Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut uuden tiekuljetuksia koskevan päästölaskentaohjeen erityisesti pienten ja keskisuurten kuljetusyritysten tueksi. Ohje auttaa kuljetusyrityksiä vastaamaan asiakasorganisaatioidensa kasvaviin vaatimuksiin kuljetusten ilmastovaikutusten arvioimisessa ja raportoinnissa.
Päihtyneet kuskit, puhelimet, hirvet ja peurat sekä sähköpotkulaudat ovat suomalaisten yleisimpiä pelkoja liikenteessä, selviää LähiTapiolan teettämästä kyselystä. Vappuna on olennaista tiedostaa, että alkoholi lisää riskejä liikenteessä myös silloin, kun promillemäärät jäävät alle rattijuopumuksen rajan.
Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finland kysyi kuluttajilta uuden ja käytetyn auton hankintaan liittyviä mieltymyksiä. Bensiini on edelleen käyttövoimista suosituin varsinkin käytetyn auton hankinnassa. Jopa 45,1 prosenttia käytetyn auton hankkineista tai sitä harkitsevista vastaajista suosii bensiiniä.
Uusissa autoissa on yhä enemmän ajoa avustavia järjestelmiä, mutta vastuu ajamisesta on aina kuljettajalla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on saanut viime kuukausina ilmoituksia yllättävistä tilanteista, joissa ajoneuvojen järjestelmät ovat toimineet odottamattomasti – esimerkiksi auto on alkanut yllättäen hidastaa nopeutta kesken ajon.
Pohjoismaiden suurimman rengas- ja autohuoltoketjun Vianorin tuoreet tiedot paljastavat, että joka seitsemännellä rengashotellin asiakkaalla on kesärenkaat, jotka eivät täytä turvallisuusstandardeja, ja joita suositellaan vaihdettavaksi. Mittaus kattaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa noin 80 000 henkilöautoa, joiden renkaita varastoidaan Vianorin rengashotelleissa.
Lappiin ennustetaan tälle vuodelle vaikeaa kelirikkoa. Kelirikon vaikeusasteessa on paikallista vaihtelua. Kelirikosta varoitetaan tiestöllä muu vaara- liikennemerkillä ja ”Kelirikko”-lisäkilvellä. Kelirikon aikana sorateille ja alemman luokan päällystetyille teille voidaan asettaa painorajoituksia. Kelirikkoteillä liikkuessa ajonopeus tulee sovittaa keliolosuhteisiin ja noudattaa erityistä varovaisuutta.
Autoklinikan kyselytutkimuksen mukaan lähes kolmannes suomalaisista on joskus saanut vaurion autoonsa huonokuntoisen tien vuoksi. Vastaajamääriin suhteutettuna yleisimpiä teiden aiheuttamat vauriot ovat Pohjois-Suomessa. Korjaamoilla on nähtävissä, että tuulilasisesonki on alkamassa tänä vuonna varhain.
Helsingissä pohditaan polttomoottoriautojen käytön kieltämistä kantakaupungin alueella kaupungin itselleen asettaman hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi. Suunnitelmissa on samaa kaupunkilaisten ja vierailijoiden liikkumisen haittaamishenkeä kuin Esplanadin epäonnistuneessa kaistojenpoistokokeilussa.
EU:n liikkuvuuspaketin mukaisesti raskaan kaluston pitää kansainvälisessä liikenteessä vuoden 2025 aikana siirtyä uusien 2. sukupolven älypiirtureiden (Smart 2, 1Cv2) käyttöön. Uusissa raskaan kaluston ajoneuvoissa kyseistä piirturityyppiä on ollut elokuusta 2023 lähtien, mutta sitä vanhempiin ajoneuvoihin uusi piirturi joudutaan vaihtamaan viimeistään vuoden 2025 aikana.
Suomen rautateiden turvallisuustilanne pysyi hyvänä myös vuonna 2023. Matkustajaturvallisuus säilyi erinomaisella tasolla ja tasoristeysonnettomuuksien määrä oli seurantahistorian alhaisin. Tasoristeysonnettomuuksista seurasi valitettavasti edellistä vuotta enemmän henkilövahinkoja. Tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi tehdään töitä koko rataverkon kattavasti. Tiedot käyvät ilmi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rautateiden turvallisuuden vuosikertomuksesta.
Koulutielle astelee 54 000 ensiluokkalaista ja kaikkiaan yli puoli miljoonaa peruskoululaista. Se tuo ison muutoksen liikenneympäristöön ja vaatii aikuisilta valppautta. Vastuu on jokaisella kuljettajalla. SKALin barometrikyselyn mukaan kuljetusyrittäjät toivovat, että kouluissa annettaisiin nykyistä enemmän liikennekasvatusta, ja lasten tietoisuutta raskaan liikenteen katvealueista lisättäisiin. Yrityksissä on myös halukkuutta tehdä liikennekasvatustyötä.
Entistä suurempi osa suomalaisia voisi harkita sähköautoa, selviää LähiTapiolan kyselystä. Kalliit akkuvahingot ovat herättäneet paljon huomiota, vaikka valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavanlaisiin polttomoottoriautoihin verrattuna.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on ottanut käyttöön tallentavan kameravalvonnan osana tieliikenteen teoriakokeiden valvontaa. Tallentavalla kameravalvonnalla tähdätään teoriakokeiden vilpin ehkäisemiseen. Tallentava kameravalvonta myös parantaa asiakkaiden oikeusturvaa tarjoten luotettavaa todistusaineistoa mahdollisissa väärinkäytöstilanteissa.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi