Mercedes-Benz matkalla kohti markkinoiden laajinta lataushybridien mallistoa
Mercedes-Benz laajentaa plug-in-ladattavien hybridien mallistoaan vauhdilla. Pikamatkalla kohti markkinoiden laajinta lataushybridien tarjontaa edetään ripeään tahtiin.
Tällä hetkellä Suomessa on jo myynnissä E- ja S-sarjan EQ Power-pistokehybridit, sekä tilattavissa uutena mallisarjana C-sarjan EQ Power-mallit. Frankfurtin autonäyttelyssä esitellään pistokehybridiversiot suosituista A- ja B-luokan kompaktimalleista tarjontaa laajentamaan. Yhteensä Mercedes-Benz esittelee Suomessa yli 20 uutta lataushybridiä ensi vuoden loppuun mennessä. EQ Power- ja täyssähköisten EQ-mallien vyörytys ei suinkaan lopu siihen, vaan se jatkuu tiiviinä myös ensi vuoden jälkeen. Vuoteen 2022 mennessä Mercedes-Benzin kaikista henkilöautomallisarjoista tulee olemaan saatavilla sähköauto, ladattava hybridi tai vähintään sähköavusteinen versio – kaikkiaan yli 130 vaihtoehtoa.
Matkalla kohti markkinoiden laajinta mallistoa
Mercedes-Benzin lataushybridit erottaa helpoiten mallimerkinnöistä. Mallimerkinnät 250 e EQ Power, 300 e EQ Power ja 560 e EQ Power tarkoittavat bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmällä toteutettua pistokehybridiä. Mallimerkinnät 300 de EQ Power ja 350 de EQ Power puolestaan viestivät diesel- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.
Tällä hetkellä Suomessa myynnissä oleva Mercedes-Benzin lataushybridien mallisto sisältää 9 vaihtoehtoa. Ne ovat C-sarjan 300 e sedan, 300 e 4MATIC sedan, 300 de sedan, 300 e farmari ja 300 de farmari, E-sarjan 300 e sedan, 300 de sedan sekä 300 de farmari ja kruununa S-sarjan 560 e sedan. Lokakuussa tarjonta täydentyy kolmella uudella vaihtoehdolla, kun kompaktisegmentin A 250 e sedan ja hatchback sekä B- sarjan 250 e tulevat markkinoille. Näiden jälkeen vuorossa ovat Frankfurtin autonäyttelyssä ensi-iltansa saavat GLC SUV 300 e, GLC Coupé 300 e ja GLE 350 de.
Toteutus kahdella eri tavalla
Kompaktiluokan etuvetoiset pistokehybridit on toteutettu vaihteiston yhteyteen sijoitetun 75 kW (102 hv) sähkömoottorin ja 1,3- litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin yhdistelmänä. Sähkömoottori on integroitu 8-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Kaksoiskytkinvaihteiston kytkimien lisäksi rakenteessa on kolmas irrotuskytkin, jonka avulla vaihteisto ja sähkömoottori irrotetaan polttomoottorista. Poltto- ja sähkömoottorin yhteinen vääntömomentti on 450 Nm ja takalattian alle poikittain sijoitetun akuston koko on 15,6 kWh. Järjestelmään kuuluu 7.4 kWh:n sisäinen OBC- latauslaite. A- ja B-sarjojen lataushybrideissä ei ole erillistä polttomoottorin starttimoottoria, vaan polttomoottorin käynnistys tapahtuu auton korkeajänniteakustosta voimansa saavalla sähkömoottorilla. Autoissa on erillinen 12 voltin akku, jonka tärkein tehtävä on suurjänniteakuston jännitteen hallinnan ylläpito sekä polttomoottoriauton perinteisten 12 voltin järjestelmien ylläpito.
Takavetoperusrakenteeseen pohjautuvissa Mercedes-Benz bensiini- tai dieselhybrideissä rakenne on toinen. Sähkömoottorin irrotuskytkin, värinänvaimennin ja momentinmuuntimen lukituskytkin on yhdistetty kompaktiksi kokonaisuudeksi sähkömoottorin yhteyteen, ja kokonaisuus on sijoitettu rakenteessa pitkittäin asennetun polttomoottorin ja 9-portaisen momentinmuunninvaihteiston väliin. Poltto- ja sähkömoottorin yhteinen vääntömomentti on 700 Nm, polttomoottorin käyttövoimasta tai auton mallista riippumatta. Sähkömoottorilla liikkeelle lähdettäessä suurin vääntömomentti on rajattu arvoon 440 Nm. Akusto koko kaikissa malleissa on 13,5 kWh ja sitä ladataan vesijäähdytetyn 7.4 kW sisäänrakennetun OBC-latauslaitteiston välityksellä.
EQ Power: Plug-in-hybridit edustavat avainteknologiaa
Kolmannen sukupolven plug-in-hybridien vyörytys on iso askel Mercedes-Benzin autojen sähköistymisessä. Plug-in-hybridit tarjoavat asiakkaille etuja, joissa yhdistyvät kaksi maailmaa: kaupungissa autoilla voidaan ajaa pelkällä sähköllä, kun taas pitkillä ajomatkoilla asiakkaat hyötyvät polttomoottorin pitkästä toimintamatkasta. Autot ovat kaiken kaikkiaan aiempaa tehotaloudellisempia, koska ne ottavat ajon aikana energiaa talteen, ja plug-in-hybriditekniikan ansiosta polttomoottorien toimintaparametrit ovat aina mahdollisimman edulliset.
Ennakoiva ajaminen tuo säästöä
ECO-avustinjärjestelmä tukee Mercedes-Benzin täyssähköisten EQ- ja EQ Power -automallien kuljettajia monin tavoin: ohjein siitä, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta esimerkiksi nopeusrajoituksen pienentyessä, tai erilaisin toiminnoin kuten rullaaminen ja energian talteenoton kohdennettu ohjaus. Tätä varten järjestelmä hyödyntää erilaisia verkotettuja tietoja, joita se saa navigointijärjestelmältä, liikennemerkkitunnistukselta ja älykkäiltä turvallisuusavustimilta (tutka ja stereokamera). Ensimmäistä kertaa myös polttomoottorin lämpötaloutta ja pakokaasun jälkikäsittelyn toimintoja kuten dieselhiukkassuodattimen regenerointia ohjataan siten, että kulutus ja päästöt pysyvät minimissä ajoreittikohtaisesti.
Akkuosaaminen huipussaan: maailmanlaajuinen akkujen tuotantoverkosto
Akkujen valmistus paikan päällä on tärkeä menestystekijä sähköautojen esiinmarssissa Mercedes-Benz-henkilöautosegmentissä ja ratkaiseva tekijä sen suhteen, että sähköautojen kysyntää voidaan maailmanlaajuisesti käsitellä mahdollisimman joustavasti ja tehokkaasti. Mercedes-Benz-henkilöautojen akkujen tuotantoverkosto koostuu tulevaisuudessa kahdeksasta tehtaasta, jotka sijaitsevat kolmessa eri maanosassa. Näin markkinoiden kysyntään kyetään vastaamaan joustavasti ja tehokkaasti. Yksittäiset toimipaikat valmistavat akkuja paikalliseen autonvalmistukseen ja ovat tarvittaessa valmiit toimittamaan akkuja myös ulkomaille. Kaikkiaan Daimler investoi yli miljardi euroa koko maailman kattavaan akkutuotantoon: kaksi tehdasta sijaitsee Sachsenin osavaltiossa Kamenzissa ja kaksi tehdasta Baden-Württembergin osavaltiossa Stuttgart-Untertürkheimissa Saksassa. Yhden tehtaan kohteita ovat Saksan Singelfingen, Kiinan Peking, USA:n Tuscaloosa sekä Thaimaan Bangkok.