Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Gasum avaa raskaan liikenteen kaasutankkausaseman Ruotsin Kalmariin

Pohjoismaiden kaasutankkausasemaverkosto laajenee Ruotsin Kalmariin, kun Gasum avaa kaupunkiin raskaan liikenteen kaasutankkausaseman. Tankkausasema on Gasumin kymmenes asema Ruotsissa ja tärkeä osa yhtiön suunnitelmaa rakentaa Pohjoismaihin 2020-luvun alkuun mennessä raskasta kalustoa palveleva kaasutankkausasemaverkosto, joka koostuu kaikkiaan 50 asemasta.

Kaasuinfrastruktuurin kehittäminen on välttämätöntä, jotta raskaan runkoliikenteen siirtymisestä puhtaampien polttoaineiden käyttöön saadaan sujuvampaa. Laajeneva verkosto avaa uusia mahdollisuuksia vastata vähäpäästöisen tieliikenteen kasvavaan kysyntään.

Raskaalle kalustolle on Gasumin uudella asemalla tarjolla nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä sekä nesteytettyä biokaasua eli LBG:tä. Raskas liikenne aiheuttaa nykyisin jopa 30 prosenttia Euroopan tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä. EU:n vuonna 2019 hyväksymien uusien päästömääräysten mukaan raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä on vähennettävä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Ruotsin kansallinen tavoite on vähentää tieliikennepäästöjä 70 prosentilla vuoden 2010 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

“Raskaan kaluston kaasutankkausasemaverkoston rakentaminen on keskeinen osa Gasumin strategiaa. Suurin osa Pohjoismaiden tavaraliikenteestä kulkee maanteitse. Koska etäisyydet ovat pitkiä, meidän on keskityttävä parantamaan logistiikka- ja kuljetusyritysten mahdollisuuksia vaihtaa fossiilisesta dieselistä nesteytettyyn maakaasuun ja biokaasuun. Suunnittelemme parhaillaan kaikkiaan 50 kaasutankkausaseman verkoston rakentamista 2020-luvun alkuun mennessä”, kertoo Mikael Antonsson, Director of Traffic Sweden, Gasum.

Kalmarin asema avaa paikallisille kuljetusyrityksille uusia mahdollisuuksia

Kalmar sijaitsee Kaakkois-Ruotsissa alueella, jossa biokaasutuotanto on laajalti vakiintunutta. Eteläisessä Ruotsissa on myös rakenteilla Gasumin biokaasulaitos Kristianstadin lähistöllä sijaitsevan Stora Enson Nymöllan sellu- ja paperitehtaan yhteyteen. Laitos, jonka käytöstä Gasum vastaa, muuttaa tehtaan jätevedet uusiutuvaksi nesteytetyksi biokaasuksi eli LBG:ksi. Biokaasulaitoksen on määrä käynnistyä vuoden 2020 toisella puoliskolla ja paperitehtaan jätevesistä tuotettua nesteytettyä biokaasua tulee tarjolle Gasumin tankkausasemille. Sekä nesteytettyä biokaasua että maakaasua tarjoava Kalmarin asema on tärkeä pysäkki sekä pitkän matkan raskaalle liikenteelle että paikallisesti toimiville kuljetusyrityksille. Uusien tankkausasemien ansiosta myös kalmarilainen kuljetusyhtiö Widens Åkeri pystyi tilaamaan kaksi kaasukäyttöistä kuorma-autoa.

“Kalmarin uusi tankkausasema oli edellytys sille, että päätimme hankkia uudet kaasukäyttöiset ajoneuvomme. Yksi tärkeimmistä päämääristämme on saada liiketoiminnastamme kestävämpää, ja fossiilisen dieselin tilalle tarvitaan vaihtoehtoisia polttoaineita. Odotamme kovasti biokaasun käyttöönottoa”, kertoo Widens Åkerin toimitusjohtaja Pierre Widén.

Nesteytetystä biokaasusta ja maakaasusta on tulossa erittäin houkuttelevia polttoainevaihtoehtoja pyrittäessä saavuttamaan EU:n ja kansalliset päästötavoitteet. Nesteytetyn biokaasun eli LBG:n käytöllä voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 85 prosentilla fossiilisten polttoaineiden käyttöön verrattuna, ja nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä käyttämällä voidaan päästä yli 20 prosentin päästövähenemään fossiiliseen dieseliin verrattuna. LNG:lle and LBG:lle voidaan käyttää samaa infrastruktuuria, joten siirtyminen biokaasun käyttöön on helppoa ja kustannustehokasta.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi