Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Mercedes-Benz keskittää sähköautovalmistusta Euroopassa

Mercedes-Benz keskittää uusien sähköautomallien valmistuksen Euroopassa neljälle omalle tehtaalleen. Kolme niistä sijaitsee Saksassa ja yksi Unkarissa. Tuotannon kehittämiseen investoidaan yli kaksi miljardia euroa lisää vuoteen 2026 mennessä. Lisäksi yhtiö keskittyy voimakkaammin paikalliseen, lähellä autonvalmistusta sijaitsevaan akkutuotantoon, energian ja veden käytön tehostamiseen, omaan energiatuotantoon tuuli- ja vesivoimalla sekä vihreään logistiikkaan, jonka keskeisessä osassa ovat rautatiekuljetukset.

Mercedes-Benz AG on aloittanut EQS SUV:n tuotannon USA:ssa. Akustot tuotetaan yhtiön uusimmassa tuotantolaitoksessa Bibb Countyssa USA:ssa.

Mercedes-Benzin tulevat sähköautomallit edustavat kolmea kokoluokkaa, jotka ovat Entry Luxury, Core Luxury ja Top End Luxury. Yhtiö valmistautuu tämän vuosikymmenen aikana siirtymään täysin sähköiseen automallistoon niillä markkina-alueilla, joissa se on mahdollista. Muutos koskee erityisesti Euroopan, mutta myös Pohjois-Amerikan markkinoita. Tämä ei tarkoita globaalissa näkökulmassa polttomoottorituotannon lopettamista, vaan tuotannon sopeuttamista markkinatilanteen mukaisesti. Mercedes-Benzin tuotantolaitokset kykenevät valmistamaan samalla tuotantolinjalla polttomoottori ja xEV-autoja.

Nykyinen Mercedes-EQ-mallisto käsittää kuusi automallia, ja niitä valmistetaan yhteensä kuudessa tuotantolaitoksessa kolmella eri mantereella.

Vuonna 2025 puolet globaalisti myynnistä xEV-autoja

Mercedes-Benz AG:n tavoitteen mukaan puolet yhtiön maailman laajuisesta myynnistä on hybridejä tai täyssähköautoja. Suomessa sähköautojen osuus henkilöautojen rekisteröinneistä on jo yli 60 %. Tilauskannan näkökulmasta tarkasteltuna xEV-autojen osuus on suurempi eli yli 70 %.

Mercedes-Benzin automallisto keskittyy kolmeen ydinsegmenttiin

Top End Luxury -malliston johtava tuotantolaitos tulee olemaan yhtiön päätehdas Sindelfingenissä Saksassa. Nykyisin Sindelfingenin Factory 56 -tehdas valmistaa samalla tuotantolinjalla S-sarjan, Mercedes-Maybach S-sarjan sekä EQS-sarjan autoja. Sindelfingenissä tuotetaan myös nykyisen E-sarjan kolme korimallia, CLS, Mercedes-AMG GT sekä pian myös uusi GLC. Vuodesta 2025 lähtien täyssähköautojen mallisto kehittyy uuden AMG.EA-perusrakenteen kautta, jonka päätehdas Sindelfingen tulee olemaan.

Core Luxury -malliston tuotanto keskitetään Bremenin ja Unkarin Kecskemétin tehtaille. Bremenissä valmistetaan tällä hetkellä muun muassa EQC- ja EQE-malleja, C-sarjan eri variantteja, E-Coupe- ja Cabriolet-malleja sekä GLC-sarjan autoja. Tämän vuosikymmenen puolivälissä esitellään ensimmäisen uuteen MB.EA-perusrakenteeseen (Mercedes-Benz Electric Architecture) perustuvat täyssähköautot, joihin perustuvien mallien tuotanto integroidaan Bremen tehtaan tuotantooon.

Euroopan akkutehtaat sijaitsevat Saksan Kamenzissa, Hedelfingenissa ja Brühlissa sekä Puolan Jaworissa.

Kecskemétissa Unkarissa tuotetaan EQB-, CLA Coupe-, CLA Shooting Brake- sekä A-sarjan malleja. Unkarin tehdas siirtyy vaiheittain uuden MB.EA-täyssähköautojen perusrakenteen tuotantoon niin ikään kuluvan vuosikymmenen puolivälissä.

Entry Luxury -malliston tuotantopaikat ovat Rastatt ja Kecskemét, ja autot perustuvat MMA-alustarakenteeseen (Mercedes Modular Architecture). Nykyisin Rastatt vastaa A-, B-, GLA- ja EQA-sarjojen tuotannosta. Euroopan ulkopuolella Mercedes-Benz valmistaa sähköautoja Kiinan Beijingissä (EQA, EQB,EQC ja EQE) ja Yhdysvaltain Tuscaloosassa (EQS SUV ja myöhemmin EQE SUV) paikallisille markkina-alueille ja USA:n tuotannon osalta vientiin.

”Mercedes-Benzin maailmanlaajuiset tuotantoketjut ovat kestäviä, digitaalisia ja joustavia. Olemme valmiita lisäämään sähköautojen valmistusta nopeasti. Kiitos siitä kuuluu erittäin osaaville ja motivoituneelle henkilöstöllemme ja osaaville tiimeillemme”, Mercedes-Benzin tuotantojohtaja Jörg Burzer kiittää.

Mercedes-Benz AG on aloittanut EQS SUV:n tuotannon USA:ssa. Akustot tuotetaan yhtiön uusimmassa tuotantolaitoksessa Bibb Countyssa USA:ssa.

Energiaomavaraisuus paranee, uuteen tuulivoimaan miljardi euroa

Mercedes-Benz tuottaa sähkö- ja hybridiautojen akkuja nyt viidessä tehtaassa kolmella mantereella.

Akkutuotannosta Euroopassa vastaa vuonna 2009 perustettu Mercedes-Benz AG:n tytäryhtiö Deutsche ACCUMOTIVE GmbH.

Euroopan akkutehtaat sijaitsevat Saksan Kamenzissa, Hedelfingenissa ja Brühlissa sekä Puolan Jaworissa. Akkutuotanto alkoi Kamenzissa vuonna 2012 eli kymmenen vuotta sitten. Kamenziin avattiin toinen akkutehdas vuonna 2018. Tähän mennessä Kamenzin tehtailta on valmistunut akustoja jo yli miljoona kappaletta.

Mercedes-Benz AG:n uusin akkutehdas sijaitsee Bibb Countyssa USA:ssa, josta akustot toimitetaan Tuscaloosassa sijaitsevalle autotehtaalle. Kiinan tuotantoa varten akustot tuotetaan Beijing Benz Automotive Co. Ltd:n (BBAC) tehtailla Pekingissä. Vuonna 2019 Mercedes-Benz avasi akkutehtaan myös Thaimaan Bangkokissa paikallista hybridi- ja sähköautojen tuotantoa varten.

Factory 56:ssa Sindelfingenissa Saksassa varastoidaan aurinkopaneelien kautta tuotettua energiaa tasoittamaan kulutushuippuja pilvisinä päivinä.

Mercedes-Benz kehittää ja valmistaa itse seuraavan sukupolven sähköiset auton voimalinjat. Mercedes-EQ-malleissa käytettävien ratkaisujen valmistus alkaa Untertürkheimin kahdella tehtaalla loppuvuonna 2024. Tätä ajatellen yhtiö on hankkinut enemmistön brittiläisessä YASA-moottoritehtaasta, joka kehittää erittäin tehokkaita ja suorituskykyisiä aksiaalivuo-sähkömoottoreita. Mercedes-Benzin Berliinin polttomoottoritehdas tullaan siirtämään sähkömoottorituotantoon ja siitä tulee YASA-yhteistyömoottoreiden johtava tuotantolaitos Euroopassa.

Kaikkien Mercedes-Benzin omien tehtaiden ja laitosten toiminta on tästä vuodesta lähtien CO2-neutraalia. Saksassa yhtiön käyttämä sähkö on lisäksi tuotettu yksinomaan uusiutuvilla energialähteillä niin ikään tästä vuodesta alkaen. Jatkossa Mercedes-Benz lisää omaa tuuli- ja aurinkoenergian tuotantoa. Esimerkiksi uuteen omaan tuulivoimakapasiteettiin sijoitetaan noin miljardi euroa.

Yhtiön tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä yli 70 prosenttia autonvalmistuksen käyttämästä energiasta on uusiutuvaa, ja kaikesta energiasta 15 prosenttia on yhtiön itse tuottamaa. Lisäksi vedenkulutusta aiotaan vähentää samassa ajassa 35 prosenttia. Logistiikkaketjujen päästöjen vähentämiseksi sekä komponenttitoimituksissa tehtaille että valmistuneiden autojen kuljetuksissa tilaajille ja jälleenmyyjille suositaan jatkossa entistä enemmän rautatiekuljetuksia.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi