Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kitkarenkaiden vahinkoalttius on kasvussa – Kitkat vai nastat -kisassa tasapeli uusissa leasingtäyssähköautoissa

Lokakuun pakkasyöt ja lumisateet saivat monet vaihtamaan talvirenkaat tavanomaista aikaisemmin. Autojen leasingiin ja autokannan hallinnan palveluihin erikoistuneen Drivalian (ent. LeasePlan) tilastoista selviää, että viime viiden talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Kitkarenkaat valitaan yhä useamman työsuhdeauton alle.

Kitkarenkaiden vahinkotiheys on viime vuosien talvikausina ollut 4,4 prosenttiyksikköä isompi verrattuna nastarenkaisiin. Kuva: Drivalia

Kitkarenkailla ja nastarenkailla on vannoutuneet kannattajansa. Yleensä renkaat valitaan asuinpaikan ja ajo-olosuhteiden mukaan – kitkarenkaat ovat hyvät lumisilla teillä, kun taas liukkailla jäisillä teillä nastat pitävät paremmin. Drivalian tilastot kertovat rengasvalintojen lisäksi eri rengastyyppien vahinkotiheydet. Viiden edellisen talvikauden tilasto osoittaa, että kitkarenkailla vahingon todennäköisyys on hieman isompi.

– Kitkarenkaiden vahinkotiheys on viime vuosien talvikausina ollut 4,4 prosenttiyksikköä isompi verrattuna nastarenkaisiin. Viiden viime vuoden talvikausien tilastojemme mukaan 30 prosenttia kaikista vahingoista tapahtui kitkarengasautoille, vaikka kitkarenkaat olivat vain 25,6 prosentilla henkilöautoista. Tilastojen mukaan ero on havaittavissa, nastarenkaat ovat turvallisemmat, Drivalian Business Controller Anton Holmström kertoo.

Drivalian vahinkotilastoseuranta kattaa talviajan, jolloin vuorokauden keskilämpötila on ollut pysyvämmin nollan alapuolella Etelä-Suomessa. Näistä luvuista on poistettu tuulilasivahingot, toisen osapuolen aiheuttamat vahingot sekä auton paikallaan ollessa sattuneet vauriot kuten ilkivalta.

Uusissa täyssähköautoissa tasapeli

Drivalian Head of Commercial Development Tiina Märijärvi huomasi uusien leasingautojen tilastosta, että vaikka kitkarenkaiden osuus kasvaa koko ajan, pitävät nastat yllättävänkin tiukasti kiinni suosiostaan.

– Uusissa tänä vuonna luovutetuissa täyssähköisissä henkilöautoissa on 51 prosentissa nastarenkaat ja 49 prosentissa kitkarenkaat. Nyt siis lähes tasapelitilanne. Vaikka nastarenkaita valitaan myös täyssähköihin, on kitkarenkaiden suhteellinen osuus niissä suurempi muihin autoihin verrattuna. Kun jätetään tarkastelun ulkopuolelle täyssähköautot kokonaan, on tänä vuonna alkaneissa muissa leasingsopimuksissa kitkarenkaat valittu 31 prosenttiin henkilöautoista, Märijärvi toteaa.

Kitkarenkaita on edelleen lähes ainoastaan henkilöautoissa, eikä pakettiautoissa ole edes nähtävissä siirtymää pois nastarenkaista. Drivalian pakettiautoista vain kahdessa prosentissa on kitkarenkaat.

Kitkoilla halutaan vaikuttaa hiukkaspäästöihin

Drivaliassa on huomattu, että sähköautoihin valitaan kitkarenkaat usein ympäristönäkökulmien takia. Kitkat aiheuttavat vähemmän hiukkaspäästöjä, koska ne eivät riko tien pintaa nastojen tapaan.

– Sähköautolla ajaminen on hiljaista, joten moni haluaa hiljaisemmat kitkarenkaat ajomukavuuden takia, Märijärvi pohtii.

Ilmalaadun parantaminen ja melun vähentäminen ovat tavoitteina myös muun muassa Helsingin kaupungin nastarenkaidenkieltokokeilussa Lönnrotinkadulla. Kolmivuotinen kokeilu alkoi vuosi sitten ja kaupungin tiedotteen mukaan nastarenkaiden käyttö on vähentynyt Lönnrotin kadun lisäksi myös muualla Helsingissä. Kaupungin tekemän tilaston mukaan kitkarenkaiden osuus on noussut 35 prosenttiin aikaisempien vuosien noin 30 prosentista.

Drivalian Head of Insurance Mika Väisänen korostaa, että rengastyypin valintaa tärkeämpää on ajaa sääolosuhteiden ja kelin mukaan. Merkityksellisimpiä ovat kuljettajan tekemät valinnat. Renkaiden tulee olla kunnossa ja niiden ilmanpaineet tulee tarkistaa säännöllisesti.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi