Ford esittelee Goodwoodissa useita uutuustuotteita
Ford näyttää sähkö- ja bensiinivoimanlähteiden parhaat puolet esitellessään tulevaisuuden ikoninsa ensimmäistä kertaa Goodwood Festival of Speed 2024 -tapahtumassa.
Suuren yleisön edessä debytoivat muun muassa aiemmin tällä viikolla esitelty uusi täyssähköinen Ford Capri, ja kaikkien aikojen edistyksellisin ja rohkein Mustang-malli, Mustang GTD. Täyssähköinen superauto Ford SuperVan 4.2 puolestaan tavoittelee huippuaikaa perinteikkäässä Goodwoodin ylämäkiajossa.
Goodwood Festival of Speed 2024 -tapahtuman vierailijat näkevät ensimmäisinä maailmassa Ford Raptor T1+ -kilpa-auton, joka on suunniteltu maailman haastavimpaan kilpailuun, Dakar-ralliin. Malli julkistetaan Ballroom Paddockissa 12. heinäkuuta klo 12 paikallista aikaa (klo 14 Suomen aikaa). Tapahtumaa isännöi moottoriurheilun legenda – nelinkertainen Dakar-rallin voittaja ja kaksinkertainen rallin maailmanmestari Carlos Sainz Senior.
Uutuuksien lisäksi yleisön suosikki Puma palaa Goodwoodiin. Tapahtumassa on mukana myös rallin MM-sarjassa kilpaileva Ford M-Sport Puma Hybrid Rally 1 -auto.
”Olemme tuoneet tämän vuoden Goodwood Festival of Speed -tapahtumaan sensaatiomaisen upean ja laajan ajoneuvovalikoiman, joka osoittaa mihin kaikkeen pystymme”, sanoo Mark Rushbrook, Global Director, Ford Performance. ”Olipa kyseessä maantiekäyttöön tai kilpailuun suunniteltu auto, sähköistetty tai bensiinikäyttöinen, tuomme markkinoille ajoneuvoja, joita vain Ford voi tehdä.”
Legenda on palannut; uusi sähköinen Capri mukana Goodwoodissa
Vuoden 2024 Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa on esittelyssä uusi täyssähköinen Ford Capri. Virtaviivaisesti muotoiltu ja kulttiklassikon tarinaa jatkava uusi Capri on auto, jollainen Fordin ikonisesta urheilucoupésta oli tarkoitus tulla.
Capri kiihtyy 0–100 km/h:n nopeuteen nopeimmillaan vain 5,3 sekunnissa. Caprin jopa 627 kilometrin toimintamatka ja jopa 572 litran tavaratila täydentävät mallin urheilullista suorituskykyä ja tyyliä, joten se sopii erinomaisesti myös perheautoksi.
Caprin sisätilat ovat erittäin laadukkaat. Ohjaamo on tyylikkään minimalistinen ja digitaalinen, ja siellä on useita innovatiivisia ratkaisuja, kuten ainutlaatuinen SYNC Move -tekniikka, jonka avulla 14,6 tuuman keskinäyttöä voi liu’uttaa ylös- ja alaspäin. Arvotavarat pysyvät suojassa näytön takana olevassa My Private Locker- säilytystilassa.
Caprin älykkäisiin kuljettajaa avustaviin teknologioihin kuuluvat muun muassa automaattinen kaistanvaihto napin painalluksella ja oven avaamisesta aiheutuvia onnettomuuksia ehkäisevä Clear Exit -varoitusjärjestelmä. Mallin kattava vakiovarustelu sisältää esimerkiksi kuljettajan istuimen hierontatoiminnolla ja muistilla, älypuhelinten langattoman latauksen sekä lämmitettävät etuistuimet ja ohjauspyörän.
Mustang GTD ottaa mittaa Goodwoodin mäestä
Fordilla on Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa esittelyssä kaksi täysin uutta Mustang GTD -superautoa. Malli esiteltiin Euroopassa ensimmäisen kerran tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin ajon aikana.
Supercar Paddockissa on nähtävillä Mustang GTD Carbon Series -malli Chroma Flame Red -värisenä. Mustang GTD:n virallinen julkinen ajodebyytti tapahtuu kuuluisassa Goodwood Hill Climb -ajossa kuskinaan Ford Multimatic Motorsportsin Mustang GT3 -kuljettaja Frédéric Vervisch. Mustang GTD on mukana erässä 6A, jossa on samankaltaisia superautoja.
Ylämäkiajon lisäksi Goodwood Festival of Speed -tapahtuman vieraat pääsevät todistamaan paikan päällä, miten Mustang GTD:n 5,2-litraisen V8-moottorin yli 800 hevosvoiman teho ja aktiivinen aerodynamiikka toimivat Goodwoodin vajaan kahden kilometrin ajoreitillä.
Mustangin omistajat ovat voineet ilmaista autollaan omaa tyyliään jo kuuden vuosikymmenen ajan. Nyt Mustang GTD nostaa yksilöllisyyden uudelle tasolle laajennetulla värivalikoimallaan. Mustang GTD -malliin on saatavana kuusi perusulkoväriä. Näiden lisäksi asiakkaat voivat valita autoonsa myös yksilöllisen värin Extended Colour Palette -värivalikoimasta, mikä nostaa mallin värivaihtoehtojen määrän tuhansiin.
Sujuvan asiakaskokemuksen mahdollistaa Mustang GTD Concierge -tiimi, joka opastaa asiakkaan auton tilausprosessin läpi. Asiakas valitsee autoonsa haluamansa värisävyn, ja tiimi tekee sen jälkeen parhaansa toimittaakseen täsmälleen asiakkaan toivoman värin laajasta värisävyvalikoimasta. Kun väri on valmistettu, asiakas saa siitä värinäytteen, jotta hän voi tutkia, miten maali reagoi erilaisiin valaistusolosuhteisiin ja varmistua siitä, että väri vastaa hänen näkemystään.
Jos asiakas haluaa omistaa todella ainutlaatuisen Mustang GTD:n, hän voi valita laajennetun värivalikoiman lukituksen (Exclusive Extended Colour Palette Lock-Out Option). Tällä varmistetaan, ettei sama väri tule saataville yhteenkään toiseen Mustang GTD -malliin.
SuperVan 4.2 valmiina entistä nopeampaa mäkinousuun
Goodwood Hillclimb -sarjassa debytoivan uuden Ford SuperVan 4.2:n tavoitteena on saavuttaa supernopea aika Shootout-sarjassa. Auton ratissa on useita Le Mansin kilpailuja voittanut ja ennätyksen haltija Romain Dumas.
SuperVan 4 -mallista kehitetyn SuperVan 4.2 -mallin aerodynamiikka on kokonaan uusittu downforcen lisäämiseksi – paino on 240 km/h nopeudella nyt yli 1 995 kg. Tärkeimpiin aerodynaamisiin ominaisuuksiin kuuluvat hiilikuituiset takaspoileri ja etujakaja, joiden ansiosta auton pito radalla on erinomainen. Alustaa on kevennetty tasapainon ja ketteryyden parantamiseksi ääriolosuhteissa.
Myös voimansiirtoa on hienosäädetty. Vähentämällä kuusivaiheisten STARD UHP-moottorien määrää neljästä kolmeen ja käyttämällä STARD Ultra High Performance Li-Polymer NMC -pussikennoja on saavutettu optimaalinen teho-painosuhde. Mallissa on edelleen nelivetojärjestelmä, jossa on yksi moottori edessä ja kaksi takana. SuperVan 4.2 -mallissa on yli 2 000 hv:n yhdistetty purkausteho. Energian optimaalisen käytön takaa akun 600 kW regenerointikyky.
Ford Performancen ja STARDin varustelemassa SuperVan 4.2 -mallissa on uudistettu regeneratiivinen jarrujärjestelmä hiilikeraamisilla jarrulevyillä, magnesiumvanteet ja Pirelli P Zero -renkaat, päivitetyt vetoakselit, Perspexin tuulilasi ja minimalistinen kilpa-auton ohjaamo, josta on poistettu kaikki tarpeeton paino.
Fordilla on pitkät SuperVan-perinteet. Ensimmäisen SuperVanin, SuperVan 3 -mallin, ensiesittelystä on kulunut jo 30 vuotta.
Ford Raptor T1+ – suunniteltu Dakar-ralliin
Ford esittelee tämän vuoden Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa myös äärimmäisen kilpa-auton, Ford Raptor T1+ -mallin. Ford Performancen uusin kilpa-auto on suunniteltu Dakar-rallia varten yhteistyössä M-Sportin kanssa.
Muutama viikko sitten globaalisti ensiesitelty Raptor T1+ debytoi Goodwoodissa ennen osallistumistaan maailman haastavimpaan kilpailuun vuonna 2025. Raptor T1+ on uusi merkkipaalu Ford Performancen missiossa osallistua ja voittaa rankimmissa moottoriurheilukilpailuissa.
Huippukuskit ratin takana
Fordin laajan malliston rajoja testaa joukko huippuluokan moottoriurheiluammattilaisia. Rallimaailmasta ovat mukana nykyiset Ford M-Sportin WRC-kuljettajat Adrien Fourmaux ja Grégoire Munster sekä kaksinkertainen rallin maailmanmestari Carlos Sainz Senior. Kolminkertainen Le Mans -voittaja Romain Dumas ja 24 tunnin Nürburgringin kilpailun voittaja Frédéric Vervisch tuovat puolestaan tapahtumaan runsaasti kokemusta kestävyysajosta. Kuljettajavalikoiman täydentää tunnettu tarkkuuskuljettaja ja seitsemänkertainen British Autotest -mestari Paul Swift.
Mukana asiakas- ja mediatapaamisissa on myös Fordin johtoa; tuotekehityksestä ja teknologiasta vastaava johtaja Doug Field, Ford Model e -liiketoiminnan globaali operatiivinen johtaja Marin Gjaja, Ford Performance Motorsportsin globaali johtaja Mark Rushbrook ja Will Ford, joka johtaa globaalisti Ford Performance markkinointia.
Ajoneuvo | Staattinen esittely | Mäkiajokuski | Päivämäärä |
Ford Capri | Electric Avenue ja Ford-osasto | Paul Swift | 11., 12., 13. ja 14. heinäkuuta |
Ford Mustang GTD | Ford-osasto ja Supercar Paddock | Frédéric Vervisch | 11., 12., 13. ja 14. heinäkuuta |
Ford SuperVan 4.2 | Ballroom Paddock | Romain Dumas | 11., 12., 13. ja 14. heinäkuuta |
M-Sport Ford Puma -hybridiralli1 | Ballroom Paddock | Adrien Fourmaux / Gregoire Munster | 11., 12., 13. ja 14. heinäkuuta |
Ford Raptor T1+ | Ballroom Paddock | Carlos Sainz Senior ja Nani Roma | 12., 13. ja 14. heinäkuuta |