Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Wasaline jatkaa ilmastojalanjälkensä pienentämistä

Wasaline vähensi kokonais-hiilidioksidipäästöjä 5 % vuonna 2024, jo alhaisista tasoista. Viime vuonna vihreän maasähkön käyttö kasvoi 22 %, ollen 2707 MWh, mikä säästää 1800 tonnia hiilidioksidipäästöjä.

Wasaline Aurora Botnia -laiva talvella merellä
Wasasline Aurora Botnia talviliikenteessä. Kuva: Christoffer Björklund

Rahtimäärä kasvoi vuonna 2024 6 % tonnimäärissä ja 3,2 % metreissä. Matkustajamäärä väheni 9 %. Matkustaja-ajoneuvojen määrä väheni 9 % ja bussien määrä väheni 1,3 % vuonna 2024. Liikevaihto laski 3,7 %, mutta tuloksen odotetaan olevan suurin piirtein samalla tasolla kuin viime vuonna.

Vaikka matkustajaliikenteen luvut vähenivät vuoden aikana, Wasaline on onnistunut säilyttämään asemansa matkustajasegmentin markkinoilla. Samalla Wasalinen markkinaosuus kasvoi henkilöajoneuvojen ja bussien osalta. Huolimatta bussien määrän marginaalisesta vähenemisestä yhtiön markkinaosuus tässä segmentissä kasvoi peräti 50 %.

Vuonna 2024 intermodaaliset kuljetukset aloitettiin Uumajasta eteenpäin Etelä-Ruotsiin ja Eurooppaan. Kuljettamalla rahtia ensin laivalla Vaasasta Uumajaan ja edelleen Ruotsin rautatieverkoston kautta Etelä-Ruotsiin ja Eurooppaan, kuljetukset ovat erittäin ympäristöystävällisiä ja hiilidioksidipäästöt minimaaliset.

Vuoden aikana Wasaline on lisäksi ottanut käyttöön täysin hiilineutraalit kuljetukset sekä matkustajille että rahdille, jossa ilmastokompensointi ohjataan suoraan biopolttoaineiden ostoon tai akkujen käyttöön.

”Tavoitteena on olla täysin hiilineutraali varustamo vuoteen 2030 mennessä, mutta jo nyt Wasaline on esikuva varustamoille ympäri maailmaa. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa saavuttaaksemme hiilineutraalin liikenteen”, sanoo Peter Ståhlberg, Wasalinen toimitusjohtaja.

Wasalinen hybridialus on varustettu akuilla ja monipolttoainemoottoreilla, jotka käyttävät nesteytettyä maa-kaasua (LNG) ja biokaasua. Akkukäyttöä hyödynnetään esimerkiksi satama-alueilla, joissa alus voi toimia täysin sähköllä, mikä vähentää laivan ympäristövaikutuksia entisestään. Aurora Botnia kytketään satamassa suoraan vihreään maasähköön, jolloin alus on täysin hiilineutraali.

”Odotamme innolla vuotta 2025 ja näemme jo nyt varaustilanteesta, että suhdanne on kääntymässä parempaan suuntaan niin matkustajien kuin rahtiliikenteen osalta. Haluan esittää suuren kiitoksen kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Haluan erityisesti kiittää upeaa henkilökuntaamme, joka on parantanut tehokkuutta, kasvattanut myyntiä laivalla ja olleet kustannustietoisia”, päättää Ståhlberg.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi