Älä anna kuumuuden yllättää – Moni jättää ilmastointihuollon liian myöhäiseksi
Öljypisteen kyselyn mukaan jopa joka kolmas autoilija ei tiedä autonsa edellisen ilmastointihuollon ajankohtaa. Ilmastointihuolto on järjestelmän toiminnan kannalta tärkeä ylläpitävä huolto, jonka laiminlyöminen voi johtaa ennenaikaisiin korjauksiin. Ilmastointihuoltoa suositellaan tehtäväksi joka toinen vuosi.
Öljypiste lähetti keväällä kyselyn uutiskirjeensä tilaajille ja selvitti, kuinka suurella osalla ilmastointihuolto on ajankohtainen. Lasse Avovaara, Öljypisteen huoltoneuvonnasta, haluaakin nyt muistuttaa autoilijoita ilmastointihuollon tärkeydestä ja suositellusta huoltovälistä.
Tulokset jakautuivat hyvin tasaisesti, 34% ei muistanut edellisen huollon ajankohtaa.
Edellisenä vuonna huollon oli teettänyt 31% vastaajista, heillä huolto on ajankohtainen vasta vuoden päästä.
Yli kaksi vuotta edellisestä huollosta oli mennyt 29%:lla vastaajista.
Mahtuipa mukaan myös ajoissa liikkeellä olevia vastaajiakin, 6% vastaajista on tänä vuonna jo huoltanut ilmastointinsa.
Tulokset olivat Avovaaralle yllätys. Suurimman vastaajaryhmän tietämättömyys edellisen huollon ajankohdasta antaa meille hyvän muistutuksen, että tästä on tärkeää tiedottaa ja puhua asiakkaille, pohtii Avovaara.
Huolta herättävät erityisesti ne, jotka eivät muistaneet edellistä huoltoa, sillä ilmastointia silloin on tuskin huollettu edellisenä vuonna. On täysin normaalia, että uudehkon auton ilmastointijärjestelmä voi hukata 10% kylmäaineesta vuodessa. Pitkittyneet huoltovälit voivat tulla kalliiksi pitkällä juoksulla varoittaa Avovaara.
Kevään saapuessa ja lämpötilojen noustessa voi ilmastointijärjestelmän toiminnasta, tai toimimattomuudesta saada ensimmäisiä viitteitä. Auton ilmastointijärjestelmä on olennainen osa ajomukavuutta ja turvallisuutta. Helteellä ilmastointi pitää kuljettajan vireänä ja kosteina päivinä tuulilasin vapaana huurusta.
Monet autoilijat unohtavat tai laiminlyövät ilmastointihuollon merkityksen. Tämä voi johtaa ilmastointijärjestelmän heikentyneeseen suorituskykyyn ja jopa vaurioitumiseen.
Avovaara muistuttaa, että vaikka ilmastointijärjestelmä toimii ja puhaltaa kylmää, voi järjestelmässä silti olla vajausta kylmäainemäärässä. Vajaa kylmäainemäärä edellyttää kompuralta pidempää käyntiaikaa ja voi lyhentää sen elinikää ja nostaa polttoaineen kulutusta.
Yleisin suositeltu ilmastointihuoltoväli on kaksi vuotta. Säännöllinen huolto varmistaa, että ilmastointijärjestelmä toimii optimaalisesti ja pysyy tehokkaana. Huollon yhteydessä ilmastointijärjestelmä tyhjennetään, kuivataan alipaineistuksella ja lopuksi lisätään oikea kylmäainemäärä. Aikaisemmin uusissa autoissa ensimmäinen ilmastointihuolto oli 4.vuoden kohdalla ja sen jälkeen kahden vuoden välein, nykyisin suositus on 2-3 vuoden välein, selventää Öljypisteen tekninen asiantuntija Hannes Mönkkönen.
Ilmastointihuollon yhteydessä myös raitisilmansuodatin kannattaa tarkistaa, mieluusti vuosittain. Kevät, varsinkin teiden lakaisun jälkeen on oiva aika tälle, Avovaara vielä vinkkaa.
Ilmastointihuolto on ylläpitävää huoltoa, eikä tarkoitettu tehtäväksi siinä vaiheessa, kun ilmastointi ei enää puhalla kylmää, muistuttaa Mönkkönen.