Suomi tarvitsee investointikykyisen kuljetuselinkeinon, jotta raskaan liikenteen siirtymä vähäpäästöisiin käyttövoimiin voidaan toteuttaa. Toteutuakseen tämä tarkoittaa alan kustannusten hillitsemistä, riittäviä hankintakannustimia yrityksille sekä kattavan lataus- ja tankkausinfran rakentamista vaihtoehtoisille käyttövoimille, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala. Kujala puhui Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjien 70-vuotisjuhlassa Turussa 19.11.
Kuljetusala on mukana liikenteen päästöjen alentamisessa. Se merkitsee esimerkiksi fossiilisia polttoaineita hyödyntävän kuljetuskaluston korvaamista vähäpäästöisillä vaihtoehdoilla, mikäli mahdollista. Jotta tämä voisi toteutua, on aikataulun ja keinojen kuitenkin oltava realistisia: – Vaihtoehtoisten käyttövoimien tulee olla aidosti realistinen vaihtoehto kuljetusyrityksille; vain siten voidaan toteuttaa käyttövoimasiirtymä tuhoamatta kilpailukykyämme, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala. Kujala puhui Raskaan liikenteen käyttövoimat -seminaarissa Power Truck Show’n yhteydessä perjantaina.
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti hyväksyttiin EU:n päätöksentekoelimissä 20.8.2020 ja sen tarkoituksena on yhtenäistää maantiekuljetusyritysten keskinäisiä markkinakilpailun edellytyksiä, torjua harmaata taloutta, estää kirjelaatikkoyritysten toiminta, yhtenäistää kuljetusmiehistön palkkausta ja sosiaaliturvaa, sekä tehostaa viranomaisten välistä toimintaa
Kuljetusyritysten edunvalvojan SKAL ry:n järjestämä laaja liikennelaskenta osoittaa, että ulkomaisten kuorma-autojen osuus Suomen tieverkolla on kasvanut yli 30 prosenttia vuodesta 2017. Ulkomaisen liikenteen osuus kaikesta raskaasta liikenteestä on nyt 12,2 prosenttia. Suomessa on korkea aika ottaa käyttöön raskaan liikenteen tiemaksu, jolla kasvava ulkomainen liikenne alkaa maksaa tieverkon käytöstä.
Kuljetusyrittäjäjärjestö SKAL:n liiketoimintayhtiö SKAL Kustannus Oy on solminut yhteistyösopimuksen AKL-Sertifiointi Oy:n kanssa koskien ISO 9001- ja ISO 14001 – standardia toteuttavien laatu- ja ympäristöjärjestelmien tarjoamista jäsenistölleen. Sopimuksen myötä kuljetustoiminta saadaan kattavasti virallisen, akkreditoidun sertifioinnin piiriin.
Valtiovarainministeriön työryhmän raportissa hahmotellaan dieselpolttoaineeseen massiivista veronkorotusta. Dieselöljyn verotasoa korotettaisiin asteittain 37 senttiä litralta ja polttoaineverot sidottaisiin indeksiin. Yhteisvaikutuksena toimet nostaisivat maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia noin 510 miljoonalla eurolla vuodessa. Elinkeinoelämän ja logistiikan näkökulmasta esitys on kestämätön
VR Transpoint on yhdessä kalustotoimittaja Innofreight Solutions GmbH:n kanssa modifioinut ja hyväksyttänyt Euroopassa laajalti käytössä olevan kalustotoimittajan vaunuratkaisun Suomen olosuhteisiin. Modulaariset Finnowagon-vaunut tehostavat rautatiekuljetuksia mahdollistaen suuremmat hyötykuormat ja joustavuutensa ansiosta vaunu soveltuu monentyyppisten rahtien kuljettamiseen.
Valtaosa Suomen ulkomaankaupan tavaraliikenteestä kulkee maamme satamien kautta. Mutta satamat ovat paljon muutakin kuin eri kuljetusmuotojen välinen lastaus- ja purkupaikka ja lähitulevaisuudessa satamien toimintamalli tulee muuttumaan aika radikaalisti, näin myös Suomen läntisimmässä satamassa Kaskisissa.
Uuden raskaan liikenteen mittaus- ja tunnistusjärjestelmän rakennustyöt ovat valmistumassa satamassa. Viking Linen kentälle rakennettava järjestelmä ovat merkittävä parannus laivojen rekkalastaukseen. Rekkojen tunnistus, punnitus, mittaaminen ja kuvaaminen tuovat turvallisuutta ja helpottavat aluksen entistä tehokkaampaa ja tasapainoisempaa lastausta, mikä tuo puolestaan energiatehokkuutta.
VR Transpoint on pilotoinut maaliskuun aikana ennätyksellisen suurta tavarajunaa transitoliikenteen kuljetuksissa Vainikkalasta Haminan satamaan. 6 000 tonnia painavassa junassa on huikeat 66 vaunua ja vajaa kilometrin mittainen kokoonpano liikkuu kahden Vectron-sähköveturin voimin. Suuret junakoot tuovat tehokkuutta rautatiekuljetuksiin.
Maantiekuljetusten rahtikirjat sähköistyvät 11.4.2019 alkaen, kun kansainvälisen maantiekuljetussopimuksen (CMR) sähköistä rahtitietoa (eCMR) koskeva ratifiointiprosessi saadaan vahvistettua Suomessa tiekuljetussopimuslain muutoksella. Sähköiset rahtikirjat sujuvoittavat kuljetusten eri osapuolten välistä tiedonvaihtoa.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi