Suomen rautateiden turvallisuustilanne pysyi hyvänä myös vuonna 2023. Matkustajaturvallisuus säilyi erinomaisella tasolla ja tasoristeysonnettomuuksien määrä oli seurantahistorian alhaisin. Tasoristeysonnettomuuksista seurasi valitettavasti edellistä vuotta enemmän henkilövahinkoja. Tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi tehdään töitä koko rataverkon kattavasti. Tiedot käyvät ilmi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rautateiden turvallisuuden vuosikertomuksesta.
Koulutielle astelee 54 000 ensiluokkalaista ja kaikkiaan yli puoli miljoonaa peruskoululaista. Se tuo ison muutoksen liikenneympäristöön ja vaatii aikuisilta valppautta. Vastuu on jokaisella kuljettajalla. SKALin barometrikyselyn mukaan kuljetusyrittäjät toivovat, että kouluissa annettaisiin nykyistä enemmän liikennekasvatusta, ja lasten tietoisuutta raskaan liikenteen katvealueista lisättäisiin. Yrityksissä on myös halukkuutta tehdä liikennekasvatustyötä.
Entistä suurempi osa suomalaisia voisi harkita sähköautoa, selviää LähiTapiolan kyselystä. Kalliit akkuvahingot ovat herättäneet paljon huomiota, vaikka valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavanlaisiin polttomoottoriautoihin verrattuna.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on ottanut käyttöön tallentavan kameravalvonnan osana tieliikenteen teoriakokeiden valvontaa. Tallentavalla kameravalvonnalla tähdätään teoriakokeiden vilpin ehkäisemiseen. Tallentava kameravalvonta myös parantaa asiakkaiden oikeusturvaa tarjoten luotettavaa todistusaineistoa mahdollisissa väärinkäytöstilanteissa.
Nuorten ajokortin hankinnassa merkittäviä eroja eri maakunnissa. Helsingissä vain 25 % 18-vuotiaista hankkii ajokortin, kun taas Etelä-Pohjanmaalla vastaava luku ylittää 80 %. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uusin kyselytutkimus valottaa ajokortin hankinnan syitä, ajokilometrien kertymistä ja ajokieltokoulutuksen positiivisia vaikutuksia kuljettajien asenteisiin ja käyttäytymiseen.
Maanteiden tiemerkintätyöt on aloitettu pääosin kaikkialla Suomessa toukokuussa. Uusien tiemerkintöjen tekemiseen ja vanhojen tiemerkintöjen korjaamiseen käytetään vuosittain 20–30 miljoonaa euroa. Turvallisuussyistä päällystyskohteessa on alennettu nopeusrajoitus, kunnes tiemerkinnät ovat valmiit. Tienkäyttäjiltä toivotaan malttia ja varovaisuutta töiden ollessa käynnissä – näin varmistetaan sekä tienkäyttäjien että töitä tiellä tekevien turvallisuus.
Liikennevakuutuslakiin tuli kesäkuun alussa muutoksia, ja osa sähköisistä liikkumisvälineistä tulee nyt vakuuttaa. Liikennevakuutus ei kuitenkaan takaa sitä, että laitteen käyttö olisi sallittua tieliikenteessä. Jos sähköisen liikkumisvälineen rakenteellinen nopeus on yli 25 km/h tai teho yli 1kW, ei laitetta voi käyttää tieliikenteessä.
Onnettomuustietoinstituutin juuri julkaistussa teemaraportissa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita suistumisonnettomuuksia. Viiden vuoden aikana tapahtui 180 suistumisonnettomuutta, joissa menehtyi 198 henkilöä. Suistumisia aiheuttivat pääasiassa kuljettajien ajokunnon puutteet, eivät olosuhteet. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.
Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 24 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Istuimista peräti 15 sai kokonaisarvosanan hyvä ja seitsemän istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä. Kaksi istuinta hylättiin eikä niiden hankintaa ja käyttämistä voi suositella.
Perjantaista 17.toukokuuta alkaen Olympiaterminaalin taksikaista on varattu ainoastaan Sataman sopimustaksiyhtiöille Taksi Helsingille ja Lähitaksille. Järjestelyllä halutaan varmistaa laivamatkustajille laadukkaat, luotettavat ja turvalliset taksiliikenteen palvelut terminaalilta. Jatkossa sopimustaksikaistat laajenevat myös Hernesaaren risteilylaiturille palvelemaan kansainvälisiä risteilymatkailijoita.
Päällystystyöt ovat alkaneet jo Etelä- ja Lounais-Suomen alueilla ja käynnistyvät muuallakin Suomessa kevään edetessä sekä säiden salliessa. Tavoitteena on päällystää 4000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Vilkas päällystyskausi tuo mukanaan normaalia enemmän liikennehäiriöitä. Tienkäyttäjien tulee noudattaa työnaikaisia nopeusrajoituksia työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi.
LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan jopa neljä viidesosaa suomalaisista pitää sähköpotkulautoja melko tai hyvin vaarallisina. Sähköpotkulautojen liikennevakuuttaminen lakiuudistuksen mukaisesti parantaa teillä liikkujien turvaa, mutta niille tarvitaan myös promilleraja, linjaa LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.
Kolme neljäsosaa suomalaisista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä matkojen toimivuuteen ja turvallisuuteen yleisesti. Tyytyväisyys on säilynyt lähes ennallaan suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla, kun taas pienissä kunnissa tyytyväisyys on hieman heikentynyt. Tiedot selviävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimuksesta.
Autojen haitallisia lähipäästöjä vähennetään yleisimmin AdBlue-lisäainetta käyttävillä katalysaattoreilla tai pakokaasujen takaisinkierrätyksellä. Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kysyi jäseniltään autojen päästövähennyslaitteistojen toimintavarmuudesta käytännön olosuhteissa. Vastausten perusteella päästövähennyslaitteet toimivat huonosti Suomen talviolosuhteissa.
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti 3.4. alkaen. ELY-keskukset päättävät muutosten tarkemman ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan. Tielläliikkujien on otettava kevään mahdollisesti vaihtelevat olosuhteet huomioon niin ajamisessa kuin rengasvalinnassakin.
Tuulilasin eheys ja puhtaus on tärkeää liikenneturvallisuuden kannalta erityisesti näin keväällä, kun aurinko paistaa matalalta ja aiheuttaa tuulilasiin häikäisyä ja heijastuksia. Pääsiäisenä voit tarkistuttaa autosi tuulilasin kunnon ilmaiseksi Hämeenlinnassa, Lappeenrannassa, Lohjalla, Oulussa, Raisiossa ja Tampereella.
Uusien ajokorttien ulkoasu uudistuu 1.4.2024. Vaikka kortin kokoa ja sen tunnistettavaa vaaleanpunaista pääväriä ei muuteta, uudistus tuo mukanaan useita merkittäviä turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. Tärkeä huomio on, että tämä uudistus ei vaikuta ajokortin hankintaan tai nykyisten ajokorttien kelpoisuuteen.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi