Viking Linen Helsinki–Tukholma-linja käynnistyi keskellä öljykriisiä mutta sai silti lentävän lähdön. Nyt jo 45 miljoonaa matkustajaa palvellut linja on ollut mukana luomassa Suomeen ensin loma- ja sitten elämysteollisuutta. ”Helsingin turismille, elinvoimaisuudelle ja houkuttelevuudelle pääkaupunkien keskustat yhdistävä merireitti on erittäin merkittävä”, pormestari Juhana Vartiainen sanoo.
Moni nauttii keskikesän juhlasta vesillä tai veden äärellä. Oikealla turvallisuusasenteella, pelastusliivien käytöllä ja selvällä päällä juhlinta voi sujua turvallisesti ja onnettomuuksia ja läheltä piti -tilanteita välttää, muistuttavat Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) ja Suomen Meripelastusseura.
Tallink Silja Line avaa Turkuun täysin uudenlaisen ja uniikin päivä Tukholmassa -risteilytuotteen, joka toteutetaan joka maanantai 16.9.2024 alkaen kesään 2025 asti. Jatkossa Turusta pääsee kerran viikossa risteilylle, jossa laivalla vietetään kaksi yötä ja Tukholmassa on aikaa koko päivä klo 9.30-19.00 välisenä aikana. Vastaavaa tuotetta ei ole ollut aiemmin säännöllisesti saatavilla Turusta.
Reilusti yli puolen miljoonan suomalaisen laivamatkustajan odotetaan suuntaavan ensi kesänä lomanviettoon Viroon. Viking Line vastaa kysyntään tuplaamalla Viron-reittinsä kapasiteetin ennätyspitkäksi ajaksi Viking Cinderellan ja Viking Gabriellan lisälähtöjen voimin. Erityisesti automatkustajien kannattaa varata matkansa hyvissä ajoin sujuvan lomallelähdön varmistamiseksi.
Eckerö Line julkisti tänään tietoja taloudellisesta kehityksestään vuonna 2023. Yhtiön liikevaihto oli 140 miljoonaa euroa, ja se kasvoi 16 % vuodesta 2022. Vuosi oli onnistunut myös muilla mittareilla. Eckerö Linen matkustajamäärä ylitti edellisvuonna ensimmäistä kertaa kahden miljoonan matkustajan rajapyykin.
Laivue 2020 -hankkeen ensimmäisen monitoimikorvetin kölinlaskua juhlistettiin 11.4.2024 Rauman telakalla. Tänä vuonna kymmenen vuotta täyttävä ja täysin suomalaisessa omistuksessa oleva Rauma Marine Constructions (RMC) rakentaa Merivoimille tulevina vuosina yhteensä neljä Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia.
Väylävirasto on laatinut uuden väyläverkon investointiohjelman vuosille 2025–2032. Vuosittain päivitettävä investointiohjelma on Väyläviraston asiantuntijatietoon perustuva näkemys uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Päätökset hankkeiden toteuttamisesta tekee eduskunta.
Tallink Silja Line siirtää yhtiön Victoria I -laivan väliaikaisesti Tallinna-Tukholma-reitille 31.5.-31.8.2024 väliseksi ajaksi. Victoria I liikennöi näin rinnakkain reitin toisen aluksen Baltic Queenin kanssa, lisäten lähtojä Tallinnan ja Tukholman välillä kesän vilkkaimpien matkailukuukausien aikana.
Eckerö Linen m/s Finlandia on uudistumassa telakalla 8.2.2024 saakka. Siellä sille tehdään mittavia rakenteellisia uudistustöitä polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. M/s Finlandia palaa liikenteeseen 8.2. klo 15.15, jolloin se suuntaa Helsingistä Tallinnaan. Rahtia kuljettava aluksemme m/s Finbo Cargo liikennöi normaalisti m/s Finlandian telakoinnin aikana.
Vuosi 2023 oli Eckerö Linelle hyvin onnistunut. Yhtiö ylitti ensimmäistä kertaa yli kahden miljoonan matkustajan rajapyykin. Myös Eckerö Linen rahtiliiketoiminta kasvoi vahvasti, samoin kuin Eckerö Linen rahdin markkinaosuus Helsinki-Tallinnan välisestä rahdin kokonaismarkkinasta. Rahtiliiketoiminnan positiivista kehitystä siivitti muun muassa M/s Finbo Cargon uudistuneet aikataulut.
Turun ammattikorkeakoulussa on käynnistetty Meriteollisuusverkoston toimitusvarmuuden tukemiseen liittyvä hanke. TOIVAR-hankkeen tavoitteena on turvata Varsinais-Suomen meriklusterin kilpailukykyä edistämällä alueella toimivien meriteollisuusyritysten kykyä hallita häiriötilanteita ja lisätä resilienssiä.
Tammikuun 2024 alusta alkaen Finnlines yhdistää Biskajan-liikenteessään Bilbaon, Vigon ja Zeebruggen satamat kahdesti viikossa. Palvelu toteutetaan uusilla Eco-sarjan aluksilla, jotka tarjoavat valtavan lastikapasiteetin monenlaiselle rahdille ja joissa on innovatiivista energiaa säästävää teknologiaa.
Finnlinesin toinen kahdesta Superstar-luokan rahti-matkustaja-aluksesta (ropax) luovutettiin China Merchants Jinlingin Weihain telakalla Kiinassa 12.12.2023. Alus tulee liikennöimään Finnlinesin Suomen ja Ruotsin väliselle Naantali–Långnäs–Kapellskär‑linjalle. Aikataulun mukaan liikennöinti alkaa helmikuussa 2024.
Teknologiayhtiö Wärtsilä lisää tuotevalikoimaansa neljä uutta metanolimoottoria ja laajentaa näin metanolimoottoritarjoomansa markkinoiden kattavimmaksi. Viime vuonna lanseeratun Wärtsilä 32 -metanolimoottorin lisäksi valikoimaa täydentävät nyt Wärtsilä 20, Wärtsilä 31, Wärtsilä 46F ja Wärtsilä 46TS -moottorit, jotka voivat käyttää metanolia polttoaineenaan.
Finnlinesin matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä kahden ensimmäisen kuukauden aikana, kun uusi Superstar-luokan rahti-matkustaja-alus Finnsirius aloitti reitillä. Uuden laivan palvelukonsepti tarjoaa reitillä parannettuja palveluja niin rahtiasiakkaille kuin matkustajille.
Teknologiayhtiö Wärtsilä toimittaa uusinta simulaattoriteknologiaansa uuteen merenkulkualan koulutuskeskukseen Kotkassa. Tilauksen ovat tehneet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) ja Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä (Ekami). Tilaus kirjattiin Wärtsilän tilauskantaan marraskuussa 2023. Simulaattori asennetaan Xamkin uudelle kampukselle Kotkaan, jossa myös osa Ekamin merenkulun koulutuksesta järjestetään tulevaisuudessa.
International Seafarers’ Welfare and Assistance Network (ISWAN) seminaarissa nousi vahvasti esiin Merenkulkualan rekrytointikriisi, joka on pahentui COVID-19-pandemian aikana henkilöstön hakeutuessa töihin maihin. Alan veto- ja pitovoima ovat heikentyneet samalla, kun vihreä siirtymä merellä tarvitsee sitoutuneita huippuammattilaisia merenkulkuun. Syrjintä ja kiusaaminen ovat alalla globaali ongelma ja heikentävät työn houkuttelevuutta.
Wasaline aloitti sertifioidun biokaasun käytön perjantaina 13.10.2023. Biokaasun käyttäminen yhtenä päivänä viikossa johti rahtivarausten määrän kasvuun koko viikon 41 osalta. Kyseisellä viikolla rikottiin vuoden ennätys rahdin määrässä ja Wasaline solmi myös uusia asiakkuuksia. Kuljetettujen rahtiyksikköjen määrä kasvoi 33 prosentilla verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.
Teknologiayhtiö Wärtsilä on lanseerannut uuden, erittäin vähäpäästöisen version jo entuudestaan tehokkaasta Wärtsilä 31DF -moottorista. Kun polttoaineena on nesteytetty maakaasu (LNG), uuden version metaanipäästöt 50 %:n kuormituksella ovat jopa 56 % pienemmät ja typen oksidien (NOx) päästöt jopa 86 % pienemmät. Painotetulla keskiarvolla mitaten uusi teknologia vähentää metaanipäästöjä vielä 41 % standardin Wärtsilä 31DF -moottorin päästötasosta, joka on sellaisenaankin jo markkinoiden alhaisin.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi