Vallankumouksellinen, uudistunut Actros on Hannoverin tähti
Täysin uudistunut Mercedes-Benz Actros on yksi Hannoverissa 20. syyskuuta käynnistyneen IAA-hyötyajoneuvonäyttelyn odotetuimmista tähdistä. Mercedes-Benz on näyttelyssä edustettuna koko laajalla hyötyajoneuvomallistollaan. Näyttelyhallissa 14/15 eli perinteisessä Daimler-hallissa on esillä 64 kuorma-, linja- ja pakettiautoa ja ulkoalueella seitsemän autoa lisää. Näyttelyvieraita palvelee noin 1000 Daimlerin eri alojen ammattilaista.
Uusi Actros: Active Drive Assist –ajoavustin ensi kertaa sarjatuotantomallissa
Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen Active Drive Assist –ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa.
Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu MirrorCam-kameraratkaisulla, joka on autossa nyt vakiovaruste. MirrorCam parantaa huomattavasti auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä aikaisempaa turvallisempaa. Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on asennettu A-pilareihin auton matkustamossa. Näyttöjen resoluutio on 720 x 1920 pikseliä. Toinen Actrosin turvallisuusvaruste on Sidequard Assist –avustin, joka valvoo ajoneuvon katvealueita ja kylkiä ja varoittaa kuljettajaa tarvittaessa esimerkiksi jalankulkijoista ja pyöräilijöistä.
Uusi Actros kuluttaa moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. Aerodynamiikkaa parantavat taustapeilit korvaava MirrorCam-kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet. Ennakoiva PPC-vakionopeussäädin (Predictive Powertrain Control) tunnistaa nyt myös risteykset ja liikenneympyrät ja tukee kuljettajan ajotavan optimoinnissa. Polttoaineen säästöä edistävät myös Powershift3-automaattivaihteiston uusi Economy+ -vaihteisto-ohjelma sekä taka-akselin uusi välityssuhde 2.412 (ennen 2.533). Se on vakiovaruste kaikissa OM 471 –dieselmoottorisissa Actroseissa.
Actrosissa esitellään uuden sukupolven hätäjarruavustin Active Brake Assist 5 (ABA 5), joka nyt reagoi myös jalankulkijoihin. Järjestelmä toimii tilanteissa, joissa ihminen ylittää kadun auton edessä, kävelee autoa kohti tai liikkuu auton käyttämällä kaistalla. Ääritilanteissa järjestelmä jarruttaa autoa maksimiteholla täyteen pysähtymiseen saakka. Toiminta perustuu samaan tutka- ja kamerajärjestelmään kuin Active Drive Assist –avustin. ABA 5 seuraa tilaa ajoneuvon edessä entistä tarkemmin ja kykenee reagoimaan autoa lähestyviin jalankulkijoihin nopeasti ja tehokkaasti.
”ABA 5 on ainoa markkinoilla oleva turvallisuusjärjestelmä, joka kykenee reagoimaan ihmisiin täysjarrutuksella ja pysäyttämällä ajoneuvon. Näin se lisää erityisesti kaikkein haavoittuvimpien tienkäyttäjien turvallisuutta”, Mercedes-Benz Truckin kehitysjohtaja, Prof. Uwe Baake huomauttaa.
Actrosin päivitetty Multimedia Cockpit –ohjaamo tarjoaa kuljettajalle ennennäkemätöntä käyttömukavuutta ja –helppoutta. Vakiovarusteena on kaksi interaktiivista näyttöä, jotka ovat kuljettajan keskeiset ajoneuvon tiedonhallinnan ja toimintojen välineet. Älypuhelimet puolestaan voidaan integroida Actrosiin Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Truck Data Centre yhdistää kuorma-auton pysyvästi tarvittaviin pilvipalveluihin ja tarjoaa perustan ajoneuvon, kuljettajan ja kuljetusten järjestelijän keskinäiselle kommunikaatiolle. Reaaliaikaiset Fleetboard– ja Mercedes-Benz Uptime –palvelut ja sovellukset tuovat lisäarvoa kuljetusliikkeille. Uptime kykenee jatkossa seuraamaan myös joitakin auton perävaunun toimintoja.
Mercedes-Benzin kuorma-autojen uuden lippulaivan ensiesittelyä juhlistetaan Edition 1 –mallisarjalla, jota valmistetaan ainoastaan 400 kappaletta. Näyttelyssä esitellään myös uudistunut Mercedes-Benz Arocs, johon niin ikään jatkossa ovat lisävarusteina tarjolla esimerkiksi MirrorCam, ABA 5 –jarruavustin, Multimedia Cockpit sekä PPC-vakionopeussäädin.
Raskaan kaluston sähköistys: eActrosin asiakastestit täydessä käynnissä
Sähkökäyttöisten eActros-kuorma-autojen käyttö- ja asiakastestit jatkuvat Euroopassa vuoteen 2020 saakka. Testejä ajetaan 18- ja 25-tonnia painavilla 2- ja 3-akselisilla eActroseilla olosuhteissa, joissa normaalisti operoidaan dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla. Täyssähkökuorma-auton
sarjavalmistuksen on määrä alkaa vuonna 2021.
eActrosin perustana on perinteinen dieselkäyttöinen Mercedes-Benz Actros. Autossa on kaksi sähkömoottoria, jotka on sijoitettu lähelle taka-akselin napoja. Kumpikin moottoreista kehittää 126 kW (170 hv) tehon ja 485 Nm huippuväännön, joka välityssuhteiden ansiosta merkitsee 11 000 Nm vääntövoimaa/moottori. eActrosin toimintamatka on noin 200 kilometriä. Kahden litiumioniakun kapasiteetti on 240 kWh. Akkujen lataus kestää 3–11 tuntia.
IAA-näyttelyssä nähdään myös muita ympäristöystävällisiä erikoismalleja kuten maa- ja biokaasukäyttöinen Actros NGT, täyssähköinen FUSO eCanter sekä raskaan sarjan sähkökäyttöinen E-FUSO Vision One –konseptiauto 300 kWh:n akulla ja 350 kilometrin toimintamatkalla. Actros NGT:n kantama puolestaan on jopa 250 kilometriä. Neljään teräs- ja komposiittitankkiin mahtuu kuhunkin 145 litraa kaasua, ja lisävarusteena autoon saa 4 x 100 litran lisäsäiliöt.