Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Volvo Trucks aloittaa sähkökuorma-autojen myynnin

11. marraskuuta 2019

Volvo Trucks aloittaa Volvo FL ja FE Electric sähkökuorma-autojen myynnin Euroopassa vastaten kestävän liikenteen ratkaisujen kasvavaan kysyntään kaupunkiympäristöissä. Sähkökuorma-autojen myynti alkaa maaliskuussa 2020 Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Sveitsissä, Ranskassa ja Alankomaissa. Volvo FL ja FE Electric mallien tuonti Suomeen aloitetaan myöhemmin, tuotantomäärien kasvaessa.

”Alkuvaiheessa tuotantomäärät ovat rajalliset ja Suomen markkinoille tästä alkutuotannossa ei tuoda sähkökuorma-autoja. Tulevien vuosien aikana tulemme toimimaan aktiivisesti Suomen markkinalla täyssähkökuorma-autojen kanssa ja tuomme ne myyntiin Suomeenkin mahdollisimman pian”, Volvo Trucks kuorma-autojen Suomen myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Pakokaasupäästöjen puuttuessa sekä vähäisen melutason ansiosta sähkökuorma-autoilla on valtava potentiaali kaupunkialueilla. Hiljaiset sähkökuorma-autot mahdollistavat toimitukset ja jätteiden keräykset aikaisin aamulla, myöhään illalla tai jopa yöllä, mikä tehostaa kuljetuslogistiikkaa ja vähentää kuljetuksia ruuhka-aikoina. Parempi ilmanlaatu ja sähkökuorma-autojen alhaisemmat melutasot luovat uusia mahdollisuuksia kaupunkisuunnitteluun sekä teiden infrastruktuuriin. Sähkökuorma-autoa voidaan käyttää esimerkiksi sisätiloissa olevilla lastausalueilla ja päästöttömillä ympäristövyöhykkeillä.

”Globaali kaupungistuminen vaatii päästötöntä ja hiljaisempaa kaupunkilogistiikkaa nopeammassa tahdissa. Volvo FL Electricin ja Volvo FE Electricin avulla pystymme vastaamaan sekä ympäristövaatimuksiin, että lisääntyneeseen kysyntään asiakkaidemme keskuudessa”, Volvo Trucksin sähkökuorma-autoista vastaava johtaja Jonas Odermalm sanoo.  

Yksi haaste on maksimoida hyötykuorma samalla kun ajomatkaa optimoidaan.

”Volvo Trucksin ratkaisut perustuvat yksilöllisiin yritystarpeisiin, joissa otetaan huomioon lukuisat muuttujat, kuten ajosyklit, kantavuus ja reitin analysointi, jotta akkujen kapasiteettia voidaan käyttää tehokkaimmalla mahdollisella tavalla”, Jonas Odermalm jatkaa.

Volvo FL Electric ja Volvo FE Electric kehitettiin läheisessä yhteistyössä Göteborgissa, Ruotsissa toimivien valittujen asiakkaiden kanssa. Palaute on ollut erittäin positiivista, ja yhteistyöhön osallistuvat kuljettajat ovat olleet erityisen tyytyväisiä voimansiirtoon, saumattomaan kiihdytykseen, sekä kuorma-autojen hiljaisuuteen.

”Vaikka asiakaspalaute on ollut positiivista”, Jonas Odermalm jatkaa, ”myönnämme, että sähkön infrastruktuuri on edelleen kehitteillä useimmissa kaupungeissa. Toimimme yhdessä julkisten ja yksityisten kumppaneiden kanssa sopiaksemme pitkän aikavälin strategiasta latauspisteiden lisäämiseksi. Mutta on selvää, että latauspisteiden infrastruktuurin kehitys pitää nopeutua.”

Ilmastomuutoksen torjuminen edellyttää useiden käyttövoimien saatavuutta.

”Sähköajoneuvot, joihin ladataan sähköä uusiutuvista lähteistä, ovat todella iso askel kohti kestävämpää kaupunkijakelua. Ilmastomuutosta ja kaikkia muita ympäristökysymyksiä koskevaa yksittäistä energialähdettä ei kuitenkaan ole. Erityyppiset kuljetukset vaativat erityyppisiä voimansiirtoratkaisuja”, Jonas Odermalm toteaa.

Volvo FL Electric ja Volvo FE Electric

  • Volvo FL Electric- ja Volvo FE Electric -kuorma-autot on kehitetty jakelu-, jätteenkäsittely- ja muuhun kaupunkiliikenteeseen.
  • Myynti alkaa Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Sveitsissä, Ranskassa ja Alankomaissa.
  • Tuotannon on suunniteltu alkavan maaliskuussa 2020.
  • Volvo FL Electricin kokonaismassa on 16 tonnia, Volvo FE Electricin kokonaismassa on 27 tonnia.


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
 

Yhteistyössä

    Navigate 2020 – Turun Messukeskus Honda Mönkijät Lempisana Käännöspalvelut ADR Koulutus Timo Kallionpää Turun Satama – Port of Turku Kiho – Tiedonkeräyksen mestari Tapaturva