Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Daimler Trucks & Buses tavoittelee CO2-neutraalia ajoneuvomallistoa avainmarkkina-alueilla 2039 mennessä

11. marraskuuta 2019

Daimler Trucks & Buses vahvistaa sitoutumisensa Pariisin ilmastosopimukseen konkreettisella kehitysohjelmalla. Yhtiön tavoitteena on kehittää avainmarkkina-alueille Eurooppaan, Japaniin ja Pohjois-Amerikan Nafta-maihin ajoneuvomallisto, joka on polttoaineen käytön ja energiatehokkuuden suhteen (tank-to-wheel) paikallisesti CO2-neutraali vuoteen 2039 mennessä.

Lisäksi on asetettu välitavoitteita: vetykäyttöisten ajoneuvojen sarjatuotanto ensi vuoden loppuun mennessä sekä sähkökäyttöisten ajoneuvojen sarjatuotanto vuoteen 2022 mennessä kaikilla avainalueilla. Lisäksi kaikki eurooppalaiset tuotantolaitokset muuttuvat CO2-neutraaleiksi viimeistään vuonna 2022 ja tehtaat muilla mantereilla sen jälkeen. Tavoite CO2-neutraalisuudesta on asetettu vuoteen 2039, koska kuljetuskaluston uusimissyklit vievät aikaa keskimäärin 10 vuotta. Lopullinen tavoite on CO2-neutraali kuljetusjärjestelmä vuonna 2050.

Daimler Trucks esitteli vastikään Tokion autonäyttelyssä polttokennokäyttöisen FUSO Vision F-Cell -konseptimallin, joka toimii pohjana vetyenergian hyödyntämiselle liikennekäytössä. Auton toimintamatka vedyllä on jopa 300 kilometriä. ”Paikallisesti CO2-neutraalit sähkökäyttöiset kuorma- ja linja-autot eivät myy itse itseään, sillä jopa vuonna 2040 niiden koko elinkaaren aikaiset hankinta- ja käyttökustannukset tulevat olemaan dieselmalleja korkeammat – valmistajien kaikista omista ponnisteluista huolimatta”, Daimler Trucks & Buses -divisioonan johtaja Martin Daum huomauttaa. ”Tarvitsemme hallitustason tukia ja kannustimia voidaksemme tehdä näistä ajoneuvoista kilpailukykyisiä, erityisesti valtakunnallisten sähkön latausverkkojen ja vedyn jakelujärjestelmien aikaansaamiseksi.”

Suomen joukkue palkittiin Global TechMasters Trucks 2019 -kilpailussa

Suomen Mercedes-Benz kuorma-autohuollon ammattilaiset näyttivät taitonsa Daimlerin Global TechMasters Trucks -kilpailun finaalissa Stuttgartissa 23.10., jossa Suomen tiimi voitti TeamChallangen kolmannen sijan ja sijoittui kokonaiskilpailun viidenneksi.

Kilpailuun pääsi mukaan 12 parasta joukkuetta eri puolilta maailmaa. Joukkueiden jäsenet valittiin maakohtaisissa alkukarsinnoissa 30 000 korjaamohenkilön joukosta. Suomen joukkueenjohtajana oli huoltotarkastaja Ari Kangaskesti (Veho Oy Ab, maahantuonti) ja kilpailijoina diagnoositeknikko Toni Mäkelä (Veho Oy Ab, Kokkola), huoltoteknikko Petri Hartikainen (Raskone Oy, Kotka), työnjohtaja Peter Loman (Veho Oy Ab, Lommila) ja varaosamyyjä Harri Sinokki (Veho Oy Ab, Kuopio).

Mercedes-Benzin osuus raskaiden kuorma-autojen kaupasta 15 prosenttia

Vuoden kymmenen kuukauden aikana on ensirekisteröity 388 uutta yli 16-tonnista Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus on 15,2 prosenttia. Huolimatta myynnin ja markkinaosuuden laskusta Mercedes-Benz on säilyttänyt asemansa maan kolmanneksi suosituimpana kuorma-automerkkinä. Pienemmässä 6–16-tonnisten luokassa Mercedes-Benz on entisestään vahvistanut markkinajohtajuuttaan 90 autolla ja 40,7 prosentin osuudella markkinoista.

Linja-autoissa Mercedes-Benzin tammi-lokakuun markkinaosuus oli 21,5 prosenttia 102 uudella tähtikeulaisella linja-autolla. Setra-busseja on myyty 13 kappaletta (mo. 2,7 %).

Seitsemän ensimmäistä täyssähköistä eCitaroa Aacheniin 

Saksan Aachenin liikennelaitos ASEAG on saanut käyttöönsä seitsemän ensimmäistä täyssähköistä Mercedes-Benz eCitaro -kaupunkilinja-autoa. Yhtiö on tilannut autoja 27 kappaletta. ASEAG operoi kaikkiaan 101 reittiä ja kuljettaa 71 miljoonaa matkustajaa vuodessa, ja monet reiteistä yltävät Belgian ja Hollannin puolelle. ”Olemme ylpeitä voidessamme jatkaa pitkäaikaista ja luottamuksellista yhteistyötämme ASEAGin kanssa ja tukea heitä siirtymisessä sähköiseen liikenteeseen, Mercedes-Benz Buses -yhtiön Saksan myyntijohtaja Rüdiger Kappel kiittää. Kaksiovisissa ja matalalattiaisissa eCitaroissa on 12 akkumoduulia, joiden kapasiteetti on 292 kWh. Aacheniin toimitettavat autot on varustettu Preventive Brake Assist -jarruavustimella sekä Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustimella, jotka kaupunkilinjoilla suojelevat varsinkin heikoimpia tienkäyttäjiä: lapsia, vanhuksia, kävelijöitä ja pyöräilijöitä. Matkustamo on varustettu City Star Function -istuimilla ja 29-tuumaisilla TFT-näytöillä.

Unimog kiskoo tarvittaessa 200-tonnisen metrojunan tunnelista

Amsterdamin uudella M52-metrolinjalla on mittaa 9,7 kilometriä, josta juna kulkee tunnelissa 7,1 kilometrin matkan. Jos juna rikkoutuu tunneliin, nopea apu on tarpeen, ja tällöin kuvaan ilmestyy Unimog. Amsterdamin liikennelaitos GVB on hankkinut käyttöönsä kaksi kiskoilla kulkevaa Unimog U 423 -ajoneuvoa, joiden teho on 170 kW (231 hv) ja vääntö 900 newtonmetriä. Jotta voima saadaan tehokkaasti siirretyksi kiskoille, Unimogit on varustettu momentinmuunninkytkimellä. Yhteen kytkettyinä nämä metrolinjan väkevät kunnossapitäjät kykenevät kiskomaan ulos tunnelista jopa 200 tonnia painavan metrojunan, vaikka reitin jyrkin nousukulma on neljä astetta.


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
 

Yhteistyössä

    Navigate 2020 – Turun Messukeskus Honda Mönkijät Lempisana Käännöspalvelut ADR Koulutus Timo Kallionpää Turun Satama – Port of Turku Kiho – Tiedonkeräyksen mestari Tapaturva