Logistiikkayhteistyö vie tavaraa älykkäästi rajojen yli
Suomen ja Venäjän välistä älyliikenneyhteistyötä edistävä CaaS-logisiikkakäytävä etenee kohti Aasiaa. Yhteistyön tarkoituksena on mahdollistaa innovaatioita ja kasvua tukemalla logistiikkasektorin yritysten yhteistyötä yli rajojen.
Pietarissa perjantaina 17.5.2019 järjestetty seminaari käsitteli laajasti Suomen ja Venäjän välistä logistiikkayhteistyötä. Konkreettisten kokeilujen lisäksi seminaarissa keskusteltiin CaaS-logistiikkakäytäväajattelun laajemmista hyödyntämismahdollisuuksista kohti Aasiaa.
”Haluamme edistää suomalaisten ja venäläisten organisaatioiden välistä yhteistyötä, jotta logistiikkasektorin palveluinnovaatiot lähtisivät lentoon ja hyödyttäisivät logistiikan palveluketjujen muodostamista. Yksittäisten yhteistyökuvioiden sijasta pyrimme edistämään logistiikkayhteistyötä laajemmassa näkökulmassa, jotta liikenne palveluna -ajattelun periaatteet etenisivät myös logistiikkapuolella sujuvasti”, painottaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tietojohtaja Juha Kenraali.
”Kansallisesta näkökulmasta logistiikan digitaalisten palveluketjujen kokonaisuus konkretisoituu erinomaisesti uuteen CaaS Nordic -yhdistykseen, jonka on tarkoitus edistää kansallisen, avoimen logistiikkapalvelualustan muodostamista sekä kansainvälistä yhteistyötä”, jatkaa Kenraali.
Sujuvampaa rajanylitystä ja uutta näkökulmaa Eurooppa-Aasia-logistiikkahubiin
”Hankkeessa avattiin Suomen kansainvälisen kaupan kannalta tärkeitä keskusteluja länsi-Kiina-Venäjä-EU-kuljetuskäytävän kehittämisestä. Haluamme jatkokehittää Corridor as a Service -palveluja tältä pohjalta”, kertoo Matti Lankinen, toimitusjohtaja Vediafi Oy.
”VTT toimii yhteistyössä CAAS Nordic -yhdistyksen kanssa ja kehittää innovatiivisia palveluita hyödyntäen digitalisaatiota. Tämä mahdollistaa logistiikkakäytävien kehittämisen ja globaalin logistiikkaketjun integroimisen uudella tavalla ja sitä kautta lisää liiketoimintamahdollisuuksia ja kasvua Suomessa”, toteaa asiakkuusjohtaja Veli-Matti Lahti VTT:stä.
Hankkeen toisessa työpaketissa kehitettiin rajaliikennesovellusta Suomen itärajalla. ”Imatran ja Lappeenrannan kaupunkien eBorder-palvelukokonaisuus tuottaa reaaliaikaista ja käytännönläheistä tietoa raja-asemien liikenteestä ja tarjoaa luotetun väylän sähköisten rajadokumenttien välitykseen. Meille tässä työssä on tärkeintä ollut sujuvoittaa matkailijoiden liikkumista, nopeuttaa viranomaisten työtä ja tuoda uusia asiakkaita suomalaiselle liike-elämälle”, kertoo Jukka Partinen Imatran seudun kehitysyhtiöstä.