Tuhansia rekisteröimättömiä vaunuja liikenteessä
Jokaisen autoon kytkettävän hinattavan laitteen on oltava rekisteröity vuoden 2014 loppuun mennessä. Vuodenvaihteen jälkeen rekisteröimätöntä laitetta ei voi käyttää tieliikenteessä. Aikaa rekisteröintiin on siis kuukauden verran ja toimenpiteitä vaativia laitteita jäljellä tuhansia.
Tavaran kuljetukseen tarkoitetut perävaunut ovat olleet rekisteröintivelvoitteen piirissä jo vuosia, kuten myös matkailuvaunut. Sen sijaan ennen 1.1.2011 käyttöönotettuja, autoon kytkettäviä hinattavia laitteita, kuten työmaavaunut, myyntivaunut, pyörien varaan rakennetut työkoneet ja hinattavat ”Dinot”, on voinut käyttää liikenteessä rekisteröimättöminä. Lainsäädäntö kuitenkin muuttui keväällä 2009 ja siirtymäaika
päättyy 31.12.2014.
Ennen katsastukseen vientiä laitteiden on oltava vaatimukset täyttävässä kunnossa. Kaikissa laitteissa on oltava mm. rekisterikilven asennuspaikka, valmistusajankohtana voimassa olleiden määräysten mukaiset valot sekä merkki ja valmistenumero. Laitteille on myös määriteltävä suurin sallittu massa, joten ne on punnittava ja tarvittaessa tehtävä todellista massaa vastaavat muutokset renkaille ja vetolaitteille. Trafi edellyttää myös, että joku ottaa vastuulleen vaunun valmistusajankohdan määrittämisen ja siitä on tehtävä
kirjallinen dokumentti. Edellä mainittuja toimenpiteitä ei suoriteta katsastusasemilla, joten ne jäävät omistajan vastuulle.
– Pitkän kokemuksen ja vankan tietotaidon pohjalta kehitimme palvelun, joka on auttanut
rekisteröintitoimenpiteissä laitteiden omistajia ympäri Suomen, kertoo NEK Oy:n projektipäällikkö Anu Koivisto. – Asennusmiehemme ovat kunnostaneet laitteita asiakkaidemme omissa toimitiloissa ja kun laitteita on ollut kaksi tai enemmän, olemme voineet samalla järjestää myös rekisteröintikatsastukset. Tarvittaessa olemme vielä hoitaneet vaunut kilpiin. Palvelumme on säästänyt asiakkaamme monenlaisesta vaivalta ja murheelta. Laitteita kun ei ole tarvinnut lähteä yksitellen siirtämään minnekään eikä ole tarvinnut huolehtia monelle niin vastenmielisestä paperityöstä, kertoo Koivisto. –
Ja täytyy sanoa, että palaute on ollut hyvin mieltä lämmittävää. Kiitos!
Tavaran kuljetukseen tarkoitetuista perävaunuista hinattavat laitteet poikkeavat siten, että ne eivät kuulu määräaikaiskatsastuksen piiriin. Edes jarrullista hinattavaa laitetta ei arvitse rekisteröintikatsastuksen ja ensirekisteröinnin jälkeen enää katsastaa.
– Kyse on kertaluontoisesta toimenpiteestä, jonka tarkoituksena on saattaa myös tämä ajoneuvoryhmä liikennevakuutuksen piiriin sekä kirjoihin ja kansiin. Tästä huolimatta omistajan on muistettava huolehtia vaununsa jarru- ja valolaitteiden kunnosta, jotta vaunu on tieliikennekelpoinen, huomauttaa Koivisto.
Mitä tapahtuu määräajan umpeuduttua vuodenvaihteessa?
– Niin. Toivottavasti edes suurin osa laitteista on joulukuun loppuun mennessä rekisteröity, koska tammikuun alusta niitä ei voi enää liikenteessä käyttää. Me koetamme tietenkin tehdä oman osamme, ettei näin kävisi, mutta keikkakalenterimme alkaa olla täynnä. Nopeat kuitenkin ehtivät vielä mukaan. Kunnostus asiakkaiden luona päättyy Jouluna ja tämän jälkeen otamme rekisteröintitöitä vastaan ainoastaan NEK Oy:n toimipaikalla Närpiössä, mainitsee Anu Koivisto.