Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

IAA Transportation 2022 -näyttely: MAN katsoo tulevaisuuteen

Maantiekuljetusten hiilineutraalisuus, logistiikan digitalisaatio ja pula kuorma-auton kuljettajista aiheuttavat perustavanlaatuisia haasteita kuljetusyrityksille. MAN Truck & Bus tarjoaa vastauksia näihin kysymyksiin IAA Transport 2022 -näyttelyssä ja katsoo tulevaisuuteen. Perinteisessä polttomoottorimaailmassa tarjolla on yhä pienempää polttoaineenkulutusta, yhä mukavampia työolosuhteita kuljettajille ja yhä innovatiivisempia palveluita.

MAN eTruck Prototyyppi

Tulevaisuudessa tarjolla on päästötöntä kuljetuspalvelua ja älykkäästi verkotettua tavarankuljetusta yhdessä autonomisen ajamisen kehityksen kanssa sekä uuden täyssähkökuorma-auton lanseeraus vuonna 2024, jonka lähes valmiin sarjatuotantoversion prototyyppi nähdään ensimmäistä kertaa suuren yleisön edessä Hannoverissa. Päivittäinen toimintamatka on jopa 800 kilometriä ja megawatin latauskapasiteetti: uusi eTruck ei vain sähköistä pitkän matkan tavarakuljetuksia, se myös muuttaa yleisen käsityksen dieselkuorma-autojen tämän päivän kuljetussegmenteistä monipuolisuudellaan. Uusi täyssähköinen kuorma-auto valmistetaan samalla tuotantolinjalla perinteisten dieselkuorma-autojen kanssa, mikä tekee siirtymisen dieselistä sähköön erityisen joustavaksi. Yhdessä täyssähköisten tavarankuljetusratkaisujen ja latausinfrastruktuurin kanssa MAN tekee siirtymisen päästöttömään liikenteeseen paljon helpommaksi myös yrityksille.

Muutos kohti kestävämpää, ympäristöystävällisempää liikkumista tapahtuu nopeammin kuin ajattelimme, ja näin tapahtuu erityisesti myös kuljetusteollisuudessa. Tämän vuoksi MAN keskittyy kolmeen muutosta johtavaan megatrendiin IAA Transportation 2022 -näyttelyssä Hannoverissa (MAN-osasto: halli 12, C20): tavaroiden kuljettaminen maanteillä päästöttömästi, kuljetusprosessien digitalisaatio ja autonomisen ajamisen ratkaisut, jotka tekevät kuljettamisesta yhä tehokkaampaa ja turvallisempaa, sekä niukan kuljetushenkilökunnan kohdistetumpi käyttö ja älykkäämpi ja ympäristöystävällisempi yhdistelmä eri kuljetusmuodoista. Aktiivinen muutoksenjohtaminen tarkoittaa myös innovatiivisuutta perinteisen polttomoottorin kehityksessä.   

MAN eTruck

IAA-näyttelyssä MANin pääpainopiste on uuden täyssähköisen vuonna 2024 markkinoille tulevan eTruckin esittelyssä – näyttelyssä on esillä lähes tuotantovalmis prototyyppi. Uraauurtavan täyssähköisen kuorma-auton erityinen tekninen yksityiskohta on sen tulevaisuudessa saatavilla oleva erityisen suuri megawatin latausteho: korkea latausteho ja lyhyt latausaika tekevät MANin täyssähköisestä kuorma-autosta täydellisen kumppanin pitkän matkan kuljetusliikenteeseen, tarjoten päivittäisen noin 800 kilometrin toimintamatkan, ja myöhemmin jopa 1 000 kilometrin toimintamatkan. MANin täyssähköisen kuorma-auton teknologia soveltuu hyvin joka päiväiseen liikenteeseen ja tarjoaa kestävän ja ekologisen kuljetusmuodon. Malliston ja muuntautumiskykynsä ansiosta täyssähköinen kuorma-auto ei häviä millään osa-alueella diesel-versiolle: se soveltuu niin kylmäkuljettuksiin, roska-kuljetuksiin, tavaran kuljettamiseen rakennustyömaille sekä lähes äänettömään tavarankuljettamiseen ja liikkumiseen kaupungeissa.

Päästötön liikkuminen: kokonaisvaltainen lähestyminen

Jotta siirtyminen dieselkäyttöisistä kuorma-autoista täyssähköisiin kuorma-autoihin sujuu menestyksekkäästi, tarvitaan kokonaisvaltainen kuva asiakkaan tarpeista, ja tämä jo paljon ennen kuin asiakas on hankkimassa täyssähköistä kuorma-autoa. Tämän vuoksi MAN eMobility Consulting, jonka MAN ensiesittelee IAA-näyttelyssä yhdessä tulevaisuuden täyssähkökuorma-auton kanssa, sisältää sekä käyttöohjeita että asiakaskohtaisia käyttötapoja kuten kustannusten optimointia, reittianalyysiä, kuljetuskaluston optimointia sekä latausinfrastruktuuriohjeistusta. Digitaaliset järjestelmät – kuten uusi MAN eReadyCheck, joka voidaan ottaa käyttöön IAA-näyttelystä alkaen – tarjoaa apua täyssähköisen reitin laskemiseen. MAN eManager puolestaan tarjoaa palveluita kuljetuskaluston hallintaan esimerkiksi vaikka kaikkien täyssähkökuorma-autojen latausinformaation saamiseksi. Nämä ovat osa MAN Transport eSolutions -järjestelmiä, jotka esitellään IAA-näyttelyssä.

Perinteisten polttomoottorien kehitystä tehdään edelleen ja IAA-näyttelyyn MAN tuo uudistetun D26-moottorin.

Digitalisaation tarjoamat jokapäiväiset toiminnot

Digitalisaation saralla, MAN tarjoaa IAA:ssa yleiskatsauksen jo olemassa oleviin digitaalisiin ratkaisuihin mutta myös katsauksen tulevaisuuteen. MAN Now -navigaation karttamateriaali on jo ladattavissa ja päivitettävissä sekä auton käyttöominaisuuksiin vaikuttavat toiminnot kuten MAN EfficientCruise tai tehtävään perustuvat ajo-ohjelmat voidaan jo ladata myös langattoman verkon kautta.

Muut digitaaliset järjestelmät kuten MAN ServiceCare -huolto- ja korjaustarpeen etämonitorointi tai MAN Perform, joka helpottaa kuorma-auton polttoaineen käytön seuraamisessa ovat myös esillä IAA:ssa. MAN esittelee ensimmäistä kertaa myös uuden digitaalisen maksujärjestelmän, jonka avulla tankkaamisesta tulee helpompaa ja polttoainekustannuksia on myös helppo seurata digitaalisesti.

Automaatio: kohti autonomista ajamista

Päästöttömän liikenteen rinnalla autonominen ajaminen on yksi tärkeä osa kestävämpään ja ympäristöystävällisempään tavaraliikenteeseen siirtymisessä. Sen etuja ovat mm. inhimillisten virheiden väheneminen, joustavuus ja tehokkuus, kun kuljetusprosessit voidaan yhdistää lakisääteisiin ajoaikoihin ja taukoihin sekä pitkien ja usein epätoivottujen ajosuoritteiden ja -reittien väheneminen; kaupungeissa ja paikallisliikenteessä tapahtuvien monipuolisten ja vaihtelevampien reittien eduksi.

ATLAS-L4-projektissa kokeillaan logististen solmukohtien välillä tapahtuvaa autonomista tavarankuljetusta.

IAA Transport 2022 -näyttelyssä MAN esittelee useita käytännön projekteja, joiden avulla voidaan havainnollistaa autonomisen ajamisen kehityspolkuja suljetuilta tiealueilta täysin automatisoituun ajamiseen moottoriteillä ja logististen solmukohteiden välillä. Esimerkkeinä mm. ANITA-projekti, jossa autonomista ajamista, kuljetusta ja noutopalveluita kehitetään yhdessä Saksan rautatieyhtiön (Deutsche Bahn) kanssa. ATLAS-L4-projektissa puolestaan kokeillaan logististen solmukohtien välillä tapahtuvaa autonomista tavarankuljetusta. Projektin on tarkoitus tuoda ensimmäinen autonomisesti ajava kuorma-auto Saksan moottoriteille vuonna 2024.

Polttoainekulutuksen vähentäminen

Perinteisten polttomoottorien kehitystä tehdään edelleen ja IAA-näyttelyyn MAN tuo uudistetun D26-moottorin. Moottoriin on tehty suuri määrä erilaisia parannuksia, jotka pelkästään vähentävät polttoaineen kulutusta 3 %. Samalla kuitenkin moottorin suorituskykyä on parannettu – vääntöä on 50 Nm:ä enemmän ja tehoa on tullut 10 hv lisää. Lisäsäästöä saadaan MAN TGX:n uusilla aerodynamiikkaan vaikuttavilla elementeillä, kuten ilmanvastustuksen pienenemisellä ja ilmanvirtauksien ohjaamisella. Yhdessä nämä pienentävät polttoaineenkulutusta jopa 4 %.

Eksklusiivinen huippuvarustelu Individual Lion S, joka on erittäin suosittu niin kuljettajien kuin kuljetusyrittäjienkin joukossa

Kuljettajakeskeisyys: uusi Individual Lion S -varustelu

MAN lisää myös tunnetta jo olemassa olevaan mallistoon: uusi eksklusiivinen huippuvarustelu Individual Lion S, joka on erittäin suosittu niin kuljettajien kuin kuljetusyrittäjienkin joukossa, ja joka äskettäin voitti Red Dot -palkinnon Red Dot Design Award -kilpailussa, on nyt saatavilla myös MAN TGS -mallisarjaan. Varustelua on parannettu entisestään: sisältäen mm. MAN Optiview  -näköjärjestelmän kameravarren erityisvärin ja visuaaliset korotukset, joita on lisätty tyypillisiin punaisiin muotoiluyksityiskohtiin, niin sisäpuolella kuin kuorma-auton ulkopuolellakin.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi