Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Tiesitkö, että nostureihin tarvitaan vakaudenhallintajärjestelmä?

19. tammikuuta 2020

Monelle tulee yllätyksenä, että nostureita koskevan EN12999:2011-asetuksen mukaan nostureissa tarvitaan lähes aina vakaudenhallintajärjestelmä. Poikkeuksena ovat käytännössä vain puutavaranosturit, joita käytetään vain metsässä, terminaaleissa tai puun vastaanottopisteissä. Vaikka asetus on ollut voimassa jo seitsemän vuotta, on tietoisuus asetuksesta heikkoa.

Kesla on tunnettu vahvoista puutavaranostureistaan. Koska ne ovat tulleet suosituiksi myös muissa käyttötarkoituksissa, on yritys tuonut markkinoille erillisen vakaudenhallintajärjestelmän. Vakaudenhallintajärjestelmän ansiosta puutavarakäytöstä tutut nosturit sopivat nyt myös muuhunkin käyttöön.

– Asetuksen EN12999:2011 mukaan nostureissa, joiden nostokyky on 1000 kg tai yli tai suurin nostomomentti 40 000 Nm tai yli, ajoneuvon vakavuuden on kuuluttava nostokyvyn rajoittimen turvatoimintoon, kertoo liiketoimintajohtaja Ari Pirhonen Keslalta.

– KESLA proSTABILITY- vakaudenhallintajärjestelmä täyttää nostureille asetetut vaatimukset myös vakaudenhallinnankin osalta.

Nosturin ohjaus sekä-että radio-ohjauksella, avohallintalaitteella tai hytistä

Vakaudenhallintajärjestelmällä varustettu KESLA City -malliston nostureita voidaan ohjata radioohjauksella tai avohallintalaitteesta käsin. Vuoden 2020 ensimmäisen vuosipuoliskolla tulossa on myös hyttivaihtoehto.

Avohallintalaite sopii useimpiin tapauksiin, mutta joskus näkyvyys työskentelykohteeseen jää heikoksi, jolloin radio-ohjauksen avulla päästään aivan nostokohteen viereen, todetaan Keslalta.

Ohjausventtiili on aina sähköinen, mikä tuo mukanaan loistavaa tarkkuutta ja monipuolista säädettävyyttä.

Hiekkaa.fin vaatimuksena oli vakaudenhallinnalla varustettu nosturi

Nurmijärveläinen Hiekkaa.fi huoltaa pääkaupunkiseudulla suurta määrä hiekkalaatikoita, lasten leikkikenttien hiekkapohjia, hiekotussiilojen täyttöä ja mullan, kuorikkeen jne. kourajakelua. Nosturin vaihto tuli keväällä ajankohtaiseksi, joten yritys päätyi hankkimaan KESLA 12T City -nosturin.

– Halusimme nimenomaan vakaudenhallintajärjestelmällä varustetun nosturin parantamaan työturvallisuutta, kertoo yrityksen omistaja Jani Valtajärvi. – Nostokyvyltään halusimme vähintään 12 tonnimetrin nosturin. Käytössämme suorapuominen vaihtoehto on järkevämpi.

Hiekkaa.fi:n nosturi on varustettu avohallintalaitteella, mutta nosturia voidaan ohjata myös radioohjaimella. Yhdistelmä lisää työn joustavuutta.

Vakaudenhallintajärjestelmän pelätään usein vaikeuttavan itse työntekoa. Hiekkaa.fin henkilökunta on eri mieltä.

– Vakaudenhallintajärjestelmästä ei ole ollut mitään haittaa, toteaa Kai Mällönen – yksi kuskeista. – Työt ovat onnistuneet mainiosti ja entiseen mekaanisen ohjaukseen verrattuna työnteko on jopa tehostunut, sillä nosturi on äärimmäisen tarkka ja sopivaksi säädetty.

Nosturi hankittiin tuusulalaisesta Maantec Oy:stä. Maantecin myyjä Juha Pasuri auttoi asettamaan nosturin säädöt kuskien mieleiseksi. Alkuun esimerkiksi jatkeen liikkeet olivat turhan rivakat.

– Nyt liikkeet ovat sopivat ja esimerkiksi maa-aineksen sirottelu onnistuu loistavasti, toteaa Mällönen.

Hiekkaa.fi kokee vakaudenhallintajärjestelmän tuoneen mukanaan myös lisää liiketoimintamahdollisuuksia. Vakaudenhallinta mahdollistaa myös lailliset koukkunostot, minkä avulla kalusto saadaan monipuoliseen ja joustavaan käyttöön.


Fakta:

  • KESLA proSTABILITY -vakaudenhallinta huolehtii nimensä mukaisesti siitä, että yhdistelmä pysyy vakaana nostotilanteissa. Järjestelmä varoittaa esim. ylikuormasta, auton kallistumisesta ja maakontaktin katoamisesta. Lisäksi se estää nostomomenttia suurentavat toiminnot ääritilanteissa.
  • KESLA City -malleja löytyy niin suora- kuin Z-puomisena 12-17 tonnimetrin luokista
  • Ulottumavaihtoehtoja on useita
  • Täyttää EN12999:2011 vaatimukset

Artikkeli on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 6 / 2019


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Yhteistyössä

    Meriverkostot 2020 Honda Mönkijät Lempisana Käännöspalvelut ADR Koulutus Timo Kallionpää Turun Satama – Port of Turku Kiho – Tiedonkeräyksen mestari Tapaturva