Uumajan satamien välillä ei ole tippaakaan Ruotsi−Suomi -maaottelun veristä kilpailuhenkeä. Päinvastoin. Merenkurkun vastakkaisilla rannoilla olevat Wasalinen omistajat ja varustamon henkilökunta vetävät yhtä köyttä. Satamien toimintaympäristöä, palveluja ja kalustoa on kehitetty yhdessä. Tämä näkyy tilastoissa. Matkustajamäärissä tehtiin ennätys vuonna 2018. Myös rahtitonnit ovat vahvassa kasvussa.

Testaus käynnissä

Varsinainen kasvupyrähdys on odotettavissa, kun varustamon uusi hybridilaiva aloittaa vajaan parin vuoden päästä liikennöinnin Vaasan ja Uumajan välillä. Käytössä on nyt Wasa Express -matkustaja-autolautta. Kun uusi hybridilaiva valmistuu, Wasa Express myydään. Hybridiaikaan siirtyminen lyhentää yhdensuuntaisen matkan kestoa nykyisestä reilusta neljästä tunnista noin kolmeen. Myös frekvenssiväli tihenee.

− Tulevaa varten harjoitellaan parhaillaan. Olemme kaavailleet, että uusi laiva alkaisi vilkkaimpina aikoina liikennöidä kaksi kertaa päivässä. − Wasa Express tekee yleensä yhden edestakaisen matkan päivässä. Testausmielessä se tekee torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin kaksi edestakaista matkaa päivässä, rahtimyyntipäällikkö Björn Knutar kertoo.

Korkeus kasvaa

Yksi iso ja olennainen muutos liittyy uuden laivan korkeuteen.

− Uuden laivan ansiosta kykenemme kuljettamaan nykyistä korkeampia ja painavampia erikoiskuljetuksia. Sen autokannen korkeus on 4,90 metriä, kun Wasa Expressissä korkeus on 4,40 metriä.

Myös laivan lastaus ja purku nopeutuvat, sillä uusi laiva on läpiajettava. Laivan jääluokka on 1A Super. Tämä takaa sen, että alus voi kulkea Merenkurkun haastavissa jääolosuhteissa mahdollisimman itsenäisesti.

Edeltäviä töitä

Ennen kuin uusi laiva aloittaa liikennöinnin, rakennetaan sitä varten laiturit Vaasan Vaskiluodon ja Uumajan Holmlundin satamiin. Kummassakin satamassa tehdään muutoksia myös matkustaja- ja rahtiliikennettä palvelevilla kenttäalueilla. Uumajassa kenttäalueen koko tuplaantuu nykyisestä. Vaasassa alue ei kasva, mutta toimintoja muutetaan sujuvammiksi uusilla järjestelyillä.

− Muutokset nopeuttavat ja helpottavat matkustajaliikennettä sekä tehostavat rahtien käsittelyä, Knutar toteaa.

Vihreämpi linja

Eri kuljetusmuodoilta vaaditaan aiempaa vihreämpää toimintatapaa. Wasaline on Knutarin mukaan tehnyt useita ympäristöä säästäviä päätöksiä. Wasalinen uusi matkustaja- autolautta toimii kaksoispolttoaineratkaisulla. Pääpolttoaineina ovat nesteytetty kaasu sekä biokaasu. Lisäksi laivassa on ladattavat sähköakut.

− Ympäristöohjelman mukaisesti olemme pienentäneet noin kolmanneksella Wasa Expressin polttoainekulutusta.

Globaali muoviongelma on otettu vakavasti varustamossa. Niin pitkälle kuin mahdollista, laivan eri osastoilla muovituotteita ja pakkauksia on korvattu ympäristöystävällisemmillä vaihtoehdoilla. Myös kierrätystä on lisätty.

Kombiterminaali

Uumaja on yksi Pohjois-Skandinavian suurimmista satamista. Sen vuosittainen tavaravolyymi on reilusti yli 2 miljoonaa tonnia. Todellisen ekoloikan Uumaja ottaa, kun satamaan rakenteilla oleva junakombiterminaali keväällä 2020 valmistuu.

− Uudessa terminaalissa kontit ja trailerit päästään siirtämään suoraan Eurooppaan meneviin juniin. Knutarin mielestä terminaalin voi lisätä yhteiseen ympäristötekojen listaan, sillä autojen tarve tavararoiden siirtelyssä vähenee.

− Junilla on autoihin verrattuna pienempi hiilijalanjälki.

Kysyntää riittää

Knutar näkee, että Wasalinella on hyvä kasvupotentiaali.

− Tarjoamme lyhyimmän reitin Suomen ja Ruotsin välille, liikennöinti tihenee ja jatkoyhteysverkosto laajenee.

Hän sanoo, että kummankin sataman toimintasäteellä on suuria yrityksiä ja liuta pienempiä kasvuyrityksiä, joilla on jatkuvaa tarvetta tavarakuljetuksille.

− Omistuspohjamme takaa sen, että varustamon ja satamien toimintaa kehitetään kokonaisvaltaisesti sekä pitkäjänteisesti. Intressit ovat yhteiset.

Laatu edellä

Knutar korostaa, että Wasaline haluaa tarjota kaikille sen asiakasryhmille laadukkaita ja joustavia palveluja. Wasaline toi ensimäisenä varustamona pohjoismaissa nopean ja toimivan Wi-fi:n laivamatkustajille koko matkan ajaksi. Asiakkaille on myös helppokäyttöinen online-varausjärjestelmä.

− Ja aina voi toki soittaa, jos on esimerkiksi matkustamiseen tai rahtikuljetuksiin liittyviä erityistoiveita.

− Kuten meillä on tapana sanoa, Wasaline on pieni varustamo suurella sydämellä. Uskomme, että asiakaslähtöinen toimintatapamme tuottaa hyvää tulosta.

https://www.wasaline.com/


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
 

Yhteistyössä

    Navigate 2020 – Turun Messukeskus Honda Mönkijät Lempisana Käännöspalvelut ADR Koulutus Timo Kallionpää Turun Satama – Port of Turku Kiho – Tiedonkeräyksen mestari Tapaturva