Kamux: Käytetyn auton ostaja tietää edelleen täsmälleen, mikä auton hinta on
Uusien autojen uusi autovero hämmentää suomalaisia. Yksilökohtaisen hiilidioksipäästön mukaan laskettu autovero ja sen myötä lopullinen hinta voi olla kysymysmerkki aina auton toimitukseen asti. Tätä epäselvyyttä ei ole käytetyissä autoissa. Käytettyjen autojen hinnoittelu on edelleenkin selkeää: autokaupoilla ostaja saa tietää hinnan heti ja pääsee vertailemaan autoja.
‒ Uusia autoja koskeva veromuutos on aiheuttanut hämmennystä myös käytettyjen autojen kaupassa. Olemme saaneet asiakkailtamme paljon kyselyitä auton hinnan määräytymisestä ja sen jälleenmyyntiarvosta. Käytettyjen autojen kohdalla hinnoittelu on edelleen yhtä selvää ja läpinäkyvää kuin ennenkin. Asiakas saa heti hinnan tietoonsa ja voi helposti vertailla eri malleja, Kamuxin Suomen maajohtaja Tommi Iiskonmäki kertoo.
‒ Sama koskee myös liikkeissämme myynnissä olevia tuontiautoja, jotka on rekisteröity toisessa maassa ennen 1.9.2018, vaikka ne tuotaisiin maahan myöhemmin. Niihin on jo laskettu autoverojen osuus ja kaikki muut tuontiin liittyvät kulut, Iiskonmäki jatkaa.
Lisävarusteet tekevät autosta yksilön – ja lisäävät epätietoisuutta
Hämmennystä aiheuttaa muun muassa se, että WLTP-mittaustavalla lasketun uuden auton täsmällisen hinnan tietää vasta toimituksen yhteydessä, ei vielä vertailuvaiheessa tai tilausvaiheessakaan. Lisävarusteet tekevät uusista autoista yksilöitä, ja ne vaikuttavat myös kokonaispäästötasoon ja siten määräytyvään autoveroon ja lopulta hintaan.
Käytetyn auton ostaja voi olla rauhallisin mielin
‒ Käytetyn auton ostoa harkitsevan ei kuitenkaan kannata olla huolissaan. Autoveron uudistuminen koskee ainoastaan uusia autoja. Ennen syyskuun alkua tyyppihyväksytyt autot tullaan jatkossakin verottamaan aikaisemman NEDC-testin mukaisen verotaulukon mukaan, rauhoittelee Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.
‒ Toivottavasti uusien autojen veromuutokset eivät heikennä jatkossa autojen varustelutasoa, joka Suomessa on jo nyt Ruotsiin ja muuhun Eurooppaan verrattuna heikompi. Se ei tekísi hyvää autokannallamme. Monet lisävarusteet tuovat ajomukavuuden lisäksi myös turvallisuutta liikkumiseen, Iiskonmäki huomauttaa.