BMW Groupin Münchenin-tehdas tuottaa vuoden 2027 lopusta vain sähköautoja
Uusi aikakausi käynnistyy BMW:n Münchenin-tehtaalla. Ikoninen emotehdas alkaa valmistaa Neue Klasse Sedania vuonna 2026 ja vuoden kuluttua siitä valmistaa pelkästään täyssähkömalleja. Münchenin-tehdas muuttuu ensimmäisenä BMW:n tuotantolaitoksena pelkästään sähköisiä malleja valmistavaksi tehtaaksi vuoden 2027 loppuun mennessä.
BMW:n Münchenin-tehdas on erinomainen esimerkki sujuvasta siirtymästä sähköautojen aikakauteen. Ensimmäiset 3-sarjan pistokehybridimallit valmistettiin vuonna 2015 samalla tuotantolinjalla polttomoottoriautojen kanssa. BMW i4 oli ensimmäinen täyssähköauto, joka valmistettiin samalla tuotantolinjalla vuonna 2021. Nykyään joka toinen linjalta valmistuva ajoneuvo on täyssähköinen.
”Münchenin-tehdas on erinomainen esimerkki kyvystämme mukautua. Pelkästään viime vuonna aloitimme kuuden täyssähkömallin tuotannon. Samaan aikaan teimme tuotantoennätyksen ja todistimme, että pystymme samaan aikaan valmistamaan autoja ja muokkaamaan tuotantoverkostomme tulevaisuuttamme,” sanoo Milan Nedeljković, BMW:n hallituksen jäsen.
”BMW:n sydän on Münchenissä. Tehdas on innovatiivinen ja mukautumiskykyinen. Samaan tapaan kuin 1960-luvulla, Neue Klasse luo jälleen perustan, jolle uudistunut tehtaamme rakentuu. Münchenissä ei ole tavatonta toteuttaa valtavaa muutosta ja pitää samaan aikaan yllä noin tuhannen ajoneuvon tuotantotahtia päivässä. Emme kykenisi tähän ilman työntekijöidemme poikkeuksellisesta panosta,” sanoo Peter Weber, BMW:n Münchenin-tehtaan johtaja.
Polttomoottoriautojen aikakausi päättyy Münchenissä 75 vuotta BMW 501:n lanseerauksen jälkeen vuonna 1952. BMW Groupin Münchenin-tehdas on muuttunut monta kertaa ja uudistunut toistuvasti yli satavuotisen historiansa aikana. Lentokoneiden moottoreista siirtyminen autojen valmistukseen ja onnistunut edellisen Neue Klasse -malliston tuominen markkinoille 1960-luvulla ovat virstanpylväitä yhtiön historiassa.
BMW investoi tehtaan uudistamiseen 650 miljoonan euroa. Tehtaaseen kuuluu neljä rakennusta mukaan lukien uusien ajoneuvojen kokoonpanolinja logistiikka-alueineen ja uusi koritehdas.
Koska Münchenin keskustassa sijaitsevan tehtaan tilat ovat rajalliset, perinteinen moottorien valmistus on siirretty Hams Halliin Isoon-Britanniaan ja Steyriin Itävaltaan.
Neue Klasse -ajoneuvoja valmistetaan Münchenin-tehtaan lisäksi myös uudella Debrecenin-tehtaalla Unkarissa, Shenyangissa Kiinassa, ja San Luis Potosíssa Meksikossa.