Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Öljypisteen vinkit: Miten säästää auton huoltokustannuksissa?

Auton ylläpitokustannuksista yksi oleellisimmista tekijöistä on auton huolto- ja korjauskustannukset. Auton huoltokustannuksissa on kuitenkin mahdollista tehdä isojakin säästöjä. Öljypisteen asiakaspalvelupäällikkö Lasse Avovaara listasi helpoimmat keinot säästää auton huolloissa.

Kilpailutus

Huoltotarjouksien kilpailuttaminen on yksi helpoimmista ja yleisimmistä keinoista säästää euroja auton huoltokustannuksissa. Nykyisin auton huoltaminen, edes takuuaikana ei ole sidonnainen mihinkään huoltopaikkaan, vaan takuuaikana auton saa huollattaa vapaasti valitussa huoltopaikassa.

Kun huolto suoritetaan auton valmistajan huolto-ohjelmaa noudattaen ajallaan, myös auton takuu pysyy voimassa.
– ”Vieläkin moni kuluttaja on siinä uskossa, että autoa olisi huollettava ns. ”merkkikorjaamossa” takuuaikana, jotta takuu ei raukeaisi. Todellisuudessa huollon saa suorittaa missä vain huoltopaikassa, ja kun huolto tehdään valmistajan ohjeiden mukaan, laadukkailla alkuperäistä vastaavilla varaosilla, ei huollon suorituspaikalla ole merkitystä takuun säilymiseen”, Avovaara valistaa.

Huoltojen kilpailutuksessa on tärkeää huomioida hinnan lisäksi myös huoltosisältö. Avovaara kertoo, että usein toisistaan merkittävästi poikkeavien hintojen takaa löytyy poikkeava huoltosisältö.
– ”Monesti asiakkaan ihmetellessä poikkeavaa hintaa, voi toiseen tarjoukseen sisältyä esimerkiksi jarrunesteen vaihto, tai toista tarjousta enemmän vaihdettavia suodattimia.

Yksi klassinen esimerkki on myös automaattihuollossa käytettävien öljylitrojen määrä.
– ”Meillä automaattivaihteistojen huollot tehdään pääosin huuhtelulaitteella, jolloin vaihteiston koko öljymäärä saadaan vaihdettua, tällöin huolto on moninkertaisesti kertavalutuksella tehtävää öljynvaihtoa parempi huolto, mutta myös arvokkaampi”, Avovaara avaa hinta-eroja.

Huoltotyypin ja tuotteiden valinta

Huoltovälin pidentäminen ei lähes koskaan ole pitkässä juoksussa edullisempi ratkaisu, huollossa säästettyjen eurojen moninkertaistuessa korjauskustannuksina. Huoltotyyppiä on kuitenkin mahdollista räätälöidä paremmin tarpeeseen osuvaksi.

Yksi yleisimmistä esimerkeistä on huollon valinta määräaikaishuollon ja vuosihuollon välillä.

– ”Öljypisteen vuosihuollon kohteet on valittu auton tärkeimmät huoltokohteet edellä ja takuuajan ohittaneisiin autoihin me suosittelemme pääasiassa vuosihuoltoa määräaikaishuollon sijaan. Määräaikaishuollon huolto- ja tarkistuskohteet on auton valmistaja etukäteen määrittänyt ja ne on takuuaikana suoritettava ajallaan, jotta auton takuu säilyisi. Moni kuluttaja ei kuitenkaan takuuajan jälkeen ole valmis maksamaan kaikista määräaikaishuollon tarkistuskohteista, kuten auton sisävalojen toiminnasta tai vaikka paikkapullon vanhentumispäivän tarkistuksesta”, Öljypisteen asiakaspalvelupäällikkö selvittää.

Autoissa käytettävät öljyt ovat nykyisin lähes merkkikohtainen varaosa ja Öljypisteellä voidaan käyttää nykyisin yhden tavallisen työpäivän aikana yli 60 erilaista öljyä.
– ”Erilaisia moottoriöljyjä yhden tavallisen työpäivän aikana käytetään noin 35 erilaista ja vaihteistoöljyjäkin noin 25”, Avovaara avaa lukuja.

Monesti nykyautoon ei ole enää montaa erilaista öljyä saatavilla ja huoltopaikasta löytyy vain yksi valmistajan laatuvaatimukset täyttävä öljy. 
– ”Osassa autoja on kuitenkin mahdollista käyttää useampaa erilaista öljyä ja huoltopaikasta voi kysyä, onko autoon mahdollista saada edullisempi voiteluöljy. Aina tämä ei ole mahdollista, mutta joskus öljy on mahdollista vaihtaa edullisempaan, kunhan öljy täyttää valmistajan laatuvaatimukset. Sama pätee myös muiden varaosien kohdalla ja edullisempien osien saatavuudesta kannatta kysyä huollon tarjoajalta”, Avovaara vinkkaa.

Huolto on korjausta halvempaa

Huoltojen laiminlyönti tai huoltovälien kasvattaminen ei kuitenkaan ole oikotie onneen. Öljypisteen tekninen asiantuntija Hannes Mönkkönen kertoo ilmastointilaitteen säännöllisen huollon laiminlyönnin olevan yksi tyypillisimmistä esimerkeistä.
– ”Auton ilmastointilaitteen teknisten ratkaisujen takia, ilmastointilaitteesta pääsee kylmäainetta vähitellen ulos ja siksi huolto on suoritettava kahden vuoden välein. Vajaa kylmäainemäärä lisää polttoaineen kulutusta kompressorin tiheämmän käyntivälin takia ja rasittaa järjestelmää myös muilla tavoin. Ennen pitkää ilmastointilaite rikkoutuu ja korjauskustannukset ovat moninkertaiset huoltoon verrattuna”, Mönkkönen selventää.

Monesti kuluttaja havahtuu ilmastointilaitteen huoltotarpeeseen liian myöhään, kun järjestelmä on lakannut toimimasta.
– ”Onneksi osaan toimimattomista ilmastoinneista riittää pelkkä täyttöhuolto laitteen toimintakuntoon saattamiseksi, mutta usein vahinko on jo ehtinyt tapahtua ja järjestelmä vaatii korjausta”, Mönkkönen harmittelee.

Automaattivaihteiston öljynvaihdon teettämättä jättäminen tai huoltovälin pidentäminen voi myös olla kallis riski otettavaksi. Mönkkönen kertoo automaattivaihteistojen korjauskustannusten voivan kasvaa todella suuriksi ja etenkin niissä huoltovälien noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää.

– ”Kaikilla automerkeillä automaattivaihteiston huoltoa ei myöskään ole merkattu huolto-ohjelmaan, vaikka vaihteiston valmistaja ilmoittaa vaihteiston öljynvaihtoväliksi esimerkiksi 80 000 kilometriä. Tällöin kuluttajan on oltava perillä vaihteiston huoltotarpeesta ja huolehdittava vaihteiston säännöllisestä huollosta huolto-ohjelman ulkopuolella.”

Loppuun Öljypisteen asiakaspalvelupäällikkö Lasse Avovaara summaa huoltokustannuksissa isojenkin säästöjen olevan mahdollisia, kunhan sitä ei tehdä huoltojen laiminlyönnillä.

– ”Korjaus ei koskaan ole huoltamista halvempaa”, Avovaara päättää.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi