Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Moottoriurheilun jätit ottavat toisistaan mittaa uudessa Extreme E Racing -kilpasarjassa

Uusi upea Extreme E -maastoajosarja starttaa ensimmäisen kautensa Saudi-Arabiassa 3.-4. huhtikuuta.

”Odotukset kaikkien tapahtumaan osallistujien keskuudessa ovat valtavat ja jännitys kasvaa päivä päivältä ensistartin lähestyessä”, sarjan pääsponsorin ja perustajajäsen Continentalin projektipäällikkö Sandra Roslan sanoo.

”On selvää, että Extreme E tarjoaa huippuluokan kisan ja parasta mahdollista viihdettä alusta alkaen. Erityisen kiinnostavan kisasta tekevät ainutlaatuiset sähköiset Odyssey 21 -katumaasturit, jotka on kehitetty erityisesti kilpasarjaa varten – sekä tietenkin rattien takaa löytyvät nimet.”

Mukana tunnettuja tähtiä

Järjestäjät ovat onnistuneet saamaan Extreme E:hen mukaan 10 nykyistä ja entistä eri kilpasarjojen maailmanmestaria. Sen jälkeen, kun Formula 1 -mestarit Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ilmoittivat jo hyvin varhaisessa vaiheessa osallistuvansa kisaan omalla tallillaan, Jenson Buttonista tuli kolmas huippuluokan maailmanmestari, joka osallistuu kisaan paitsi omalla tallillaan myös kuljettajana.

Odyssey 21:tä ajaa lisäksi kolme rallicrossin maailmanmestaria: Johan KristofferssonTimmy Hansen ja Mattias Ekström. Lähtöruudukkoon heidän kanssaan asettuvat rallin maailmanmestarit Sébastien Loebja Carlos Sainz vanhempi, naisten trialin maailmanmestari LaiaSanz, Pro 4 -maailmanmestari Kyle LeDuc, hallitseva W Seriesin -mestaruuden puolustaja Jamie Chadwick sekä entinen Australian rallin mestari Molly Taylor.

Luetteloon saatetaan lisätä vielä muitakin maailmanluokan tähtiajajia, kun loputkin joukkueet vahvistavat omat kuljettajansa.

Ilmaston lämpeneminen esiin

Extreme E -kilpasarja ei ole ainoastaan tarkoitettu tarjoamaan jännittävää moottoriurheilua, vaan nostamaan esiin myös ilmaston lämpenemisen haitallisia vaikutuksia siten, että sen reitit kulkevat lähellä uhanalaisia elinympäristöjä. Näin kisa pyrkii innostamaan moottoriurheilufaneja ympäri maailman sekä katsojia, poliitikkoja ja viranomaisia tehostamaan pyrkimyksiä rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen.

”Olemme iloisia korkean profiilin kilpailijoista. He takaavat jännittävät kaksintaistelut, mutta auttavat myös kiinnittämään huomiota haluamaamme tarkoitukseen eli saamaan mahdollisimman monta ihmistä toimimaan vastuullisesti ympäristö huomioon ottaen”, Roslan toteaa.

Odyssey 21 – todellinen voimanpesä

Extreme E -kilpasarjassa kaikki tallit kilpailevat sähköisillä Odyssey 21 -citymaastureilla. Auton on valmistanut ranskalainen kilpa-autovalmistaja Spark Racing Technology.

Tällä ainutlaatuisella ajoneuvolla on suunnilleen samat mitat kuin tavallisilla citymaastureilla: pituus 440 cm, leveys 230 cm ja korkeus 186 cm. Myös akseliväli 300 cm on aika lailla vakio. Noin 550 hevosvoimaa vastaava sähköajoneuvo on todellinen voimanpesä ja painaa vain 1 780 kiloa. Vertailun vuoksi Dakarin rallin ajoneuvoissa on noin 300 hevosvoimaa ja ne painavat yli kaksi tonnia.

Auton kiihtyvyys on vakuuttava: moottoreina on kaksi sähkömoottoria ja auto kiihtyy nollasta sataan vain 4,5 sekunnissa. Auto suoriutuu noin 55 asteen nousuista.

Tallit luottavat Continentaliin

Saadakseen mahdollisimman paljon tehoja eri reiteille turvallisesti kaikissa olosuhteissa ja uudessa maastoajosarjassa, tallit luottavat 37-tuumaiseen CrossContact Extreme E -kilparenkaaseen, jonka on tähän tarkoitukseen kehittänyt Continental.

Continental on Extreme E -kilpasarjan perustajajäsen ja pääsponsori. Teknologiayhtiö toimittaa renkaat kaikkiin kisaan osallistuviin autoihin monimuotoisiin ja erittäin vaativiin olosuhteisiin.

Extreme E Racing 2021

  • Al-Ula, Saudi-Arabia 3.-4.4.
  • Dakar, Senegal 29.-30.5.
  • Kangerlussuaq, Grönlanti 28.-29.8.
  • Santarem, Brasilia 23.-24.10.
  • Ushuaia, Tierra del Fuego 11.-12.12.
FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi