Liikenneturva: Neljä viidestä tuomitsee rattisomettelun
Liikenneturva kysyi suomalaisilta kantaa erilaisiin liikennerikkomuksiin. Neljä viidestä piti kuljettajan ajonaikaista tekstaamista tai somettelua vakavana tai erittäin vakavana liikennerikkomuksena. Liikenneturva kampanjoi koulujen alkaessa kiinnittääkseen huomiota ajonaikaisen kännykänkäytön aiheuttamiin riskeihin.
Liikenneturvan toukokuussa 2017 toteutettu kysely* kertoo, että suomalaiset pitävät ajonaikaista kännykänkäyttöä vakavana rikkomuksena. Yli puolet (54 %) vastaajista piti ajonaikaista tekstaamista tai somettelua erittäin vakavana liikennerikkomuksena ja lähes kolmasosa (29 %) vakavana.
Suhtautuminen puhelimeen puhumiseen ilman hands free -laitetta oli ymmärtäväisempää. Hieman yli puolet vastaajista piti sitä vakavana tai erittäin vakavana rikkomuksena.
”Viestin kirjoittaminen tai lukeminen sekä somettelu tai tekstaaminen vievät katseen ja ajatukset pois liikenteestä useiden sekuntien ajaksi. Sinä aikana ehtii tapahtua vaikka mitä: suojatielle kävelee koululainen, viereistä kaistaa ajava pysähtyy antamaan tietä tai valot vaihtuvat punaisiksi. Jos kuljettaja keskittyy liikenteen sijasta kaivamaan kontaktin numeroa kännykän valikosta, ei hän ennätä reagoimaan yllättäviin tilanteisiin tai tekee korjausliikkeet aivan väärään suuntaan”, kuvailee Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen mahdollisten riskitilanteiden syntyä.
”Aivotutkijat puhuvat kognitiivisesta tarkkaamattomuudesta. Aivot valitsevat ykköstehtäväksi tekstarin tai somepäivityksen ilman, että kuljettaja sitä tiedostaa. Liikenteen seuraaminen jää siinä auttamatta kakkoseksi”, Heiskanen tuumii.
Jos ajoneuvo on pysähtyneenä liikennevaloihin, ei kännykän näpyttelyä koeta niin tuomittavana kuin liikkuvassa autossa. Hieman yli puolet (54 %) suomalaisista pitää tekstailua tai somettelua punaisissa liikennevaloissa vakavana tai erittäin vakavana rikkomuksena. Tällaisessakin tilanteessa on seurattava valojen vaihtumista ja sitä, että edessä oleva suojatie on varmasti tyhjä liikkeelle lähdettäessä.
”Vastauksista näkyy, että suomalaiset kyllä tiedostavat ajonaikaisen kännykänkäytön riskit ja sitä koskevat lakipykälät. Älypuhelin hallitsee arkeamme entistä kokonaisvaltaisemmin, joten sen houkutusta on vaikea sivuuttaa – edes liikenteessä”, Heiskanen pohtii.
Kun ajat, aja -kampanja haastaa radiokanavat mukaan
Elokuussa alkavat koulut ja monen uuden ekaluokkalaisen koulutaival. Etenkin taajamissa sekä koulujen ja suojateiden lähistöllä kuljettajan on erityisen tärkeää keskittyä liikenteeseen. Liikenneturva muistuttaa asiasta Kun ajat, aja -kampanjalla, jonka yhtenä osana Liikenneturva ja Radiomedia haastavat radioasemat ja -juontajat mukaan tekemään kouluteistä turvallisempia.
”Radioasemat pyytävät toistuvasti kuuntelijoitaan soittamaan ja viestimään osana ohjelmaa. Radiota kuunnellaan paljon autossa. Autoilijoiden kehottaminen jakamaan huomionsa ajotehtävän ja puhelimen käytön kanssa ei kuitenkaan varmasti ole tarkoituksena. Siksi kehitimme turvallisuustunnarin, jota soittamalla voi muistuttaa, että ajaessa ajetaan”, kuvailee Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen.
”Hyvin usein kuulee autoilijoiden pitävän itseään niinä parempina kuljettajina, joiden ajamiseen kännykän käyttö ei vaikuta. Ajamista vierestä seuraavat ovat kuitenkin todennäköisesti eri mieltä, sillä luurin näprääjä ei usein itse edes huomaa ajautuneensa vaaratilanteisiin. Koulujen alettua yhtälöön lisätään pienet lapset, joten toivon erityisesti kaikkien vanhempien miettivän omaa esimerkkiään liikenteessä – haluaisitko itse lapsesi samalle suojatielle somettavan autoilijan kanssa?” kysyy Heiskanen.
*Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi 1035 suomalaista, joista autoilijoita oli 79 %. Aineisto kerättiin toukokuussa 2017.
Tiesitkö?
Kännykän käyttö liikenteessä häiritsee koululaistakin. Tutkimuksissa on havaittu lasten huomioivan vähemmän liikennettä heidän käyttäessään puhelinta. He jättävät myös vähemmän turvamarginaalia tienylitystilanteessa, koska lähestyvän ajoneuvon nopeus ja etäisyys arvioidaan väärin. Simulaattoritutkimuksessa kännykkää käyttäneet joutuivat myös useammin onnettomuuksiin ja läheltä piti -tilanteisiin. (Lähde: Effect of cell phone distraction on pediatric pedestrian injury risk(link is external).)