Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Konecranes päivittää kolme Genoan sataman konttiterminaalin portaalinosturia

Bettolo S.r.l. on tilannut uuden automaatiojärjestelmän, portaalien törmäyksenestojärjestelmän, uuden dieselmoottorin ja digitaalisen muutoksen kolmeen Konecranes Noell RTG:hen konttiterminaaliinsa Genovan satamassa Pohjois-Italiassa. Tilaus on varattu kesäkuussa 2022 ja laitteet sekä niihin liittyvät ohjelmistot toimitetaan ja asennetaan maalis-toukokuun 2023 välisenä aikana.

Bettolo on osa TiL Groupia, joka on suuri maailmanlaajuinen konttiterminaalioperaattori. Genovan satama on Italian suurin merisatama, jossa on nykyaikaisia kontti- ja matkustajaterminaaleja, telakoita, venesatamia ja multimodaalisia liikenneyhteyksiä Italian kaupunkeihin ja muihin Euroopan maihin. Osana laitosalueen päivitysohjelmaa Bettolo etsi keinoja parantaa nykyisten RTG-nostureidensa turvallisuutta ja suorituskykyä uusimmalla saatavilla olevalla tekniikalla.

”Konecranesin laitteet on aina rakennettu tukemaan turvallisuutta, ergonomiaa ja tehokkuutta. Nämä jälkiasennukset vievät RTG-nosturit seuraavalle tasolle uudella tekniikalla, jota ei ollut vielä olemassa kun niitä valmistettiin. Tämä pienentää turvallisuusriskejä entisestään ja parantaa samalla kuljettajan mukavuutta ja lisää tuottavuutta. Modulaarisen nosturirakenteemme ansiosta uudet lisävarusteet on helppo asentaa”, sanoo Daliso Torri, Konecranes Port Solutionsin Italian satamapalveluiden operatiivinen johtaja.

Bettolon terminaalin kolmeen Konecranesin RTG-nosturiin tehdään neljä merkittävää päivitystä jälkiasennuksena. Ensimmäisessä lisätään automaatiojärjestelmä, jossa on uusi käyttölaite ja uusi ohjelmoitava logiikkaohjain (PLC), uusin nosturin ohjausohjelmisto sekä nosturin hallintajärjestelmä (CMS) reaaliaikaisia käyttö- ja diagnostiikkatietoja varten. Toinen, Gantry Collision Prevention, auttaa välttämään nosturin ja nosturin ja esteen välisiä törmäyksiä käyttämällä laserantureita, jotka pysäyttävät nosturin jos ne havaitsevat esteen ennalta ohjelmoitujen turva-alueiden sisällä.

Kolmannessa jälkiasennuksessa dieselmoottori korvataan uudella, tehokkaammalla moottorilla, joka parantaa suorituskykyä ja vähentää merkittävästi päästöjä. Neljännessä jälkiasennuksessa kolme RTG-nosturia liitetään Bettolon terminaalin käyttöjärjestelmään (TOS), mikä merkitsee telakan kontinkäsittelyn täydellistä digitaalista muutosta. Kolme nosturia päivitetään yksi kerrallaan. Näin varmistetaan, että konttivarasto on aina toiminnassa ja minimoidaan seisokit.

Daliso Torri jatkaa: ”TiL, Bettolon operaattorit, ja Konecranes ovat tehneet yhteistyötä lähes 20 vuotta. Viimeisten kahden vuoden aikana olemme antaneet 24/7-apua, kun he ovat modernisoineet koko liikkuvien satamanostureiden, kurottajapinoajien ja RTG:iden laivastonsa. Tämä tilaus on selkeä osoitus heidän luottamuksestaan ja arvostuksestaan sitoutumisellemme heitä kohtaan ja halukkuudestamme tehdä enemmän kuin on tarpeen. Olemme vakuuttuneita siitä, että heidän päivitetyt laitteistonsa tuovat heidän toimintoihinsa korkeaa suorituskykyä ja tuottavuutta vielä vuosien ajan.”

Vahva keskittyminen asiakkaisiin sekä sitoutuminen liiketoiminnan kasvuun ja jatkuvaan parantamiseen tekevät Konecranesista nostoalan johtavan yrityksen. Tätä tukevat investoinnit digitalisaatioon ja teknologiaan sekä työmme materiaalivirtojen tehostamiseksi ratkaisuilla, jotka vähentävät talouden hiilidioksidipäästöjä ja edistävät kiertokulkuisuutta ja turvallisuutta.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi