EQC: sähköautojen Mercedes-Benz
Saumattoman ja selkeän muotoilunsa sekä värikohokohtiensa myötä se on avantgardistisen sähköautoilmeen pioneeri, joka edustaa edistyksellisen luksuksen design-ilmaisua. Mukavuuden ja laadun suhteen EQC on ”sähköautojen Mercedes-Benz” ja se vakuuttaa erityisesti ominaisuuksiensa kokonaisuuden ansiosta.
Näitä seuraa dynaaminen suorituskyky, joka on etu- ja taka-akseleille sijoitettujen kahden sähkömoottorin ansiota, yhteisteholtaan 300 kW (408 hv). EQ tarjoaa myös runsaat Mercedes me -palvelut ja tekee sähköisestä liikkumisesta erittäin miellyttävää. Samalla omaa liikkumista voi tarkkailla kätevästi joka päivä. EQC symboloi lisäksi uuden aikakauden alkamista Daimlerilla.
Uuden tuoteperheen alku
EQ on Mercedes-Benzin uusi tuote- ja teknologiamerkki, ja Mercedes-Benz EQC on ensimmäinen EQ-malliston auto. Mallisto laajenee nopeasti, sillä vuoteen 2022 mennessä Mercedes-Benz tuo markkinoille eri segmentteihin yhteensä 10 uutta mallia kattamaan kuluttajien tarpeet keskikokoluokan sähköautosta aina edustusluokan täyssähköautoon saakka.
Voimalinja: dynaaminen suorituskyky kohtaa taloudellisuuden
EQC on ensimmäinen EQ-malliston täyssähköinen auto, jonka Mercedes-Benz lanseeraa uuden tuoteperheen alle. Siinä on täysin uusi voimansiirtojärjestelmä, jossa on kompaktit sähköiset voimalinjat kummallakin akselilla. Ne antavat EQC:lle nelivetoisen auton ajo-ominaisuudet.
Energiankulutuksen vähentämiseksi ja toisaalta dynaamisuuden parantamiseksi akseleiden sähköiset voimalinjat ovat erilaiset: etuakselin sähkömoottori on optimoitu mahdollisimman taloudelliseksi alhaisella ja keskikovalla kuormituksella ajettaessa, kun taas taka-akselin sähkömoottori määrittää sen, miten dynaaminen auton ajettavuus suuremmalla kuormituksella on. Yhdessä nämä sähkömoottorit tuottavat 300 kW:n tehon ja 760 Nm:n maksimiväännön.
Matkustamon esimerkillisen matala äänitaso on varmistettu lukuisilla toimenpiteillä. EQC:ssa akkuyksiköt on eristetty kumisovitteilla paikoista, joissa akkupaketit koskettavat kotelojaan ja joissa kotelot edelleen kiinnittyvät auton runkoon. Tehokasta eristystä täydentävät monet äänenvaimennustoimenpiteet. Lopputulosta kelpaa kuunnella: EQC:n sisätila on äärimmäisen hiljainen.
Auto saa energiansa litiumioniakulta, jonka hyödynnettävissä oleva energiasisältö on 80 kWh (NEDC/WLTP). Sähköautojen energiankulutus ja toimintamatka riippuu hyvin paljon ajotavasta. EQC tukee kuljettajaa viiden ajo-ohjelman avulla, joista jokainen on eri luonteinen: Comfort, Eco, Max Range, Sport ja yksilöllisesti sovitettavissa oleva ajo-ohjelma. Taloudellisuutta painottavissa ajo-ohjelmissa tuntopalautteen antava kaasupoljin on tärkeässä asemassa, sillä se antaa kuljettajalle vinkkejä energian säästämiseen. Kuljettaja pystyy myös vaikuttamaan energian talteenoton tasoon ohjauspyörän takana sijaitsevien vaihdesiivekkeiden avulla.
ECO-avustinjärjestelmä antaa kuljettajalle mittavaa tukea ennakoivaan ajoon: järjestelmä kehottaa kuljettajaa hellittämään jalkaa kaasupolkimelta aina, kun se on sopivaa, vaikkapa kun auto lähestyy alempaa nopeusrajoitusaluetta. Lisäksi järjestelmä sisältää rullaustoiminnon sekä erityisen mahdollisuuden säädellä energian talteenottoa. Järjestelmä käyttää hyväkseen navigointitietoja, liikennemerkkien tunnistusta ja älykkäiltä turvallisuusavustinjärjestelmiltä (tutka ja stereokamera) saatuja verkotettuja tietoja.
Tekniset tiedot
CO2-päästöt | 0 g/km |
Energiankulutus (WLTP) | 22,3 – 25,0 kWh/100 km |
Toimintamatka (WLTP) | 374 – 417 km, varusteista riippuen |
Voimansiirto | 2 asynkronimoottoria, neliveto |
Teho | 300 kW (408 hv) |
Teho/painosuhde | 6,12 hv / kg |
Vääntö | 760 Nm |
Huippunopeus | 180 km/h (rajoitettu) |
Kiihtyvyys 0-100 km/h | 5,1 s |
Akku | Litiumioni |
Akkukapasiteetti (NEDC/WLTP) | 80 kWh |
Akun paino | 652 kg |
Auton pituus/leveys (peilien kanssa)/korkeus | 4761/1884 (2096)/1624 mm |
Raideleveys (edessä/takana) | 1625/1615 mm |
Akseliväli | 2873 mm |
Tavaratilan tilavuus | 500 l, toinen istuinrivi kaadettuna 1460 litraa |
Omapaino/suurin sallittu kokonaispaino/kantavuus | 2495 / 445 kg |
Perävaunupaino maks./12 %) | 1800 kg |
Lataus: joustavaa ja nopeaa
EQC:ssa on vakiovarusteena vesijäähdytteinen OBC-latauslaite, jonka kapasiteetti on 7,4 kW. Näin ollen se soveltuu lataamiseen vaihtovirralla kotitalouspistorasioista tai julkisilta latausasemilta.
Lataaminen Mercedes-Benz Wallbox -kotilatausasemasta on jopa neljä kertaa nopeampaa kuin lataaminen kotitalouspistorasiasta. Kaikkein nopeimmin lataaminen hoituu silti tasavirralla ladattaessa – joka on EQC:ssa vakiovarusteinen latausmahdollisuus – esimerkiksi CCS-latausliittimen (Eurooppa Yhdysvallat) sekä CHAdeMO-latausliittimen (Japani) tai GB/T-latausliittimen (Kiina) avulla. Varaustilasta (SoC; status of charge) riippuen EQC voidaan ladata jopa 110 kW:n teholla soveltuvasta latausasemasta. Noin 40 minuutissa akku voidaan ladata 10 – 80 prosenttiin varaustilasta.
MBUX-multimediajärjestelmän EQC-autolle ominaiset toiminnat
EQC:ssa on innovatiivinen multimediajärjestelmä MBUX – Mercedes-Benz User Experience – jossa on lukuisia EQ-autolle ominaisia toimintoja kuten toimintamatkan, varaustilan ja energiavirtauksen näytöt. MBUX:n avulla voidaan ohjata esimerkiksi EQ-optimoitua navigointia, ajo-ohjelmia, latausvirtaa ja liikkeellelähtöaikoja sekä muuttaa näiden asetuksia.
Älykkäät palvelut: rentoutunutta matkantekoa lähtöhetkestä määränpäähän saakka
EQ ja kattavat Mercedes me -palvelut yhdessä luovat mainiot edellytykset nykypäivän ja myös tulevaisuuden sähköautoiluun. Tärkeimmät uudet palvelut ja toiminnot, joiden on suunniteltu olevan tarjolla EQC:n ensiesittelyhetkellä, ovat:
Esi-ilmastointi:Se varmistaa, että auton sisätila on valmiiksi halutun lämpöinen liikkeelle lähdettäessä. Automatiikan voi ohjelmoida suoraan MBUX-käyttöjärjestelmällä tai Mercedes me -sovelluksen avulla mobiililaitteella. Tämä on edistyksellinen järjestelmä, jossa lämpöpumppu ja sähkötoimiset lämmitystehostimet lämmittävät tai jäähdyttävät sisätilan haluttuun lämpötilaan jo valmiiksi.
EQ-optimoitu navigointi perustaa laskelmansa aina nopeimpaan reittiin ottamalla huomioon kulloinkin lyhyimmän latausajan. Reittisuunnittelu reagoi dynaamisesti muutoksiin ja se voidaan laatia joko autossa tai auton ulkopuolella (vaikkapa Mercedes me -sovelluksella).
Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus: EQC-ominainen turvallisuuskonsepti
EQC on varustettu tuoreimman sukupolven Mercedes-Benz-ajoavustinjärjestelmillä. Vakiovarusteita ovat aktiivinen hätäjarrutusassistentti, liikennemerkkiavustin, aktiviinen kaistavahti ja pysäköintiavustin. Valinnaisen ajoavustinpaketin myötä EQC kykenee ajamaan tietyissä olosuhteissa autonomisesti rajoitetun ajan.
EQC täyttää luonnollisesti myös passiivisen turvallisuuden tiukimmat vaatimukset: mittavien törmäystestiohjelmien lisäksi Mercedes-Benz soveltaa myös muita, erityisen tiukkoja turvallisuusstandardeja akkuun ja kaikkiin sähkövirtaa sisältäviin komponentteihin. Nämä standardit ylittävät lain määräämät vaatimukset. EQC:n ajoneuvorakenne on suunniteltu sopimaan sähköisten komponenttien ja akun asettamiin erityisvaatimuksiin sekä täyttämään yleisen korkean turvallisuustason. Esimerkiksi auton etuosaan sijoitettuja voimansiirron komponentteja ympäröi uudenlainen erikoisrakenne, ja tämä yksikkö on tuettu runkoon vielä tuttujen kiinnityspisteiden avulla.
Korkeat turvallisuusstandardit alkavat jo korkeajänniteakun sijoituspaikasta auton lattian alle. Akkuyksikköä ympäröi vankka kotelo, joka voi vastaanottaa törmäysenergiaa. Kotelon ja akun väliin on asennettu vielä muodonmuutoselementtejä, jotka kykenevät vastaanottamaan lisää törmäysvoimia vakavan sivutörmäyksen sattuessa. Akun edessä oleva akkusuojus estää vieraita esineitä tunkeutumasta energianvarausyksikköön.
Testaus: kestävyystestejä ympäri maailman
Ensiesittelyn aikaan kaikkiaan 200 EQC:n prototyyppiä ja esituotantoautoa on läpäissyt testejä, jotka kattavat useita miljoonia ajokilometrejä neljällä mantereella (Eurooppa, Pohjois-Amerikka, Aasia ja Afrikka). Testiohjelma käsittää kaikkiaan yli 500 yksittäistä testiä. Kaikkien muiden Mercedes-Benz-autojen tavoin EQC:n on läpäistävä vaativat vakiotestiohjelmat. Sähköiseen voimalinjaan, akkuun ja voimalinjan komponenttien yhteistoimintaan liittyy vielä erityisiä testejä.
Prosessin aikana testausammattilaiset saavat arvokkaita tuloksia digitaalisesta testauksesta, jolla varmistetaan mm. auton toteutettavuus ja simuloidaan esimerkiksi törmäystilannekäytöstä, aerodynamiikkaa sekä niin sanottuja NVH-ominaisuuksia (noise, vibration, harshness). Lisäksi Mercedes-Benzin Sindelfingenin teknologiakeskuksen testipenkeissä tehdään intensiivisiä testejä. Digitaalisen ja reaalitestauksen välinen suhde on suurin piirtein 35:65 prosenttia.
Tuotanto alkanut Bremenin tehtaalla
EQC:n tuotanto käynnistyi toukokuun alussa Mercedes-Benzin Bremenin tehtaalla. Uusi täyssähköauto EQC integroidaan tuotantolinjalla jo meneillään olevaan muiden mallien sarjatuotantoon. Käyttöön otetaan kaikkein tuoreimmat tuotantoteknologiat. Edistyksellisen tuotantoteknologian ansiosta EQC valmistetaan samalla linjalla polttomoottori- ja hybridiautojen, kuten GLC, kanssa
Yksi ratkaiseva innovaatio on niin sanottu akkuliitoskeskus, jossa EQC käy läpi jo toisen ”naimisiinmenon”, kun kaksi sähköakkuyksikköä yhdistetään koriin. Tässä kohtaa tuotantolinjaa EQC-autot tunnistetaan sähköautomalleiksi koriin kiinnitettyjen datatägien avulla ja niihin asennetaan akku. Kori tuetaan niin sanottuun C-kannattimeen ja lasketaan sen varassa alustan päälle. Tukivarret nostavat akun auton lattiaan alhaalta päin. Työntekijä valvoo automaattista pulttien kiinnitystä paikan päällä.
Samaan aikaan Daimlerin omaa akkutuotantoa EQC-sähköautoa varten käynnistetään laajennetulla akkutehtaalla Kamenzissa, lähellä Dresdeniä.
Mercedes-Benz EQC:n hinnat alkavat 81 372, 53 eurosta.