Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Logistiikkayritysten Liitto ry kehottavat hallitusta huolehtimaan, että vuonna 2027 voimaan tulevan liikenteen päästökaupan tulot ja ilmastorahastoon liittyvä Suomen saanto on ohjattava liikenteen päästöjen vähentämistoimiin. SKAL ja Logistiikkayritysten Liitto esittävät keinoja raskaan liikenteen huomioimiseksi.
Hallitus kokoontuu huhtikuussa puoliväliriiheen. Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on toimittanut hallituksen ministereille konkreettisia ratkaisuehdotuksia logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Järjestö korostaa, että hyvin alkanut tiestön korjaaminen ansaitsee jatkoa.
Saku Kautonen löysi unelma-ammattinsa yhdistelmäajoneuvonkuljettajana. Kipinä alalle syttyi jo nuorena enon mukana rekkakyydeissä, ja palokuntaharrastus vahvisti kiinnostusta kuljetusalalle. Nyt Saku on opintojensa loppusuoralla Ammattiopisto Samiedussa ja hallitsee niin C- kuin CE-luokan ajoneuvot.
Kuljetusyrittäjät haluavat tankata kuljetusreittien varrella kilpailukykyiseen hintaan kattavasti tarvitsemiaan polttoainelaatuja. Myös polttoainejakelijan hyvämaineisuudella ja palveluilla sekä tankkausympäristön turvallisuudella ja riittävällä pysäköintialueella on merkitystä, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin kuljetusbarometri.
Vaarallisten aineiden maantiekuljetukset palvelevat teollisuutta, kauppaa ja kuluttajia päivittäin. Kuljetuksia säädellään sekä kansallisella VAK-lainsäädännöllä että varsin seikkaperäisellä kansainvälisellä ADR-sopimuksella. VAK-lainsäädännön ja ADR-sopimuksen tarkoituksena on ehkäistä ja torjua vahinkoa ja vaaraa, jota vaarallisten aineiden kuljetus saattaa aiheuttaa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle.
EU:n liikkuvuuspaketin mukaisesti raskaan kaluston pitää kansainvälisessä liikenteessä vuoden 2025 aikana siirtyä uusien 2. sukupolven älypiirtureiden (Smart 2, 1Cv2) käyttöön. Uusissa raskaan kaluston ajoneuvoissa kyseistä piirturityyppiä on ollut elokuusta 2023 lähtien, mutta sitä vanhempiin ajoneuvoihin uusi piirturi joudutaan vaihtamaan viimeistään vuoden 2025 aikana.
Viime viikolla Wibax sai kaksi ensimmäistä ADR-hyväksyttyä sähkökäyttöistä säiliöautoa Ruotsiin, jotka saapuivat Scanian uudesta sähkökuorma-autotehtaasta. Tämä tarkoittaa, että kemikaalitoimittajan sähköistämisen prosessi on virallisesti käynnistynyt: Wibax on jälleen askeleen lähempänä tavoitettaan saavuttaa 100-prosenttinen ajoneuvokannan sähköistäminen.
Metsä Groupin pehmopaperiliiketoiminnassa otetaan merkittävä askel kohti vastuullisempia pehmopaperituotteiden kuljetuksia, kun osa yhtiön Skandinavian lähtevistä asiakaskuljetuksista hoidetaan fossiilittomilla polttoaineilla. Muutos on osa yhtiön strategista Tehokas toimitusketju -ohjelmaa, jolla luodaan paikallista asiakasarvoa tehokkuuden kautta.
Sveitsiläiset yritykset Planzer ja LOXO ovat tehneet merkittävän edistysaskeleen: ensimmäinen täysin autonominen tavara-ajoneuvo on aloittanut liikennöinnin Bernin kaduilla. Tämä yhteishanke, ”Planzer – Dynamic Micro-Hub w LOXO”, tuo logistiikkaan uudenlaista tehokkuutta, sillä tavoitteena on saavuttaa L4-tason autonomisuus jossa ajoneuvo kulkee ilman kuljettajaa.
Wibax etenee määrätietoisesti kohti kestävämpää tulevaisuutta, tavoitteenaan siirtyä täysin sähkökäyttöiseen ajoneuvokantaan vuoteen 2030 mennessä, käyttäen ainoastaan itse tuotettua sähköä. Tämän vuoden aikana otamme seuraavan merkittävän askeleen, kun Suomeen saapuu ensimmäinen sähkökäyttöinen ADR-hyväksytty säiliökuorma-auto.
Hallitus sitoutuu purkamaan kautensa aikana vähintään 300 yrityksiä ja kansalaisia haittaavaa normia, linjataan hallitusohjelmassa. Norminpurkuesityksiä aiottaneen käsitellä hallituksen syksyn budjettiriihen yhteydessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry esittää keinoja normien keventämiseksi. Järjestö julkistaa syyskuussa kattavan ohjelman normien purkamiseksi.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin liittokokous vahvisti järjestön uuden strategian 8. kesäkuuta Kuopion Tahkolla. Liittokokous muodostuu 13 jäsenyhdistyksen edustajista, jotka puhuvat koko jäsenkunnan puolesta. SKAL vastaa uudella strategialla toimintaympäristön voimakkaisiin muutoksiin ja muuntuviin jäsentarpeisiin. SKALille tärkeintä on jäsenyrityksen menestyminen.
Hallitus palautti kehysriihessä agendalleen ammattidieselin ja linjasi, että raskaan liikenteen ammattidiesel otetaan käyttöön, kun EU:n uusi polttoaineen jakelijoiden päästökauppa tulee voimaan vuonna 2027. SKAL on esittänyt ohjelmissaan juuri tätä ratkaisua, jossa päästökaupan mukanaan tuomat lisäkulut kompensoidaan ammattidieselillä.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi