Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kuinka paljon ajokalustolla on vaikutusta kuljetusliikkeen kilpailukykyyn?

Kun Topliftin Janne Ikäheimoselta kysytään, onko olemassa yksittäisiä seikkoja, joilla voidaan vaikuttaa kuljetusyrityksen kilpailukykyyn ja ajosuoritteiden kannattavuuteen nimenomaan kaluston näkökulmasta, toimitusjohtaja suhtautuu kysymykseen maltillisesti. Ikäheimosen mukaan kaluston ja kilpailukyvyn välisiä syy-yhteyksiä ei voida esittää mustavalkoisesti, sillä asiaan vaikuttaa usea ajosuoritteesta riippuva muuttuja. – Kilpailukyvyn kannalta tärkeimmät asiat muuttuvat ajosuoritteen mukaan.

Pitkän matkan ajossa tärkeintä ovat taloudellisuus ja kapasiteetti, jolloin esimerkiksi matala omamassa ja suuri tilavuus voivat olla avainasemassa, Janne Ikäheimonen kertoo. Ikäheimosen mukaan pitkän matkan ajoissa kaluston polttoainetalouteen voidaan jossain määrin vaikuttaa esimerkiksi erilaisilla ilmanohjaimilla ja vaikkapa sekarengastuksella sekä nousevilla akseleilla. Täysin ajotarpeen mukaan suunnitellut perävaunut ovat yleensä taloudellisimpia ja tehokkaimpia ratkaisuja niin pitkiin kuin lyhyempiin ajoihin. Perävaunun suunnittelulla on vaikutusta myös perävaunun elinkaareen. – Kun perävaunun mitoitusta, omamassaa ja runkoa voidaan optimoida käyttötarpeen mukaan, on lopputuote yleensä hyötykuormaltaan paras mahdollinen ja käytävyydeltään erinomainen – tarvetta vastaava täsmäratkaisu, Ikäheimonen painottaa.

Lisävarusteilla voidaan lisätä hieman lyhyiden ajojen tuottavuutta

Janne Ikäheimonen kertoo, että lyhyitä ajokierroksia tehtäessä erilaiset lisävarusteet voivat vaikuttaa edullisesti työn tuottavuuteen. – Esimerkiksi purkua ja lastausta nopeuttavilla ratkaisuilla voidaan yhden työvuoron aikana kuljettaa yhdistelmän verran enemmän tavaraa. Tällöin lisävarusteilla saavutetaan kyseisessä ajosuoritteessa huomattava lisätuotto, Janne Ikäheimonen perustelee. Tällaisia työtä nopeuttavia lisälaitteita ovat mm. kuormausnosturit sekä erilaiset tasonostolaitteet. Ikäheimosen mukaan kaikista merkittävimmät kulut tulevat kuitenkin polttoaineostoista ja kuljettajien palkoista. – Polttoainetalouteen ei voida päällirakenteella vaikuttaa merkittävästi, mutta jos samoilla muuttuvilla kuluilla voidaan kuljettaa työvuoron aikana enemmän tavaraa, erotuksesta saatava hyöty jää kuljetusyritykselle, Janne Ikäheimonen summaa.

Juttu on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 5 / 2020

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi