FREJA Transport & Logistics: Asiakaspalvelu kilpailutekijänä vei FREJAn kasvuun
Kansainvälisiin kuljetuksiin erikoistunut FREJA Transport & Logistics on panostanut asiakaspalveluun enemmän kuin kilpailijansa ja on noussut sen ansiosta yhdeksi Suomen suurimmista kuljetus- ja huolintayhtiöksi, jonka liikevaihto on yli 160 miljoonaa.

Kun Matti Urmas osti vuonna 2003 yhdessä FREJA Tanskan perustaja Jørgen Hansenin kanssa Maa ja Meri Oy:n, heidän tavoitteensa oli luoda yritys, joka tarjoaa kuljetusalan parasta asiakaspalvelua. Yrityksen liikevaihto oli vain kaksi miljoonaa ja se työllisti neljä ihmistä, joten kauppa ei ylittänyt edes uutiskynnystä.
20 vuodessa FREJA on kasvanut yhdeksi Suomen suurimmista kuljetus- ja huolinta-
yhtiöksi, ja se tarjoaa ulkomaankauppaa harjoittaville yrityksille koko kuljetuskirjon. Tavara liikkuu maalla, merellä ja ilmassa ympäri maailmaa. FREJA tekee myös erittäin vaativia projekti-, erikois- ja lämpösäädeltyjä kuljetuksia. Kansainvälisen asiakastyytyväisyyskyselyn (Net Promoter Score) mukaan FREJAlla on alansa korkein suositteluluku, 74.
– Me valitsimme mallin, jossa panostetaan henkilökohtaiseen asiakaspalveluun ja joustavuuteen, jota tuetaan digitalisaatiolla. NPS on meille tärkein mittari ja se että valtaosa asiakkaistamme suosittelisi meitä kansainväliseksi kuljetuskumppaniksi, kertoo onnistumisesta, Urmas toteaa.
Kansainvälisten kuljetusten tulevaisuus on vastuullisempi
FREJA on rohkeasti lähtenyt mukaan erilaisiin vihreän siirtymän kokeiluihin, joista osa on onnistunut toisia paremmin. Elokuussa FREJA liittyi ensimmäisenä kuljetusalan toimijana Kaukokiidon BIO palvelun käyttäjäksi. Kaukokiito on laskenut, että palvelun käyttö vähentää kuljetusten hiilijalanjälkeä jopa 90%.
Urmas uskoo, että vihreä siirtymä kuljetusalalla syntyy yhdistelemällä erilaisia polttoaineratkaisuja sekä kehittämässä toimintaa vastuullisemmaksi yhdessä asiakkaiden kanssa.
– Yhteistyö vaatii kuljetusalan toimijoilta uudenlaista asiantuntemusta sekä asiakkailta valmiutta muuttaa toimintatapoja. Jo pelkästään tilaamalla toimitukset aikaisemmin, voidaan paremmin optimoida kuljetusreittejä ja tapoja” muistuttaa Urmas.
Teksti: Editor Helsinki