Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Moottori selvitti: Dieselautojen AdBlue-järjestelmistä voi aiheutua tuhansien eurojen lasku

Dieselautojen pakollinen AdBlue-järjestelmä on kallis korjata ja siksi monessa autossa se on otettu laittomasti pois käytöstä. Käytetyn auton ostaja saattaakin ajaa tietämättään autolla, josta voi seurata iso lasku.

AdBlue on autojen dieselmoottoreissa käytettävä urea-vesiliuos, jonka avulla katalysaattori neutraloi typen oksidit. AdBlue-järjestelmä on ollut pakollinen uusissa dieselautoissa jo vuodesta 2015 saakka. Raskaassa liikenteessä pakollisuus alkoi kymmenen vuotta aiemmin.

AdBlue-järjestelmä ei ole kuitenkaan auton toiminnan kannalta välttämätön eli autolla pystyy ajamaan normaalisti, vaikka järjestelmä olisi pois käytöstä. Kun samaan aikaan AdBlue-järjestelmässä on paljon kalliita komponentteja joiden korjaaminen on kallista, on hyvin yleistä että järjestelmän vikaantuessa, se kytketään pois käytöstä.

Moottorin haastattelema Pasi Johansson osti autoliikkeestä käytetyn BMW:n, josta selvisi muutaman kymmenen tuhannen kilometrin ajon jälkeen, että joku auton aiemmista omistajista oli ottanut AdBlue-järjestelmän pois käytöstä. Korjauskustannus nousi lähes 6 000 euroon.

– Tässä tapauksessa kaikki meni kuitenkin hyvin, sillä autoliike myönsi vastuunsa ja lupasi korvata korjauksen kokonaisuudessaan. Haastattelemamme autoalan juridiikkaan erikoistuneen asianajajan Mikko Heinonkosken mukaan tällaisista tapauksista kiisteleminen on kuitenkin todella yleistä, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.

– Kuluttajien välisessä kaupassa tilanne voikin olla todella ongelmallinen, Parviainen jatkaa.

Pasi Johanssonin tapaus toimii siinäkin mielessä hyvänä esimerkkinä, että auto on yksinkertaisesti laiton, kun AdBlue-järjestelmä ei ole toiminnassa.

Autojen päästömanipulointi on ollut laitonta reilun vuoden ajan ja kesäkuun alusta alkaen päästömanipulaatiosta voidaan määrätä seuraamuksia käyttäjien lisäksi järjestelmien myyjille sekä asentajille. Kesäkuun alusta alkaen Suomessa voi saada liikennevirhemaksun, jos katsastuksessa tai poliisiratsiassa käy ilmi, että autoa on päästömanipuloitu. Henkilöauton kohdalla liikennevirhemaksu on tuhat euroa ja yli 3 500 kg:n ajoneuvolle 3 000 euroa. Yrityksille vastaavat maksut ovat 20 000 ja 30 000 euroa.

– Liikennevirhemaksun lisäksi auto asetetaan välittömästi ajokieltoon. Päästömanipuloituja autoja on arvioiden mukaan todella paljon, joten käytettyä dieselautoa hankkivan on syytä olla tarkkana ja selvittää, että auto on lainmukainen, Parviainen muistuttaa.

Koko artikkeli on luettavissa täältä.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi