Luetuimmat artikkelit nyt

Maantiekuljetus, Ajoneuvot

Merenkulku, Tullaus, Huolinta

Teknologia, Tuotanto

Verkkolehti

Ajoneuvojen turvallisuusasetus muuttuu lähivuosina

4. helmikuuta 2020

Turvallisuusasetus astuu voimaan vaiheittain vuosina 2021– 2025, aluksi uusien automallien tyypihyväksynnässä ja myöhemmin uusien autojen ensirekisteröinneissä. Suurin osa turvavarustevaatimuksista tulee pakolliseksi jo kahden vuoden kuluttua, mutta osassa järjestelmissä siirtymäaika on neljän tai kuuden vuoden mittainen.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaista-avustin parantavat olennaisesti henkilö- ja pakettiautojen turvallisuutta

Uudistus tuo automaattisen hätäjärrutusjärjestelmän pakolliseksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Uusille kaksi- ja kolmiakselisille kuorma- ja linja-autoille hätäjarrutusjärjestelmä on ollut pakollinen jo marraskuusta 2015 alkaen. Hätäjarrutusjärjestelmän on arvioitu vähentävän jalankulkija- ja peräänajo-onnettomuuksia yli 40 prosentilla. Henkilö- ja pakettiautojen automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät tulevat pakollisiksi kahdessa vaiheessa – ensimmäisessä vaiheessa edellytetään auton edessä olevia liikkuvia ajoneuvoja ja kiinteitä esteitä havaitsevaa järjestelmää ja toisessa vaiheessa auton edessä olevia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä havaitsevaa järjestelmää.

Myös kaista-avustin eli kuljettajaa avustava kaistanpitojärjestelmä (Lane Keeping Assistance LKA) on tulossa pakolliseksi varusteeksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Kaista-avustin ennaltaehkäisee kaistalta ajautumista kääntämällä ohjauspyörää, jos kuljettaja ei itse korjaa ajolinjaa. Laite toimii käyttämällä tuulilasissa olevaa kaistaviivoja lukevaa kameraa. Kaistanpitojärjestelmä ei toimi, jos kaistaviivat erottuvat huonosti. Kaista-avustin ei toimi myöskään alhaisilla nopeuksilla, jyrkissä kaarteissa tai käytettäessä vilkkua.

Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin on lisäksi tulossa pakollisiksi varusteiksi älykäs nopeusavustin, alkolukkovalmius, kuljettajan vireystilaa tarkkaileva järjestelmä, peruutustutka, hätäjarrutuksen merkkivalo ja onnettomuustilanteiden tiedot tallettava järjestelmä. Kuorma- ja linja-autoissa edellytetään erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havainnointia parantavaa kamera ja sensoriteknologiaa.

Lainsäädännössä avataan tietä myös kokonaan uusille teknologioille uudistamalla muun muassa vetyautoille asetettuja turvallisuusvaatimuksia ja selkeyttämällä tulevaisuudessa yleistyvien autonomisten kuljettajaa avustavien teknologioiden lainsäädäntöä.

Onnettomuustiedot tallentava järjestelmä

Henkilö- ja pakettiautoihin edellytetään jatkossa myös onnettomuustiedot tallentavaa järjestelmää. Se tallentaa tietoja muun muassa ajoneuvon nopeudesta, turvajärjestelmien tilasta ja aktivoitumisasteesta törmäystä edeltävältä, törmäyksen aikaiselta ja sen jälkeiseltä ajalta.

Tiedot tallennetaan siten, että ne voidaan luovuttaa viranomaisille onnettomuustietojen analysointia varten. Tietoja ei käytetä esimerkiksi syyllisten etsintään, vaan ajoneuvotekniikan liikenneturvallisuusvaikutusten arviointiin.

Tietoihin tallentuu tieto ajoneuvon tyypistä, versiosta ja variantista sekä tiedot ajoneuvoon asennetuista aktiivisista turvajärjestelmistä ja onnettomuuksia ehkäisevistä järjestelmistä. Tiedot eivät saa tallentua siten, että ajoneuvo voitaisiin tunnistaa. Esimerkiksi ajoneuvon valmistenumerosta ei tallenneta neljää viimeistä numeroa.

Artikkeli on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 6 / 2019


Piditkö artikkelista? Kerro siitä myös muille!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Yhteistyössä

    Meriverkostot 2020 Honda Mönkijät Lempisana Käännöspalvelut ADR Koulutus Timo Kallionpää Turun Satama – Port of Turku Kiho – Tiedonkeräyksen mestari Tapaturva