Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Viking Glorysta on tulossa yksi maailman ilmastoviisaimpia matkustaja-aluksia

31. lokakuuta 2019
Kuvassa Viking Grace

Edistyksellisten ja innovatiivisten teknisten ratkaisujen ansiosta Viking Glory tulee valmistuessaan olemaan yksi maailman ilmastoviisaimpia matkustaja-aluksia. Sen arvioidaan kuluttavan jopa 10 % vähemmän polttoainetta kuin pienempikokoinen, aikanaan maailman ympäristöystävällisimpänä palkittu Viking Grace.

Vuonna 2021 liikennöintinsä aloittava Viking Glory on ensimmäinen alus maailmassa, johon asennetaan uusinta teknologiaa ja täysin rikitöntä nestemäistä maakaasua (LNG) hyödyntävät Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit. Viking Gracen tavoin Viking Glory voi käyttää myös biokaasua polttoaineenaan, kun sellainen vaihtoehto tulee tulevaisuudessa mahdolliseksi.

– Viking Gloryyn asennetaan kuusi 31DF-moottoria, joilla polttoaineen kulutusta voidaan optimoida tehokkaasti. Näissä moottoreissa on segmenttinsä vähäisin polttoaineenkulutus mutta samalla paras sylinteriteho (550 kW/sylinteri), kertoo Viking Linen uudisrakennuksesta vastaava projektipäällikkö Kari Granberg.

Viking Glory tulee myös ensimmäisenä maailmassa ottamaan talteen LNG:stä tulevan hukkakylmän ja hyödyntämään sitä kylmälaitteisiin ja -tiloihin sekä muihin erikoistiloihin.

– Nykyään on jo tavallista hyödyntää hukkalämpöä mutta hukkakylmän hyödyntäminen kylmälaitteiden ja -tilojen sekä muiden erikoistilojen jäähdytyksessä on todella innovatiivista ja ilmastoviisasta. Kehitystyössä Viking Linen yhteistyökumppaneita ovat olleet Wärtsilä, Projektia ja Deltamarin, jatkaa Granberg.

Viking Gloryyn asennetaan lisäksi Climeonin energiankierrätysjärjestelmä, joka muuntaa moottoreiden hukkalämpöä sähköksi. Järjestelmä voi tuottaa jopa 40 % laivan matkustajatoimintoihin vaadittavasta sähkömäärästä. Lisäksi laivaan asennetaan dynaaminen ilmanvaihto- ja valaistusjärjestelmä, jolla on suora vaikutus energiankulutukseen. Varausjärjestelmän ohjaama järjestelmä toimii siten, että jos jokin hytti laivan lähtiessä jää tyhjäksi, se menee ns. säästötilaan eli hytin ilmanvaihto ja lämmitys minimoidaan.

Viking Glory on myös ensimmäinen tämän tyyppinen matkustaja-alus maailmassa, jossa käytetään ABB:n toimittamaa Azipod-ruoripotkurijärjestelmää. Järjestelmän ansiosta laivan ohjailuun kuluu vähemmän aikaa ja energiaa, kun käännökset satamissa sujuvat nopeammin ja runko on voitu suunnitella siten, että vastus kulussa on noin 8 % pienempi kuin jos käytettäisiin perinteistä potkuria.

– Viking Line on vastuullisen merenkulun edelläkävijä, mikä näkyy uusien alustemme suunnittelussa ja toteutuksessa. Testaamme ja kehitämme yhdessä pohjoismaisten kumppaniemme kanssa teknisiä innovaatioita, jotka muodostavat perustan uudenlaisille risteilyelämyksille saaristossa, kertoo uuden aluksen konseptin kehittämisestä vastaava Viking Linen Head of Business Development Gustaf Eklund.  


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
 

Yhteistyössä

    Navigate 2020 – Turun Messukeskus Honda Mönkijät Lempisana Käännöspalvelut ADR Koulutus Timo Kallionpää Turun Satama – Port of Turku Kiho – Tiedonkeräyksen mestari Tapaturva