Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi ympäri maailman
Seikkailija Lexie Alford (@LexieLimitless) teki tänään virallisen ennätyksen ollen ensimmäinen henkilö, joka on kiertänyt maapallon sähköautolla – täyssähköisellä Ford Explorerilla. Charge Around The Globe -matkan kunniaksi Ford on vahvistanut uuden Ford Explorer -malliston hinnat ja tekniset tiedot. Nyt asiakkaat voivat alkaa suunnitella omia seikkailuitaan ja tilata itselleen sähköauton, jollaisella on kierretty maailman ympäri.
Lexie ja uusi Ford Explorer johtivat Nizzassa maaliviivan yli saattueen, johon kuului ikonisia Ford-ajoneuvoja vuosikymmenten ajalta. Lisäksi saattueessa oli mukana nykyisiä malleja, jotka kuvastavat yhtiön tulevaisuuden visiota.
“Ford ei valmista tylsiä autoja. Uusi Explorer ilmentää Fordille ainutlaatuista olemusta, joka on leimallista myös jokaiselle autolle tässä fantastisessa saattueessa,” toteaa juhlallisuuksiin osallistunut Ford Motor Companyn toimitusjohtaja Jim Farley. “Olemme ylpeitä voidessamme lisätä toisen täyssähköisen henkilöauton Euroopan mallistoon.”
Uskomaton yli 30 000 kilometrin matka vei Explorerin kuuteen maanosaan ja 27 maahan. Koko matka suoritettiin pelkästään sähköllä. Matkan varrella kohdattiin monenlaisia haasteita; sähkökatkoja Afrikassa, latausinfrastruktuurin puute Atacaman autiomaassa Chilessä, rakentamattomia teitä, vuoristosolia ja pakkasia. Saavutus on todistus siitä, mihin sähköauto todella kykenee.
“Lexien matka on ollut äärimmäinen koeajo uudella Ford Explorerilla. Sen aikana on koettu kaikenlaisia sää- ja tieolosuhteita, ja selvitty lähes jokaisesta eri lataustavasta,” sanoo Martin Sander, General Manager Ford Model e Europe. “Matka ilmentää yhtiömme todellista ”can do” -henkeä tarttuessamme tähän tilaisuuteen testata sekä itseämme että samalla maailman latausinfrastruktuuria. Maaliviivan ylittäminen tänään todistaa, mitä on mahdollista tehdä uudella täyssähköisellä Ford Explorerilla. Ja olemme iloisia, että asiakkaat voivat pian selvittää tämän myös itse.”
Lexiellä oli käytössään Ford Explorerin esituotantoauto. Matkan aikana käytettävissä oli erilaisia latausratkaisuja 2,2 kW latauksesta DC-pikalatauslaitteisiin. Välillä tarpeen oli myös käyttää apuna kannettavaa akustoa.
Lexien matkaa helpottivat suuri MegaConsole-säilytystila, johon mahtuu kolme 1,5 litran juomapulloa, lämmitetty ja hierova kuljettajan istuin sekä puheohjauksella toimiva SYNC Move -tietoviihdejärjestelmä, jossa on mukautettava kosketusnäyttö. Kaikki nämä ominaisuudet ovat vakiona sekä Ford Explorer että Ford Explorer Premium -malleissa.
“Tapasin tällä matkalla uskomattomia ihmisiä eri puolella maailmaa, ja sain kokea ratin takana 27 kaunista maata. Mutta matkaan mahtui myös ainutlaatuisia haasteita,” sanoo Lexie, jolla on jo entuudestaan ennätys nuorimpana jokaisessa maailman maassa vierailleena henkilönä. “Minulle oli suuri kunnia, että Ford luotti minun kiertävän maapallon täyssähköisellä Explorerilla, joka on ollut minulle kuin koti viimeiset kuusi kuukautta. Tavoitteenani oli ylittää sähköauton rajoja, ja voin ylpeänä sanoa, että tein sen!”
Varusteltu kaikenlaisiin seikkailuihin
Uusi täyssähköinen Explorer on Fordin ensimmäinen täyssähköinen henkilöauto, joka on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa. Siinä yhdistyy saksalainen insinööritaito, amerikkalainen tyyli ja ylivoimainen vakiovarustelu. Mallin toimintamatka on jopa 602 kilometriä yhdellä latauksella.
Explorer on saatavana takavetoisena (RWD) ja nelivetoisena (AWD). Takavetoisissa malleissa on yksi moottori, nelivetomalleissa moottoreita on kaksi. Kummassakin mallissa on pidemmän toimintamatkan tarjoava Extended Range nikkeli-mangaani-koboltti (NMC) -litiumioniakku. Akku on valittu malliin sen energiatiheyden, tehon ja suorituskyvyn perusteella Euroopan vaihtelevassa ilmastossa. Myöhemmin syksyllä myyntiin tulee myös yksimoottorinen takavetomalli, jossa on Standard Range -NMC-akku.
Nelivetoisen AWD-mallin akun lataaminen 10 prosentin lataustasosta 80 prosenttiin kestää noin 26 minuuttia 185 kW DC-pikalatauksella. Explorerin lataus ja latauksen maksu onnistuu helposti käyttämällä FordPass-sovellusta tai innovatiivista Plug & Charge -teknologiaa BlueOval Charge Network -latausverkoston latauspisteissä, joita on Euroopassa yli 600 000 kappaletta. Latausverkostoon kuuluvat myös IONITYn suurteholaturit. Ford on yksi IONITYn perustajajäsenistä.
Nopeus ja helppous ei rajoitu pelkästään lataukseen. Explorer kiihtyy nopeammin kuin Ford Focus ST. AWD-mallin 340 hevosvoiman teholla 100 km/h nopeus saavutetaan 5,3 sekunnissa. Explorer AWD -mallilla voi myös vetää jopa 1200 kg kuormaa.
Explorerissa on yhteensä noin 470 litraa säilytys- ja tavaratilaa. Tavaratila on jopa 450 litraa, minkä lisäksi matkustamossa olevat 17 litran MegaConsole ja turvallinen lukkiutuva My Private Locker -säilytystila tarjoavat kätevää ja innovatiivista säilytystilaa.
Kaikissa Explorer-malleissa on SYNC Move 2 -tietoviihdejärjestelmä, jossa on mukautettava 14,6 tuuman keskikosketusnäyttö, jota voi nostaa ja laskea yli 30 asteen kulmassa.
Vakiovarusteisiin kuuluvat myös lämmitettävät ohjauspyörä ja etuistuimet, hierova kuljettajan istuin ja puhelimen langaton lataus. Sisätilojen nykyaikaista muotoilua korostavat urheiluistuimet integroiduilla niskatuilla ja tyylikäs soundbar, jonka kautta voi nauttia laadukkaasta äänentoistosta. Android Auto- ja Apple CarPlay -sovellusten yhdistäminen onnistuu langattomasti.
Explorer Premium -malleissa on vakiona 10 kaiutinta sisältävä B&O-äänijärjestelmä ja tunnelmavalaistus, jotka pitävät mielen virkeänä pitkilläkin matkoilla. Premium-mallien vakiovarustukseen kuuluvat myös häikäisemättömät Dynamic Matrix LED -ajovalot.
Mallin vakiovarustus on todella kattava, minkä ansiosta auton ostoprosessi on yksinkertainen ja jokainen Explorer-asiakas voi nauttia ylellisestä varustelusta. Valinnaisvarusteita on vain muutama, muun muassa pinta-alaltaan yli neliömetrin kokoinen panoraamalasikatto ja Driver Assist Pack -varustepaketti joka sisältää handsfree-takaluukun, head-up-näytön, 360 asteen kameran ja uuden Assisted Lane Change -järjestelmän.
Explorerissa on vakiona yli 15 kuljettajaa avustavaa järjestelmää, kuten aktiivinen vakionopeudensäädin Stop and Go -toiminnolla ja Clear Exit Warning -varoitus, joka on suunniteltu estämään oven avaamisesta aiheutuvia törmäysonnettomuuksia pyöräilijöiden kanssa.
Uusi täyssähköinen Explorer on ensimmäinen ajoneuvo, joka valmistetaan Fordin Kölnin EV Center -sähköautotehtaalla tehtaaseen tehdyn kahden miljardin dollarin investoinnin jälkeen.
Ensimmäisenä myyntiin Extended Range -mallit
Explorerin myynti on nyt alkanut, ja ensimmäisenä tilattavissa ovat Extended Range -mallit, joiden hinnat alkavat 47 590 eurosta. Myöhemmin tämän vuoden aikana käynnistyy myös Standard Range -mallien myynti, ja niiden arvioitu hinta on alkaen 42 390 euroa. Hinta vahvistetaan lähempänä myynnin aloitusta.
Lisätietoja uuden Explorerin ominaisuuksista voi lukea nettisivuilla osoitteessa www.ford.fi.
Extended Range RWDExplorer/ Explorer Premium | Extended Range AWDExplorer/ Explorer Premium | |
Käytettävissä oleva kapasiteetti (kWh) | 77 | 79 |
DC-latausnopeus10-80% (noin min.) 5 | 28 | 26 |
DC-latauksen maksimiteho (kW) | 135 | 185 |
AC-latauksen maksimiteho (kW) | 11 | 11 |
Teho (kW) | 210 | 250 |
Teho (hv) 15 | 286 | 340 |
Vääntö takana (Nm) 16 | 545 | 545 |
Vääntö edessä (Nm) 16 | N/A | 134 |
Toimintamatka WLTP (km) | 602/572 3 | 566/532 17 |
Energiankulutus (kWh/100 km) | 13,9/14.7 | 15,7/16,6 |
Maksiminopeus (km/h) | 180 | 180 |
Kiihtyvyys 0-100 (km/h) | 6.4 | 5.3 |