Vuosaaren sataman ensimmäinen maasähköliitäntä on otettu käyttöön. Järjestelmää käyttävät Helsingin ja Travemünden välisessä rahti- ja matkustajaliikenteessä Finnlinesin alukset M/S Finnmaid, Finnstar ja Finnlady. Maasähköllä tarkoitetaan järjestelmää, joka tuottaa satamassa olevalle alukselle maissa tuotettua sähköä.
Perjantaista 17.toukokuuta alkaen Olympiaterminaalin taksikaista on varattu ainoastaan Sataman sopimustaksiyhtiöille Taksi Helsingille ja Lähitaksille. Järjestelyllä halutaan varmistaa laivamatkustajille laadukkaat, luotettavat ja turvalliset taksiliikenteen palvelut terminaalilta. Jatkossa sopimustaksikaistat laajenevat myös Hernesaaren risteilylaiturille palvelemaan kansainvälisiä risteilymatkailijoita.
Päättynyt vuosi oli Suomen satamien rahtiliikenteessä vaatimaton. Useassa satamassa liikennemäärät laskivat kaksinumeroisin prosentein ja valtakunnallisestikin vuosi päättyi ulkomaan rahdin osalta noin 8 prosentin laskuun verrattuna vuoden 2022 rahtimääriin. Viennin määrä laski liki 10 prosenttia ja tuonti vajaan 6 prosentin verran aiempaan vuoteen verrattuna.
Oulun Oritkarin kolmioraidehanke valmistui aikataulussaan ja hieman budjettinsa alittaen. Uusi kolmioraide nopeuttaa yhteyksiä kehittyvään Oritkarin satamaan, tehostaa alueen tavaraliikennettä sekä parantaa ratapihan toiminnallisuutta ja turvallisuutta. Lisäksi Limingantien liikenne sujuvoituu. Uusi kolmioraide otetaan käyttöön syksyllä 2024.
Merituulivoima edustaa uutta vaihetta uusiutuvan energian tuotannossa 2030-luvulle. Merituulivoimaloiden rakentaminen on logistisesti massiivinen, tulevaisuuden projekti, ja Pohjanmaan Liitto selvittää nyt, miten alueen satamat voisivat yhdessä tarjota tuulivoiman rakentajille parhaan palveluratkaisun.
Työt ovat käynnistyneet talvitauon jälkeen sekä Ajoksen meriväylällä että Kemin satamassa. Uusi, syvempi väylä on tarkoitus ottaa käyttöön loppuvuodesta 2023. Nykyinen 10 metriä syvä meriväylä syvennetään hankkeessa 12 metriin. Syvennetyn väylän tavoitteena on palvella paremmin metsä- ja kaivosteollisuuden kuljetuksia.
Raasepori on kehittänyt uusia miehittämättömiä palveluasemia kolmeen eri satamaan. Asemat ovat osa EU:n Central Baltic Interreg -hanketta nimeltä Arc Gate, joka toteutetaan yhdessä Tukholman alueen, Paraisten ja Kemiönsaaren kanssa. Hankkeen tavoitteena on ollut kehittää uusia konsepteja ja infrastruktuuria, jotka tukevat yritysten toimintaa satamissa sekä kehittävät eri kohderyhmien palvelua.
Bothra Shipping Services Pvt Ltd eli Bothra Shipping on tilannut Konecranesilta kolme täyssähköistä kuudennen sukupolven siirrettävää Gottwald-satamanosturia. Nosturit tulevat satamaoperaattorin irtotavaraterminaaleihin Kakinadan satamassa, joka sijaitsee Intian itärannikolla. Tilaus kirjattiin vuoden 2022 syyskuussa, ja ekotehokkaat nosturit toimitetaan vuoden 2023 jälkipuoliskolla.
Pidä Saaristo Siistinä ry:n Saimaan retkisatamien huoltotyö on päättynyt tältä kaudelta. Saimaan veneilykesä oli tänä vuonna odotettua hiljaisempi, mutta näyttäytyi huollon kannalta tavanomaiselta. Huoltokäyntejä retkisatamien Roope-palvelupisteisiin tehtiin huoltoalus M/S Roope-Saimaan kauden aikana 304 kappaletta.
Tarros-konserniin kuuluva Terminal del Golfo eli TDG on tilannut Konecranesilta ekotehokkaan kuudennen sukupolven siirrettävän Gottwald-satamanosturin Italian luoteisosassa sijaitsevaan La Spezian terminaaliinsa. Nosturi edustaa uusinta siirrettävien satamanosturien tekniikkaa. Siihen tulee ulkoinen virtalähde, joka pienentää käyttökustannuksia sekä vähentää meluhaittoja ja pakokaasuja. Tilaus kirjattiin vuoden 2022 heinäkuussa, ja nosturi toimitetaan vuoden 2023 alkupuoliskolla.
Suomen satamilla on kasvava rooli talouden vihreässä siirtymässä. Satamien investointisuunnitelmissa toimet, joilla vauhditetaan kuljetusmuotojen päästövähenemää, ovat etenemässä. Satamien osalta kyse on monista toimista, muun muassa investoinneista maasähkölaitteisiin, jotta alukset voivat kytkeytyä maasähköön satamassa ollessaan.
Yhdysvaltain Georgian osavaltion satamaviranomainen (Georgia Port Authority, GPA) on tilannut Konecranesilta 12 RTG-nosturia Georgiassa sijaitsevaan Savannahin satamaan. Kun uudet nosturit on otettu käyttöön, Savannahin satamassa on yhteensä 234 Konecranesin RTG-nosturia. Tilaus kirjattiin vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä, ja uudet nosturit toimitetaan vuoden 2024 loppuun mennessä.
LNG-terminaalialus sijoitetaan Fortumin Inkoon syvävesisatamaan. Satamassa on käyttövalmis satamalaituri, joka täydennetään aluksen vaatimilla uusilla satamarakenteilla. Nykyinen aikataulu sisältää vielä epävarmuuksia ja Gasgrid tulee tiedottamaan jatkossa hankkeen etenemisestä kuukausittain tai mikäli merkittäviä muutoksia tapahtuu.
Bettolo S.r.l. on tilannut uuden automaatiojärjestelmän, portaalien törmäyksenestojärjestelmän, uuden dieselmoottorin ja digitaalisen muutoksen kolmeen Konecranes Noell RTG:hen konttiterminaaliinsa Genovan satamassa Pohjois-Italiassa. Tilaus on varattu kesäkuussa 2022 ja laitteet sekä niihin liittyvät ohjelmistot toimitetaan ja asennetaan maalis-toukokuun 2023 välisenä aikana.
Pietarsaaren satamassa lastattiin kesäkuun puolivälissä ensimmäinen sellulasti Lady Marie Christine -laivaan, joka yhtenä UPM:n merikuljetusten uusista aluksista käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG) tai laivapolttoainetta. Sellulasti puretaan Puolan Stettinissä ja Hollannin Flushingissa, joista havu- ja koivusellupaalit jatkavat matkaa asiakkaille Euroopan eri maihin.
Raahen satamalla on vahva asema niin yleis- kuin projektikuljetuksissa. Projektikuljetusten osuutta kasvattavat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan tuulivoimalahankkeisiin liittyvät komponentti- ja tavarakuljetukset. Niiden käsittelyssä tarvitaan usein erikoiskalustoa ja erityisosaamista, mutta myös oikeankokoista sataman ja tieverkoston mitoitusta.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi