Jakeluautojen pysäköinti uhkaa vaikeutua
Jos uuden tieliikennelain valmistelijoiden suunnitelmat toteutuvat, jakeluauton kuljettajien vapautta pysäköidä kuorman lastauksen ja purun ajaksi jalka- ja pyörätielle saatetaan rajata.
Teksti ja kuvat Sari Järvinen
[rivi korkeus=1]
Jakeluautojen pysäköinnissä jalkakäytäville ja pyöräteille on valtavasti ongelmia. Meille tulee siitä palautetta, jos ei viikoittain, niin ainakin kuukausittain. Nykyistä sallivaa pykälää on hankala tulkita, liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski sanoo. Pahimmillaan päiväkotilaisten ryhmä väistää jalkakäytävälle pysäköityä jakeluautoa ajoradan kautta.
– Ei sen pitäisi olla niin. Pääsäännön mukaan jokaisella tienkäyttäjäryhmällä on oma väylä, jota käytetään. Joissakin Euroopan maissa on tehty kompromisseja, esimerkiksi jalkakäytävälle pysäköinti on lastauksen ja purun ajalta sallittua, jos jättää puolitoista metriä tilaa jalkakäytävälle kulkeville.
[rivi korkeus=1]

Suomessa jalkakäytävä ja pyörätie on usein yhdistetty, joka on pysäköijälle lisähaaste. Kiisken mielestä esimerkiksi Tanskassa on onnistuttu hyvin, sillä pyörätiet on sijoitettu ajokaistan reunaan tai omiksi pyöräteiksi.
– Meillä on paikoin sekametelisoppa jalkakäytävillä ja pyöräteillä, Kiiski puuskahtaa.
Lisäksi on useita kaksisuuntaisia pyöräteitä, joille pysäköitäessä on otettava huomioon, että pyöräilijä voi tulla kummasta suunnasta tahansa. Ongelmasta voidaan tavallaan syyttää ruotsalaisia. Vuonna 1968 ruotsalaistutkijat nimittäin suosittelivat, että pyöräilijät siirretään pois ajoradalta, pois autoilijoiden tieltä.
– Silloin oli vähemmän liikennettä ja liikennesuunnitelmat tehtiin autoilijat edellä. Nyt maailma on jossain määrin erilainen. Pyöräilijät ja jalankulkijat haluavat pitää kiinni omasta tilastaan ja ovat erityisesti halunneet muutoksia tieliikennelakiin.
[rivi korkeus=1]
>>Lue koko juttu nettilehdestä!