Mercedes-Benzin T-sarja tekee tila-autoista taas houkuttelevia
Syyskauden aluksi Suomessa esiteltävä Mercedes-Benzin T-sarja osoittaa, mitä tila-auton ominaisuuksilta ja varustelulta voi odottaa 2020-luvulla. T-sarjaan on tarjolla kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa L1-koripituudella (pituus 4498 ja akseliväli 2716 mm). Pidempi, 7-paikkainen T-sarja täydentää mallistoa ensi keväänä.
Runsaaseen vakiovarusteluun kuuluvat esimerkiksi täysautomaattinen Thermotronic-ilmastointi, LED High Performance -ajovalot, tunnelmavalaistus, MBUX-multimediajärjestelmä, peruutuskamera, istuinten Artico/Microcut-osanahkaverhoilu, aktiiviset kaista- ja jarrutusavustimet sekä mäkilähtö- ja sivutuuliavustimet. Lisäksi autoissa on vakiona perävaunun vakautusjärjestelmä. T-sarjan vakiovärejä on neljä ja metallivärejä (lisävaruste) kuusi, uusina rubelliininpunainen ja kavansiitinsininen. T-sarjan hinnat alkavat 160 d -mallin 37 130:stä ja bensiinikäyttöisen 160-mallin 37 324 eurosta.
EQS SUV:n tuotanto käynnistyi Alabamassa Yhdysvalloissa
Uusi EQS SUV on sähköisen Mercedes-EQ-malliston ensimmäinen Yhdysvalloissa valmistettava automalli, ja tuotantolinja Alabaman Tuscaloosassa käynnistyi elokuun lopulla. Myöhemmin tänä vuonna tehtaalla alkaa myös EQE SUV -mallin valmistus. Uudet sähköiset premium-maasturit ovat tärkeässä osassa Mercedes-Benzin strategiassa, jonka päämäärä on valmistaa jo kahdeksaa täyssähkömallia seitsemässä tehtaassa kolmella mantereella vuoden 2022 loppuun mennessä. Tuscaloosan tehtaan tuotannossa esikuvana on ollut Sindelfingenin Factory 56 ja sen digitaaliset, kestävät ja joustavat tuotantomenetelmät ja -käytännöt. EQS SUV:n akut puolestaan toimittaa Mercedes-Benzin akkutehdas Alabaman Bibb Countyssa. Akku perustuu samaan modulaariseen akkuratkaisuun, jota käytetään nykyisissä EQS:ssä ja EQE:ssä. Tuscaloosan tehdas toimii CO2-neutraalisti, ja samaan pyritään myös akkujen tuotannossa. Bibb Countyn tehdas siirtyy vuonna 2024 käyttämään pelkästään uusiutuvista energialähteistä peräisin olevaa sähköä.
Mercedes-Benz esitteli etusäleikön – nyt sähköistyminen muuttaa ilmettä jälleen
Vuoden 1900 Mercedes 35 PS oli monella tapaa edistyksellinen automalli, eikä vähiten henkilöauton ulkonäköön ja moottorin jäähdytykseen tehtyjen muutosten takia. Wilhelm Maybach sijoitti uutuusmalliinsa maailman ensimmäisen hunajakennorakenteisen etusäleikön. Se ratkaisi kertaheitolla pulman siitä, miten moottorin jäähdytys voitiin hoitaa luotettavasti ja taloudellisesti. Maybachin kehittämä ratkaisu perustui 8000:een neliömalliseen, halkaisijaltaan kuusimilliseen aukkoon, joiden läpi puhaltava ilmavirta ja säleikön taakse sijoitettu tuuletin varmistivat polttomoottorin jäähdytystehon kaikissa ajotilanteissa. 35 PS -moottorin jäähdytysveden määrä voitiinkin vähentää aikaisemmasta 18 litrasta lopulta vain 7 litraan. Seuraavan parinkymmenen vuoden aikana muutkin autonvalmistajat kopioivat toimivan ratkaisun omiin mallistoihinsa.
2020-luvulla Mercedes-Benz näyttää jälleen suuntaa, kun autojen sähköistyminen pienentää moottorin jäähdytystarvetta. Mercedes-EQ-malliston umpinainen Black Panel liittyy saumattomasti etuvaloumpioiden muotoiluun, ja keskelle sijoitettu Mercedes-tähti korostaa sähköautojen tekemää vahvaa vaikutelmaa. Lisäksi etumaskiin voidaan sijoittaa ultraääni-, kamera- ja tutkasensoreita, jotka ovat edellytyksiä auton kehittyneiden turvajärjestelmien toiminnalle.
Mercedes-Benz ja CATL aloittavat akkuyhteistyön Unkarissa
Mercedes-Benz ja kiinalainen akkuvalmistaja CATL ovat sopineet uuden tuotantolaitoksen rakentamisesta Unkarin Debreceniin. Tehtaan valmistamat akut toimitetaan Mercedes-Benzin tehtaille Saksaan ja Unkariin ja käytetään Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven sähköautomalleissa. Akkuvalmistus toteutetaan CO2-neutraalisti, ja tehtaan toimintaa ja tuotantoa auditoivat riippumattomat kolmannet osapuolet eli Dekra ja SGS. Yhteistyö ja uusi tehdas ovat uusin askel Mercedes-Benzin sähköistymisstrategiassa, joka tähtää täyssähköiseen automallistoon 2020-luvulla niillä markkina-alueilla, joilla se on mahdollista. Strategian mukaisesti tavoitteena on rakentaa vuosikymmenen aikana kahdeksan uutta akkutehdasta, joista neljä sijoittuu Eurooppaan. Näin muodostuvan akkukapasiteetin teho on 200 GWh vuoteen 2030 mennessä.