Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Yllättävä tutkimus: Sähköautoilijat kuormittavat ilmastoa muita enemmän

Uusi tutkimus paljastaa ristiriitaisen ilmiön: sähköautoilijat kuormittavat ilmastoa enemmän kuin perinteiset autoilijat, mutta sähköautolla ajaminen vähentää silti liikenteen päästöjä.

Turun yliopiston psykologian erikoistutkija Nils Sandmanin johtama ryhmän tutkimuksen mukaan sähköauton omistajien hiilijalanjälki on keskimäärin 8 prosenttia suurempi kuin polttomoottoriautoilijoiden. Tämä johtuu siitä, että sähköauton omistajat kuuluvat useimmiten varakkaampiin tuloluokkiin, ajavat enemmän ja kuluttavat enemmän kuin perinteiset autoilijat. Kuitenkin itse sähköautoilu vähentää liikenteen suoria päästöjä merkittävästi.

Sähköautoilun paradoksi: enemmän kulutusta, vähemmän päästöjä

Vaikka sähköautoilijat tuottavat enemmän päästöjä kokonaisuudessaan, tutkimus osoittaa, että jos he ajaisivat polttomoottoriautoilla, heidän päästönsä olisivat jopa 50 prosenttia suuremmat. Toisin sanoen sähköautolla ajaminen vähentää heidän henkilökohtaisia päästöjään 28 prosenttia verrattuna perinteiseen autoon.

Kaksi erilaista sähköautoilijaa: ekosoturit ja suorituskykyfanit

Tutkimuksen perusteella sähköautoilijat voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä, noin 60 prosenttia, on kiinnostunut sähköauton ympäristöystävällisyydestä ja heidän hiilijalanjälkensä on jopa viisi prosenttia pienempi kuin polttomoottoriautoilijoilla. Toinen ryhmä, noin 40 prosenttia, puolestaan arvostaa sähköauton tehoa, brändiä ja suorituskykyä. Tämän ryhmän hiilijalanjälki onkin selvästi suurempi kuin kenelläkään muulla.

Sähköautokaupoille kokemuksen kautta

Tutkimus osoitti, että merkittävin tekijä sähköauton hankinnassa on omakohtainen kokemus. Henkilöt, jotka olivat ajaneet tai olleet sähköauton kyydissä, olivat huomattavasti kiinnostuneempia hankkimaan sellaisen itselleen. Tutkimuksessa todettiin, että jopa 81,7 prosenttia sähköautoa jo kokeilleista harkitsi sähköauton ostamista seuraavaksi autokseen, kun taas niistä, joilla ei ollut henkilökohtaista kokemusta, vain 18,4 prosenttia piti sähköautoa todennäköisenä vaihtoehtona.

Omakohtainen kokemus sähköautosta poistaa usein ennakkoluuloja, kuten huolia latauksen vaikeudesta tai talvikäytön haasteista. Tämä korostaa, kuinka tärkeää on tarjota kuluttajille mahdollisuuksia tutustua sähköautoihin esimerkiksi koeajojen kautta ennen ostopäätöstä.

Ympäristöystävällisyys motivoi myös poliittisia valintoja

Kokoomus ja Vihreät olivat selvästi suosituimmat puolueet sähköautoilijoiden keskuudessa. Kokoomusta kannatti 35 prosenttia ja Vihreitä 25 prosenttia sähköauton omistajista, kun taas perinteiset vasemmistopuolueet saivat vain vähän kannatusta.

Tärkeä askel kohti puhtaampaa tulevaisuutta

Vaikka sähköautoilijoiden elämäntyyli voi nostaa kokonaispäästöjä, sähköautot itsessään ovat askel oikeaan suuntaan, sillä ne tuottavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin perinteiset autot. Tämä korostuu erityisesti silloin, kun autot ladataan uusiutuvalla energialla. Suomessa, missä merkittävä osa sähköstä on tuotettu uusiutuvalla energialla tai ydinvoimalla, sähköauton ilmastohyödyt korostuvat entisestään.

Eriarvoisuus ja ympäristöystävällisyys kohtaavat

Sähköautot ovat toistaiseksi vielä monilta osin varakkaampien suomalaisten valinta. Tämä näkyy heidän kokonaiskulutuksessaan. Sähköautoilu on siis monimutkainen ilmiö, jossa korkea kulutus ja ympäristöystävällisyys voivat kulkea käsi kädessä.

Työryhmän koko tutkimusartikkelin löydät oheisesta linkistä:

But can it drive to Lapland? A comparison of electric vehicle owners with the general population for identification of attitudes, concerns and barriers related to electric vehicle adoption in Finland | PLOS Climate

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi