Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Veneiden syyshuolloissa ja siirroissa sattuu vahinkoja – kokosimme vinkit turvalliseen nostoon ja kuljetukseen

Veneilykauden lähestyessä loppuaan satamiin ja rannoille alkaa ilmestyä nostureita, trailereita ja veneiden huoltajia. LähiTapiolan tietoon tulee vuosittain kymmeniä veneiden nostossa ja kuljetuksessa sattuneita vahinkoja. Listasimme kymmenen asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun valmistelee venettä talvisäilöön.

Traficomin mukaan Suomeen on rekisteröity noin 240 000 vesikulkuneuvoa, joista valtaosa on moottoriveneitä. Vesille liikkujien määrä on kasvanut viime vuosina, kun laitureihin on ilmestynyt lisää etenkin moottoriveneitä ja vesiskoottereita. Säiden viiletessä ne on aika valmistella talviteloille.

– Vakuutusyhtiössä saamme vuosittain ilmoituksia kymmenistä veneiden syyshuollossa ja siirroissa sattuneista vahingoista. Esimerkiksi isojen veneiden nostoissa ja pienempien trailerikuljetuksissa sattuu joka syksy vahinkoja. Huonolla tuurilla yksittäisen vaurion korjauskulut voivat nousta tuhansiin euroihin, jos ei ole vakuutusta. Varovaisuus ja ennaltaehkäisy siis kannattaa, sanoo korvauspalveluiden asiantuntija Pia Nyström LähiTapiolasta.

Listasimme kymmenen asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun valmistelee esimerkiksi moottorivenettä talviteloille.

1) Mitä voi tehdä jo vesillä?

Ennen kuin vene nostetaan vedestä, on hyvä pohtia, mitkä syystoimista on helpompi tehdä veneen yhä ollessa vesillä kuin esimerkiksi nostettuna pukin päälle telakalle. Vie ylimääräiset tavarat pois veneestä ja kerää esimerkiksi patjat pesuun. Myös sisätilojen siivous voi olla helpompi tehdä laiturissa.

2) Muista oma ja muiden turvallisuus

Varaa veneen siirtoon riittävästi aikaa, jottei vahinkoja satu ainakaan kiireen takia. Veneen noston voi tilata ammattilaiselta ja myös trailerilla siirtoon kannattaa pyytää kaveri apuun. Tyypillinen vahinko on se, että vene kallistuu noston yhteydessä tai esimerkiksi nostoliina tai vinssi pettää. Varo liikkuessasi myös liukasta kantta ja laituria.

3) Nosto nosturilla tai trailerilla

Kookkaiden veneiden nostoissa käytetään yleensä nostureita, pienemmät moottoriveneet voi vetää vedestä trailerilla. Jos vene nostetaan nosturilla, varmista nostoliinoja varten oikeat nostokohdat veneen kyljestä. Ne on usein merkattu veneen laitoihin. Turvallisista kohdista nostettuna veneen paino jakautuu tasaisesti nostoliinojen päälle, eivätkä liinat pääse rikkomaan veneen ulkoisia osia.

Trailerille nostaessa tarkista, että vene on suorassa ja sen paino kohdistuu tasaisesti köliin. Varmista, että sivutuet ovat oikeassa asennossa.

4) Puhdista pohja kosteana

Veneen pohja ja kyljet kannattaa pestä mahdollisimman pian noston jälkeen, sillä lika ja esimerkiksi merirokko irtoavat helpoiten kosteana. Pesussa voi käyttää apuna esimerkiksi harjaa ja painepesuria, mutta varo pesemästä pintaa liian kovalla paineella.

5) Jättikö myrsky jo jälkiä?

Tuulet ja myrskyt voivat aiheuttaa vahinkoja venelaitureissa kesän ja syksyn aikana. Jos puhuri on käynyt viime aikoina, tarkista, että veneen kiinnitysköydet ovat kunnossa ja vaihda ne tarvittaessa tulevaa kautta varten. Katso myös, että kiinnikkeet laiturissa ovat ehjät.

Tuuli on voinut lennättää puunlehtiä ja roskia veneeseen, joten poista ne ja katso, ettei veden tyhjennysaukko ole tukossa. Vedet kannattaa poistaa myös veneen pilssistä.

6) Kuljetuksessa kiinnitykset kunnossa

Jos venettä kuljettaa trailerilla, on syytä kiinnittää veneen asennon lisäksi huomiota myös kiinnityksiin. Jos vene on kuljetuksessa tuettu huonosti tai se pääsee liikkumaan ajon aikana, pohjaan saattaa tulla vaurioita. Kiinnitysten merkitys korostuu jarrutus- ja kiihdytystilanteissa.

On myös hyvä katsoa ennalta, mitä veneen käyttöoppaassa on ohjeistettu veneen siirrosta ja kuljetusvälineistä!

7) Suojaa pressulla – anna ilman kiertää

Ulkosäilytyksessä vene on hyvä peittää pressulta tai muulla peitteellä, mutta huolehdi samalla, että ilmanvaihto on kunnossa. Näin kosteus ja home eivät pääse valloilleen veneessä talven aikana. Veneen sisätiloissa voit avata luukut tuuletuksen parantamiseksi. Myös kosteudelle ja homehtumiselle alttiit tavarat kannattaa viedä veneestä pois talveksi.

8) Harja ylös, lumet alas

Tyypillisiä talvivahinkoja veneille aiheuttavat niiden päälle sataneet vesi ja lumi, jotka pääsevät veneen sisään tai aiheuttavat tuhoa painollaan. Pressukatoksessa tai suojapeitteessä olisi tärkeää olla muodoltaan terävä harja, jotta lumi pääsee liukumaan sivuja pitkin alas. Tarvittaessa lunta voi käydä pudottamassa veneen päältä talvella. Raskas lumi voi myös rikkoa tukitelineitä.

9) Suojaa vene varkailta

Kalliit varusteet, kuten koneet ja elektroniikka, voivat houkutella varkaita, joten vene kannattaa tyhjentää arvokkaasta omaisuudesta ennen talvisäilytystä. Jos jätät veneeseen irrallisia laitteita, laita ne lukkojen taakse. Myös perämoottori kannattaa säilyttää lukitussa tilassa tai – jos se jätetään paikoilleen – lukita veneen peräpeiliin tai kiinnittää läpipulttaamalla. Jos venettä säilytetään trailerilla, tulee traileri lukita vetoaisan lukolla.

10) Entä jos haluaa pitää veneen vesillä?

Leutojen talvien myötä veneilykautta voi hyvin jatkaa pidemmälle syksyyn. Silloin kannattaa kuitenkin varautua mahdollisiin syys- ja talvimyrskyihin sekä siihen, että jäät voivat tulla yllättäen. Useimmat huviveneet eivät kestä jäissä ajamista tai laiturissa jään puristusta. Veneilykauden jatkoa kannattaakin pohtia siltä kantilta, milloin vielä halutessaan saa veneen nostettua pois vesiltä – ettei pimeys, liukkaus tai kylmyys yllätä.

Jos pitää venettä vesillä pitkälle syksyyn, on hyvä varmistaa, ettei moottorin jäähdytysjärjestelmä pääse jäätymään. Ja seuraavan kerran rantaan mennessä ottaa matkustajille pipot ja tumput mukaan!

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi